یک متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه ضعف تربیت خانوادگی و گرایش به مردم آزاری که به آن سادیسم می گوییم؛ اصلی ترین دلیل مزاحمت های تلفنی است بر لزوم آموزش مردم و اطلاع رسانی از سوی سازمان ها و نهادهای خدماتی بخصوص اورژانس تاکید کرد.

سادیسم، اصلی ترین دلیل مزاحمت های تلفنی/بیشترمزاحمان 12 تا 25 ساله هستند

سلامت نیوز: یک متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه ضعف تربیت خانوادگی و گرایش به مردم آزاری که به آن سادیسم می گوییم؛ اصلی ترین دلیل مزاحمت های تلفنی است بر لزوم آموزش مردم و اطلاع رسانی از سوی سازمان ها و نهادهای خدماتی بخصوص اورژانس تاکید کرد.


دکتر مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره مزاحمت های تلفنی گفت:« مزاحمت های تلفنی یکی از آسیب های اجتماعی است که در اکثریت کشورها وجود دارد و باعث ایجاد آزارهای روحی و روانی و در پاره ای از اوقات تنش های خانوادگی می گردد.»


وی ادامه داد:« از نگاه رفتارشناسی ، اصلی ترین دلیل این رفتار، ضعف تربیت خانوادگی و گرایش به مردم آزاری است که به آن سادیسم می گوییم. یعنی فرد از آزاردادن دیگران لذت می برد. »


این متخصص علوم رفتاری با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما مزاحمت های تلفنی بیشتر از بسیاری از کشورهای دیگر است، در دسته بندی مزاحمان تلفنی گفت:« عده ای از مزاحمان تلفنی برای خانواده ها و افراد معمولی ایجاد مزاحمت به قصد انتقام جویی یا آزار می کنند و رده سنی مزاحمین تلفنی بین 12 سال تا 25 سال می باشد. دسته دیگر از مزاحمت های تلفنی برای خانواده های دارای دختر یا پسر جوان می باشد. گروه دیگر از مزاحمان برای سازمان ها و نهادهای خدماتی ایجاد مزاحمت می کنند.»


وی ادامه داد:« یکی از علل انتخاب شماره سه رقمی و آسان برای مراکز خدماتی، راحتی مردم در تماس با آنهاست. از طرف دیگر بعضی از کودکانی که هنوز به مدرسه نمی روند و خانواده های آنها نیز دقت چندانی ندارند، تلفن را با اسباب بازی اشتباه می گیرند و براساس تصادف شماره می گیرند که اغلب شماره های مراکز خدماتی است. گروه دیگر از مزاحمین اینگونه مراکز افرادی هستند که فاقد وجدان انسانی هستند. آنها نمی دانند درست در همان لحظه که تلفن مثلا اورژانس را بی جهت اشغال کرده اند ممکن است یک بیمار منتظر گرفتن کمک باشد و در آن حال از درد و بیماری بی تاب شود یا شاید مرگ جان وی را تهدید کند.»


این آسیب شناس اجتماعی افزود:« بنابراین مزاحمت های تلفنی برای بعضی ها سرگرمی است و برای برخی شوخی و در مجموع نشانه ضعف تربیت خانوادگی خواهد بود. »


وی تاکید کرد:« برای پیشگیری از تکرار این ناهنجاری و رفع مزاحمت از نهادهای خدمتگزار مثل پلیس، آتش نشانی، اورژانس و مرکز اطلاعات تلفن باید به خانواده ها اطلاع رسانی کرد. رسانه ها بخصوص صدا و سیما در صدر ابزار اطلاع رسانی هستند که باید عواقب این مزاحمت ها را در غالب فیلم و سریال نشان دهند چراکه برای آموزش ایمنی گاز و یا بستن کمربند ایمنی و یا عبور از خط پیاده؛ شرکت ملی گاز و راهنمایی و رانندگی اقدام جالبی کردند و کارتون های طنز برای آموزش این اصول تهیه کرده اند که آثار و نتایح آن بسیار مطلوب بود.»


دکتر در ادامه خاطرنشان کرد:« باید نهادهایی مثل اورژانس، آتش نشانی و پلیس در کنار یکدیگر اقدام به اطلاع رسانی و آموزش کنند و قوانین بازدارنده در این زمینه تصویب شود چرا که بعضی از مزاحمت های تلفنی به قیمت متلاشی شدن یک خانواده تمام شده و حتی منجر به قتل شده است.»


وی در پاسخ به اینکه آیا مزاحمین تلفنی جزء طبقه اجتماعی خاصی هستند؛ گفت:« متاسفانه از نظر جایگاه اقتصادی نمی توان گفت که اینگونه افراد متعلق به کدام یک از طبقات اجتماعی هستند چراکه غنی وفقیر در این زمینه تفاوتی ندارند. برخی از افراد کمبود نشاط و ضعف سرگرمی ها را دلیل این کار می دانند که البته ادعای نادرستی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha