دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 104001

انار و این همه خاصیت

سلامت نیوز : درمانگران مکاتب طب سنتی در جهان از خواص دارویی انار و دانه‌های آن برای درمان بیماری‌های مختلفی از قبیل بیماری‌های قلبی، عفونی، دندان درد و گوش درد استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ به اعتقاد این درمانگران انار یکی از میوه‌های خوش آب و رنگ فصل پاییز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه‌های این فصل آنتی اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی و مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد.

ریه‌تان حساس است؟

یكی از خواص معجزه‌آسای انار خاصیت ضد التهابی دانه‌های آن است.  خوردن روزانه یك عدد انار كامل یا نوشیدن یك لیوان آب انار كه مخلوطی از آب انار ترش و شیرین باشد، می‌تواند به كاهش میزان التهاب دستگاه تنفسی و مجاری تنفسی ناشی از حساسیت فصلی كمك كند.  به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان مصرف انار می‌تواند علاوه بر تسكین التهاب‌های ناشی از ابتلا به آسم در گلودردها و خس‌خس سینه ناشی از فصل زمستان هم  موثر باشد.

چربی خون را پایین بیاورید

نتایج تحقیقات دانشمندان  نشان می‌دهد آنتی‌اكسیدان‌های موجود در آب انار ترش بیشترین تاثیرگذاری را در كاهش جذب كلسترول‌ بد خون دارد و می‌تواند میزان كلسترول بد خون را در افرادی كه مستعد ابتلا به  كلسترول هستند كنترل كند. علاوه بر این آنتی ‌اكسیدان‌های انار می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان به صفر برساند و همین ویژگی آن موجب می‌شود آب انار ترش به یك درمان كمكی و طبیعی برای بیماران مبتلا به دیابت تبدیل  شود.

آرتروز نگیرید

یكی دیگر از خواص قابل ملاحظه گنجاندن انار به برنامه غذایی كودكان بهبود رشد استخوانی و پیشگیری از بروز اختلال‌ها و آسیب‌دیدگی مفصلی و غضروفی است. به همین دلیل درمانگران طب چینی به خانواده‌ها توصیه می‌كنند در فصل‌های پاییز و زمستان كه فصل ثمر دادن درختان انار است حتی از میوه تازه انار و در فصل‌هایی كه انار تازه كمتر پیدا می‌شود از پودر دانه‌های خشك شده انار برای تهیه غذا و انواع دسرها استفاده كنند و كودكان‌شان را به مصرف این خوراكی تشویق كنند.  گنجاندن انار در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های غذایی افراد میانسال نیز به آنها كمك می‌كند تا از ابتلا به آرتروز و بیماری‌های مفصلی پیشگیری كنند.

 اگر معده ضعیفی دارید

یكی از شربت‌های طبیعی كه می‌تواند به تقویت عملكرد معده، بهبود هضم و بهتر انجام شدن سوخت و ساز بدن كمك كند، تركییبی از آب انار و آب سیب ترش است. تركیب این 2 میوه می‌تواند علاوه بر تامین آنتی‌اكسیدان‌های مورد نیاز بدن به تقویت عملكرد دستگاه گوارش به ویژه معده كمك كند. گاهی دیده می‌شود كه فردی به دلیل كاهش انرژی معده توان هضم مواد غذایی را از دست می‌دهد و آن طور كه باید و شاید هضم و جذب مواد غذایی را انجام نمی‌دهد یا تحمل مواد غذایی را از دست می‌دهد و به این ترتیب فرد با خوردن كوچك‌ترین ماده خوراكی با حالت تهوع و حتی استفراغ رو‌به رو می‌شود. نوشیدن تركیب آب سیب ترش و انار می‌تواند معده فرد را تقویت كند و او را از عوارض كاهش انرژی معده مصون بدارد.

گرمی زیاد خورده‌اید؟

گاهی پیش می‌آید كه در یك شب‌نشینی ساده یا هنگام تماشای مسابقه فوتبال آنچنان سرگرم خوردن تنقلات به ویژه انواع مغزهای چرب، تخمه، پسته و گردو می‌شویم كه مقدار بسیار زیادی از خوراكی‌ها با طبع گرم را می‌خوریم و ناخودآگاه با عوارض ناشی از مصرف این خوراكی‌ها مانند خارش، سرخی پوست و كهیرمواجه می شویم.

اگر به طور اتفاقی در چنین شرایطی قرار گرفتید و توان مقاومت در برابر خوردن تخمه و تنقلات را از دست دادید حتی بعد از خوردن این خوراكی‌های گرم یك لیوان آب انار ترش را كه 3 تا 4 عدد برگه زردآلو در آن خیس كرده‌اید، بنوشید تا به این ترتیب با نوشیدن یك نوشیدنی با طبع سرد عوارض ناشی از گرمی این تنقلات را كاهش دهید.

درمانی برای اسهال

درمانگران چینی برای درمان اسهال از میوه خشک شده یا پودر انار استفاده می‌کنند. آنها معتقدند که مصرف میوه خشک شده انار با پوست برای درمان اسهال در بیماران بسیار مفید است. این درمانگران برای ساده‌تر شدن مصرف میوه خشک شده انار، پودر این میوه را تهیه کرده و آن را برای بیمارانشان تجویز می‌کنند. بیماران می‌توانند این پودر را به صورت تنها یا در کنار وعده غذایی خود میل کنند.

زیاد سكسكه می‌کنید؟

یكی از شیوه‌های طبیعی كه برای درمان سكسكه در برخی از نسخه‌های طبیعی به آن اشاره شده، نوشیدن مخلوطی از آب انار و برگ‌های خشك شده نعناع است. برای تهیه این معجون كافی است آب انار ترش تهیه کرده و به آن نصف قاشق مرباخوری نعناع خرد شده اضافه كنید و آن را به خوبی هم بزنید و بنوشید. نوشیدن این معجون خوش‌طعم و خوشبو علاوه بر درمان سكسكه می‌تواند به بهبود حال فردی كه دچار حالت تهوع و استفراغ شده است نیز كمك كند.

فرزند بی‌اشتها دارید؟

دانه‌های تازه و خشک شده میوه انار میان درمانگران طب سنتی چین به دانه‌های اشتهاآور معروف است. این درمانگران در صورتی که بخواهند میزان اشتهای بیمار خود را افزایش داده و به این شیوه  موجب تقویت نیروی دفاعی او شوند، به او توصیه می‌کنند پودر دانه‌های خشک شده انار را روی غذای خود بپاشد.

 استفاده از این پودر در وعده‌های غذایی علاوه بر آنکه موجب افزایش اشتها و متعاقب آن افزایش وزن در بیماران می‌شود، به کنترل صداهای شکم که یکی از علائم نفخ شکم است نیز می‌پردازد و از بروز نفخ شکم پیشگیری می‌کند.

آنهایی که نباید انار درمانی کنند

از دیدگاه درمانگران چینی، انار یکی از میوه‌های اسیدی با طبیعت رو به گرمی است که زیاده‌روی در مصرف آن عوارض جانبی متنوعی را به همراه دارد بنابراین این میوه اگر چه خواص درمانی بسیار مفیدی دارد اما باید به اندازه و به موقع مصرف شود.

خوردن بیش از حد انار یا آب آن به دلیل خاصیت اسیدی این میوه موجب از بین رفتن مینای دندان شده و در نهایت موجب پوسیدگی دندان می‌شود. به توصیه درمانگران طب سنتی بهتر است از میوه انار در دورانی که به سرماخوردگی یا عفونت‌های ادراری مبتلا هستید مصرف نکنید. افرادی که به آسم، برونشیت، سل و بیماری‌هایی از این دست که دستگاه تنفس را مورد حمله قرار می‌دهد، مبتلا هستند نباید از انار استفاده کنند. انار تازه، خشک شده یا پودر این میوه برای این گروه نامناسب است و موجب تشدید حملات تنفسی آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha