شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 103989

کیفیت شیر مدارس زیرسوال؟

سلامت نیوز : شیرهای توزیعی در مدارس، کیفیت ندارد. این را هم دانش آموزان و والدینشان می‌گویند و هم واقعیتی است که با یکبار مصرف شیرها می‌توان به آن پی برد. شیرهایی که هفته ای دو تا سه بار در مدارس باید توزیع شود، با هزار سلام و صلوات به دست دانش آموزان رسیده اما شواهد حاکی است از کیفیت لازم برخوردار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ این در شرایطی است که مسئولان آموزش و پرورش ادعا دارند کیفیت این شیرها به حد كافی بالاست و می‌تواند تاثیری مثبت در سلامت دانش آموزان بگذارد. توزیع شیر در مدارس که چند سالی است به خصوص در مدارس ابتدایی دنبال می‌شود، با وجود اعتبارات میلیاردی که برای آن پیش بینی شده، اما مشکلات بسیاری در نظام توزیع داشته و هم اکنون کیفیت آن زیر سوال است.

 اعتبار 245 میلیاردی شیر مدارس
توزیع شیر در مدارس امسال از اوایل آذرماه آغاز شده و به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش 140 میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است. داریوش احمدی، دبیر کمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش اظهارمی‌دارد: روند توزیع شیر در مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول، در بسیاری از استان‌ها از16 آذر ماه آغاز شده و به‌تدریج با اعلام آمادگی شركت‌های لبنی، توزیع شیر سالم مدارس انجام شده و در آخرین گزارش‌های دریافتی شیر در تمامی استان‌ها و مناطق حتی مناطق محروم نیز توزیع می شود.وی درباره نحوه توزیع شیر در مناطق محروم كشور گفت که شیر در این مناطق نیز توزیع می شود. تنها در برخی از مناطق صعب العبور گرمسیر كه باید شیر استریل شده توزیع شود، روند اندكی طولانی شده كه این موضوع نیز به دلیل برگزاری مناقصه برای خریداری كردن شیر استریل شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال باید در مدارس ابتدایی و متوسطه اول 25 تا 26 نوبت شیر توزیع شود در توضیح تفاوت شیر پاستوریزه و استریل شده، تصریح می‌کند: در برخی نقاط گرمسیری و صعب‌العبور ناگزیر باید از شیر استریل استفاده شود كه این نوع شیر با توجه به بسته بندی خاص و فرآیند تولید تقریبا صدتومان گران‌تر از شیر پاستوریزه است و گرنه تفاوتی در كیفیت شیر وجود ندارد.احمدی اما درباره كیفیت شیر توزیعی در مدارس معتقد است که شیر توزیعی در مدارس از سالم ترین شیرهای موجود برابر شاخص‌های استاندارد است و دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر كیفیت سلامت شیر از مبدا تا مقصد كنترل می كنند.

 سه بار نمونه برداری از کیفیت شیر
"شیر مدارس برای دانش آموزان تنها شیری است كه سه بار نمونه برداری می شود. به این معنا كه ناظران كیفی هم از شیر كارخانه، شیر توزیع شده در سطح مدرسه و شیر در مسیر حمل و نقل نمونه برداری می‌كنند تا هیچ شائبه‌ای در بحث كیفیت وجود نداشته باشد." این گفته‌های احمدی است که تاکید می‌کند شیر توزیعی در مدارس سالم و با کیفیت است و بر اساس آخرین استانداردها عرضه می‌شود.به گفته وی، مطرح شدن موضوع بی‌کیفیتی شیر مدارس درست نیست چرا که شیر توزیعی در مدارس همانند شیرهای توزیع شده در شبکه لبنیات کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی خاطرنشان می‌کند: در مجموع 9 میلیون دانش آموز و کارکنان شاغل آموزش و پرورش تحت پوشش قرار گرفته‌اند و شیر در دو نوع پاستوریزه و استریل با ماندگاری طولانی مدت ویژه مناطق دوردست و صعب‌العبور با حجم 200 سی سی و با شاخصه 5/2 درصد چربی در مدارس عرضه می‌شود و مصرف کنندگان با خیالی آسوده می‌توانند شیرهای توزیعی را مصرف کنند. دبیر کمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش در رابطه با کیفیت شیرهای توزیع شده در سطح مدارس افزود: ما این ادعا را داریم که با حضور نمایندگان کمیته ملی شیر، موسسه استاندارد، وزارت بازرگانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حمایت نظارت بهینه اعمال می‌شود و به همین دلیل احتمال تقلب یا توزیع شیر نامرغوب بسیار کم است.وی اضافه می‌کند: احتمال فساد شیر ممکن است در زمان انتقال از کارخانه یا در مدارس به دلیل قرار دادن شیر در کنار وسایل گرمایشی صورت گیرد و این مسئله ارتباطی به کیفیت شیر ندارد.

البته گفته‌های دبیر کمیته توزیع شیر مدارس وزارت آموزش و پروش را مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی تهران نیز تایید می‌کند و با اشاره به اهمیت سلامت و بهداشت شیر توزیعی در مدارس می‌گوید: خطوط تولید محصولات لبنی کارخانه پگاه تهران مورد بازدید قرار گرفت و تمام محصولات آن مطابق استاندارد و از کیفیت خوب برخوردار است.به گفته مسلم بیات، هیات فنی بازرسان استاندارد، واحدهای تولیدی طرف قرارداد وزارت آموزش وپرورش را به طور کامل بازرسی و از سلامت شیر توزیعی در مدارس اطمینان پیدا کردند. در این بازدید سه ساعته، محصولات لبنی کارخانه پگاه تهران از نظر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی و دیگر ملزومات استاندارد ملی آزمایش شدند.به گفته بیات، نتیجه آزمایش‌ها و نمونه‌های گرفته شده بیانگر سلامت محصولات تولیدی این کارخانه است بنابراین می‌توان به مصرف کنندگان، دانش آموزان و متولیان امر اطمینان داد که شیر توزیعی در مدارس کاملا بهداشتی، با کیفیت و منطبق با استاندارد است.


 شیر مدارس، پروتئین ندارد؟
اما در کنار اخبار تایید کیفیت شیر مدارس توسط آموزش و پرورشی‌ها، مجید حاجی فرجی رئیس انستیتو تغذیه می‌گوید که شیر مدارس آن کیفیتی که باید داشته باشد، ندارد. وی اظهارمی‌دارد: اخیرا تحقیقی در این خصوص انجام نشده است. ولی چند سال پیش به منظور اینکه شیر مدارس را با کلسیم و ویتامین D غنی کنیم تحقیقی را روی شیر مدارس انجام دادیم. در این تحقیق مشخص شد که کیفیت شیر حتی از لحاظ مواد مغذی و درشت مغذی از جمله پروتئین نیز پایین است.وی ادامه داد: توصیه ما به وزارت بهداشت و آموزش و پرورش این بود که حداقل یک وعده شیر که به کودکان داده می‌شود میان وعده فرد را از لحاظ انرژی و پروتئین تامین کند و به همین دلیل اعلام کردیم بعد از اینکه توزیع شیر در مدارس آغاز شد علاوه بر افزایش و ارتقای کیفیت بتوانیم غنی‌سازی شیر مدارس را با کلسیم و ویتامین دی آغاز کنیم.وی تصریح می‌کند: قطعاً این موضوع هزینه بالایی برای دولت دارد ولی چون سلامت این سرمایه‌های کشور بسیار ارزشمند است باید به آن توجه کنیم.در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اعلام رسمی‌کیفیت شیر توزیعی در مدارس با آمار و ارقام مستند می‌تواند نگرانی جامعه را از مصرف شیر در مدارس بر طرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha