گروهی از دانشمندان ایتالیایی موفق شدند از توالی ژنوم یک باکتری کشنده خطرناک که در مقابل آنتی بیوتکیها مقاوم بوده و عامل عفونتهای بیمارستانی است نقشه برداری کنند.

محققان دپارتمان بیماریهای عفونی موسسه عالی بهداشت و موسسه بیوتکنولوژی شورای تحقیقات ملی ایتالیا موفق شدند از توالی DNA نوعی باکتری خطرناک و مهلک که در مقابل آنتی بیوتیکها از مقاومت بالایی برخوردار است، نقشه برداری کنند.

نقشه برداری از توالی این ژنوم می تواند به ارائه روشهای درمانی جدید و ساخت داروهای موثر در مبارزه با این باکتری کشنده کمک کند.

این محققان موفق شدند نقشه کامل ژنوم باکتری Acinetobacter baumanii را ردیابی کنند. این باکتری که در مقابل بسیاری از داروها و آنتی بیوتیکهای بسیار قوی مقاوم است، سبب بروز بسیاری از بیماریهای عفونی همه گیر و مرگهای بیمارستانی در اروپا می شود.

براساس گزارش آنسا، این محققان که نتایج تحقیقات خود را در مجله Antimicrobial Agents and Chemotherapy وابسته به انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر کرده اند توانستند علاوه بر نقشه ژنوم باکتری Acinetobacter baumanii فاکتورهای بحرانی ژنتیکی که این باکتری را این گونه در مقابل آنتی بیوتیکها مقاوم می کند نشان دهند.

آمارها نشان می دهد که در کشورهای اروپایی همه ساله بین 5/4 تا 7 درصد از بیمارانی که در شرایط بهبود پس از عمل جراحی قرار دارند به این باکتری آلوده می شوند که این میزان بین 450 هزار تا 700 مورد با یک درصد رقم مرگ است.
در بین کشورهای اروپایی درصد آلودگی به این باکتری در آلمان 6/3 درصد، در ایتالیا بین 5 تا 8 درصد و در سوئیس 13 درصد است.

این درحالی است که 30 درصد از موارد این عفونتها به راحتی و با شستن دستها هنگام تزریق و پانسمان زخمها و با تمیز کردن به موقع بیماران قابل پیش گیری است و 70 درصد دیگر عفونتها با شرایط بالینی بیمار و مقاومت بالای این باکتریها در مقابل آنتی بیوتیکها مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha