شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 103941

6 روش عجیب تشخیص و درمان سرطان

سلامت نیوز : مسائل زیادی وجود دارد که سال‌ها برای بشر حل نشده‌ مانده است. نمونه بارز آن ترافیک، آلودگی‌هوا، بیماری‌های خاص و خاص‌تر از همه سرطان است. ما ادعا می‌کنیم هزاران برنامه و مطالعه برای این مسائل داریم و چاره‌هایی مقطعی و موفقیت‌هایی نسبی نیز در این راه به دست می‌آوریم، اما همچنان این مسائل در زندگی ما وجود دارند و باعث می‌شوند ما به هر دری بزنیم تا برای حل آنها راهی پیدا کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ این مقوله را آنها که بیمارند یا نزدیکانشان از بیماری رنج می برند، بخوبی درک می کنند. امید به بهبود و رهایی از درد و رنج، انسان را تشویق می کند تا به دنبال راه حل های جدید باشد و از زیر سنگ هم شده، راهی پیدا کند. شاید به همین دلیل، روش هایی که درباره تشخیص و درمان بیماری سرطان به گوشمان می رسد، عجیب به نظر برسد. قرار نیست همه این عجایب سال های آینده به عنوان آزمایش ساده و سرپایی مطرح شوند اما به طور قطع بعضی از آنها عملی می شوند.

استفاده از زنبور عسل

علم پزشکی دست به هر کاری می زند که برای درمان بیماری ها راهی پیدا کند و جایی که حس های انسانی کم می آورند، سراغ حیوانات و حشرات می رود تا ادراک آنها را به خدمت گیرد؛ در این راه حتی آموزش حشرات را به عهده می گیرد. گروهی از محققان برای تشخیص سرطان، زنبورهای عسل را آموزش داده اند زیرا زنبورها قادر به ادراک بوهایی هستند که ما از درک آنها ناتوانیم. درمان با عسل و نیش زنبور مقوله جدیدی نیست. بسیار شنیده ایم که پزشکان برای درمان بیماری های مزمن، عسل درمانی را پیشنهاد می کنند یا حتی بیماران را در معرض نیش زنبورها قرار می دهند. فارغ از نتیجه بخش بودن یا نبودن این روش ها می دانیم زنبورها و عسل ها در حوزه دوا و درمان همواره مطرح بوده اند، اما حالا پیشرفت کرده اند و دارند به حوزه تشخیص پزشکی وارد می شوند.

محققان انگلیسی از حس بویایی قوی زنبورهای عسل استفاده کرده اند تا از راه تنفس، بیماران سرطانی را تشخیص دهند. دانشمندان می دانند افرادی که به بیماری هایی مانند سل، سرطان ریه، سرطان پوست و دیابت مبتلا هستند، نشانه های خاصی در نفس دارند که آنها را از افراد سالم متمایز می کند. محققان دریافته اند، این نشانه ها از طریق حس بویایی زنبورها قابل درک است. آنها برای آزمایش، محفظه شیشه ای دو بخشی تهیه کردند و بخش کوچک تر را برای دمیدن بیمار در نظر گرفتند و در بخش بزرگ تر چند زنبور قرار دادند و دریافتند زمانی که نفس بیمار نشانه های خاص داشته باشد و او در محفظه شیشه ای بدمد، زنبورهای آموزش دیده بسرعت به سمت بخش کوچک تر هجوم می آورند.

آموزش سگ ها برای تشخیص سرطان

پیشینه همکاری سگ ها با انسان ها کمتر از زنبورها نیست؛ از محافظت و امداد و نجات گرفته تا ردیابی و تجسس. حس بویایی سگ ها دانشمندان را بر آن داشته تا در تشخیص سرطان از آن کمک بگیرند. سگ هایی که آموزش دیده اند می توانند سرطان سینه را از راه بو کشیدن تشخیص دهند. مطالعاتی هم انجام شده که نشان می دهد سگ های آموزش دیده توانسته اند نمونه های افراد مبتلا به سرطان مثانه و پروستات را از نمونه های سالم تشخیص دهند. محققان در حال بررسی هستند که آیا سگ ها می توانند سایر سرطان ها را هم تشخیص دهند یا نه.

آزمایش شیرین

بالاخره شکر هم رو سفید شد و به درد خورد. دانشمندان به روش جدیدی از تصویربرداری دست یافته اند که در آن، با کمک تزریق گلوگز، سلول های سرطانی با رنگ روشن تر در «ام. آر.آی» قابل تشخیص هستند. این روش به محققان امکان استفاده از روش های تشخیصی ایمن تر را می دهد که خطرات روش های دیگر مثل تزریق مواد رادیواکتیو را ندارد و برای زنان باردار و کودکان نیز قابل استفاده است. این روش بر اساس مصرف بیشتر گلوکز در سلول های سرطانی طراحی شده است. دانشمندان دریافته اند با تزریق گلوگز به موش، تومورهای سرطانی به رنگ روشن تر در «ام. آر.آی» قابل تشخیص هستند. نتایج پژوهش در مجله نیچر منتشر شده و مراحل آزمایش انسانی در دست بررسی است.

سودا سرطان می زاید یا می زداید

یک روش درمانی برای سرطان ارائه شده که مدعیان آن می گویند بسیاری از سرطان ها از راه مصرف بی کربنات سدیم یا جوش شیرین درمان می شوند. مصرف این ماده به دلیل سرطان زایی در صنایع غذایی ممنوع شده اما پزشکی به نام سیمون سی شی ادعا می کند، از ویژگی های این ماده می توان برای درمان سرطان استفاده کرد. از نظر این پزشک، درمان با جوش شیرین نباید بیش از سه هفته طول بکشد. این روش برای درمان سرطان های دستگاه گوارش مثل سرطان روده و به صورت خوراکی تجویز می شود اما درباره سرطان پوست که علائم ظاهری دارد، نحوه مصرف متفاوت است. دلیل انتخاب جوش شیرین برای درمان این است که بروز سرطان ها را بر اثر عامل قارچی می داند و معتقد است تنها راه درمان قارچ ها این ماده است. او می گوید: «قارچ ها در مواجهه با قارچ کش های جدید و قوی تغییرشکل می دهند و در مدت زمان کوتاهی، از آسیب در امان می مانند در حالی که بی کربنات سدیم بسرعت در توده ها نفوذ و قارچ ها را تجزیه می کند و امکان سازگاری را از آنها می گیرد. در نتیجه قارچ ها نمی توانند در برابر این ماده از خود دفاع کنند.»

ویروس های ضدسرطان

سرطان انواع مختلف دارد و اندام های مختلف را درگیر می کند. سرطان مغز از جمله سرطان هایی است که مورد بحث و مطالعه بسیاری از دانشمندان است زیرا ساختار این اندام به گونه ای است که جراحی و برداشتن تومور را به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد بدن سخت می کند. بنابراین برای درمان سرطان های این ناحیه بیشتر از شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می شود. اخیرا نیز مطالعات پژوهشگران نشان داده است، ویروس ها دریچه امیدی هستند تا به کمک آنها بتوان سرطان های مغز را درمان کرد. مراحل آزمایشگاهی این مطالعه روی موش ها نشان داده که ویروس ها قادرند به سلول های سرطانی حمله کنند و آنها را از بین ببرند.

دارویی از جنس طلا

اگرچه در زمانی به سر می بریم که تکنولوژی و تجهیزات هر روز روشی نو برای تسهیل کارها ارائه می کنند، اما نانوفناوری در این میان انقلابی بر پا کرده است. جدای از بخش های فنی مهندسی و صنعتی، این فناوری در بخش پزشکی مانند معجزه ای به محققان نوید می دهد اگر به این دانش مجهز شوند، چاره کار در دستان آنهاست.

از میان انواع نانوذرات، نانوذرات طلا خواص بسیاری دارند که از نظر محققان برای درمان سرطان گزینه خوبی به شمار می آیند. این ذرات بسیار کوچک قابلیت نفوذ گسترده در بدن دارند. آنها می توانند پروتئین یا سایر داروها را با خود حمل کنند و به سلول های سرطانی برسانند.

از طرفی این ذرات می توانند نیروی الکتریسته را جذب کنند. بنابراین از این ویژگی آنها می توان در درمان تومورها بهره گرفت. یکی از محدودیت های نانو ذرات بروز مسمومیت داخل بدن است. محققان در کنار بررسی توانمندی بالای درمانی این مواد به فکر چاره ای برای رفع مسمومیت نانوذرات طلا در بدن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha