دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 104007

بهداشت دهان و دندان از زبان اعداد

سلامت نیوز : برای لبخندتان چقدر ارزش قائل هستید؟ به نظرتان لبخند زیبایی دارید؟ فکر می‌کنید اگر اطرافیان لبخند شما را به‌یاد بیاورند، اولین کلمه یا جمله‌ای که به زبان می‌آورند چیست؟ شیرین؟ زیبا؟ ترسناک؟ ... بخشی از زیبایی لبخند، به سلامت دندان‌ها مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ برای همین یک دلیل که البته دلیل مهمی هم هست، باید دندان های سالم و زیبایی داشت. از سوی دیگر، ابتلا به بعضی بیماری ها، ناشی از بیماری های دهان و دندان است. با این توضیح ها به نظر شما مردم کشورهای مختلف جهان و به طور خاص ما ایرانی ها چقدر برای سلامت و زیبایی دهان و دندا نمان وقت و هزینه صرف می کنیم؟ پاسخ این پرسش را باید در آمارهای بخش بهداشت دهان و دندان سازمان بهداشت جهانی (WHO) و آمارهای خبرگزاری فارس جستجو کرد.

95 %آمارهای ارائه شده از سوی خبرگزاری فارس به نقل از تعدادی از متخصصان دندانپزشکی کشور نشان می دهد 95 درصد مردم کشور ما درست مسواک زدن را بلد نیستند. این مساله باعث آسیب دندا ن ها، بروز عفونت های دهان و دندان، از دست دادن دندان، افزایش خطر ابتلا به بیماری دریچه های قلب، مشکلات گوارشی و رماتیسم قلبی است.

5 %در کشور ما فقط 5 درصد افراد پیش از مسواک زدن از نخ دندان استفاده می کنند.

30 > از سی سالگی به بعد، مراجعه به دندانپزشک کاهش پیدا می کند. از این سن مردم بیشتر سعی می کنند با مشکلات دهان و دندان کنار بیایند. این در حالی است که اگر فرد دچار دندان درد نیز بشود به جای مراجعه به متخصص ترجیح می دهد از مسکن استفاده کند. امتناع از مراجعه به متخصص شاید ناشی از ترس یا هزینه بالای خدمات دندانپزشکی در کشور در مقایسه با درآمد متوسط جامعه باشد.

2 >هر کودک ایرانی در پایان سه سالگی حداقل دو دندان پوسیده دارد. این در حالی است که سلامت دندان های شیری برای جویدن غذا، تسهیل عملکرد دستگاه گوارش، زیبایی، درست حرف زدن، نظم در رویش دندان های دائمی و اعتماد به نفس کودک ضروری است.

5در حال حاضر با وجود پیشرفت خدمات و علم دندانپزشکی در کشور در مقایسه با گذشته، در دهان هر فرد ایرانی بالغ حداقل پنج تا شش دندان پوسیده وجود دارد، اما این افراد نسبت به درمان آن بی تفاوت هستند.

90 هزار  در استان کهگیلویه و بویراحمد، 90 هزار دندان پوسیده در دهان دانش آموزان مقطع ابتدایی وجود دارد. سن این دانش آموزان بین شش تا 9 سال است. در این استان هر کودک به طور متوسط دارای سه دندان دائمی پوسیده است.

60 %بین 60 تا 90 درصد کودکان دبستانی و عموم بزرگسالان در سراسر جهان حداقل یک دندان پوسیده در دهانشان دارند. دلیل اصلی این مساله نیز بی توجهی به بهداشت دهان و دندان، کمبود کلسیم و فلوراید است.

15 %بررسی ها نشان می دهند بین 15 تا 20 درصد افراد میانسال سراسر جهان یعنی افراد رده سنی 34 تا 44 سال، دچار بیماری لثه هستند. این بیماری به از دست دادن دندان های آنها منجر می شود.

30 % آمارهای بخش سلامت و بهداشت سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد 30 درصد افراد رده سنی 65 تا 74 سال سراسر جهان، دندان های طبیعی خود را از دست داده اند. این آمار بیشتر متعلق به کشورهای توسعه نیافته است.

16 % : 16 تا 40 درصد کودکان رده سنی شش تا 12 سال سراسر جهان حداقل یک بار دچار مشکلات دهان و دندان بو یژه ترومای دهان و دندان شده اند. این آسیب ها ناشی از زمین خوردن در حیاط مدرسه، تصادف در مسیر خانه به مدرسه یا آسیب دیدن حین ورزش است.

40% حدود 40 تا 50 درصد افراد اچ آی وی مثبت سراسر جهان دچار قارچ، باکتری و ویروس دهانی هستند. این افراد باید تحت مراقبت های ویژه دندانپزشکی قرار بگیرند، اما بیشتر آنها از دریافت این خدمات محروم هستند. این، یکی از مسائل مشکل ساز درباره افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت است.

500از هر 500 تا 700 تولد در سراسر جهان، یک کودک دچار شکاف کام است. البته این رقم با توجه به نژاد و سابقه ژنتیکی این کودکان، کمی متغیر است.

DMFTشاخص های بهداشت و سلامت دهان و دندان با شاخصی به نام DMFT برای کودکان زیر 12 سال سنجیده می شود. این شاخص به ترتیب شامل D : پوسیدگی، M : دندان از دست رفته، F : دندان ترمیم شده و T : تعداد دندان هاست. این شاخص یک وسیله سنجش بین المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha