شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 103958

ناخن ها حرف می زنند

سلامت نیوز : ناخن ها جزییات سلامتی درون بدن را نشان می دهند، واقعیتی که به گفته پزشکان بسیاری از افراد از آن غافل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ لاک زدن مداوم و کاشت ناخن باعث می شود که همیشه یک لایه روی ناخن قرار بگیرد و بررسی سلامتی با استفاده از ناخن ممکن نباشد.

پزشکان علایم مشاهده شده روی ناخن را به صورت زیر تعبیر می کنند.

• پوسته شدن ناخن

پوسته شدن ناخن یکی از شایع ترین علایمی است که در اکثر افراد دیده می شود و نشانه هضم نامناسب غذاست. در این صورت دو احتمال وجود دارد؛ یا غذا به خوبی جویده نمی شود و یا میزان اسید معده کم است و هضم به درستی انجام نمی شود.

یکی دیگر از دلایل پوسته شدن ناخن، کمبود مواد معدنی در بدن است.

• خُشکی ناخن

مهمترین دلیل خشک شدن ناخن، کمبود آب است که معمولا در پاییز و زمستان رخ می دهد. شستشوی زیاد دست با مواد شوینده نیز منجر به خشکی ناخن ها می شود. مهمترین راه حل این مشکل، استفاده از کرم های مرطوب کننده روی پوست و ناخن

است.

• لکه های سفید ناخن

اغلب افراد تصور می کنند که لکه های سفید روی ناخن، بر اثر کمبود کلسیم است ؛ ولی لکه سفید روی ناخن فقط بر اثر وجود قارچ در ناخن یا وارد شدن ضربه به ناخن ایجاد می شود. بنابراین در صورت وجود لکه های سفید باید به دنبال درمان های قارچی بود یا از اصابت ناخن به اشیا جلوگیری کرد. این لکه ها حدود 8 ماه روی ناخن باقی می مانند.

• شکنندگی ناخن ها

یکی از مهمترین دلیل شکنندگی ناخن ها، کارکردن روزانه با مواد شوینده است. این مواد شیمیایی استحکام ناخن ها را کاهش می دهند. در گاهی موارد دیده می شود که مشکل شکنندگی ناخن جدی تر باشد و به غدد درون ریز مربوط شود. اختلال در این غدد و سوء تغذیه مهمترین عوامل شکنندگی ناخن هستند که پیشنهاد می شود در این مورد با پزشک مشورت شود.

• زرد شدن ناخن ها

یکی از مهمترین دلایل زردشدن ناخن ها، مصرف سیگار است. یکی دیگر از دلایل می تواند وجود قارچ باشد که با مصرف یک دوره کوتاه مدت داروهای ضدقارچ قابل درمان است. لاک زدن مداوم ناخن ها نیز باعث زردشدن رنگ آنها می شود.

• خطوط عمودی تیره رنگ روی ناخن

وجود خطوط عمودی تیره رنگ روی ناخن می تواند علامت بیماری پوستی ملانوم باشد. درصورت مشاهده این علامت، مراجعه به پزشک ضروری است.

• جدا شدن ناخن از روی پوست

گاهی اوقات ناخن بر اثر وارد شدن یک ضربه شدید سیاه می شود و بر اثر مرور زمان می افتد که این فرآیند کاملا طبیعی است. ولی درصورتیکه ناخن بی دلیل جدا شود یا فاصله ای بین ناخن و پوست وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد. معمولا این عارضه بر اثر واکنش به یک داروی خاص، بیماری تیروئید یا بیماری پوستی پزوریاسیس رخ می دهد.

• ناخن هایی به سختی سنگ

ناخن های سخت و مستحکم، یکی از علایم سلامتی است. افرادی که ناخن های محکمی دارند و رنگ آن طبیعی است، معمولا از نظر بدنی در شرایط خوبی به سر می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha