یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و پزشک داوطلب موسسه خیریه زنجیره امید با بیان اینکه:«بهترین زمان درمان نوزادانی که به شکاف لب و کام مبتلا هستند بین سه ماهگی تا یک سالگی است.» از طرح شناسایی و درمان نوزادان محروم زیر ۳۰ روزه دچار مشکل شکاف لب و شکاف کام، تحت نظر تیم فوق تخصصی موسسه خبر داد.

بهترین زمان درمان نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام

سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و پزشک داوطلب موسسه خیریه زنجیره امید با بیان اینکه:«بهترین زمان درمان نوزادانی که به شکاف لب و کام مبتلا هستند بین سه ماهگی تا یک سالگی است.» از طرح شناسایی و درمان نوزادان محروم زیر ۳۰ روزه دچار مشکل شکاف لب و شکاف کام، تحت نظر تیم فوق تخصصی موسسه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، موسسه خیریه زنجیره امید قصد دارد طرحی را آغاز کند تا با شناسایی نوزادان محروم زیر ۳۰ روزه دچار مشکل شکاف لب و شکاف کام، بر اساس یک پروتکل درمانی معین با استفاده از تیم پزشکی فوق تخصصی مجموعه آنان را درمان کند.

دکتر مهدی فتحی، از پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک و پزشک داوطلب موسسه زنجیره امید، با اشاره به این که از هر هفتصد نوزاد زنده متولد شده در ایران یک نوزاد به شکاف لب یا کام یا هر دو مبتلا است گفت: «بیماری شکاف لب و کام یک بیماری مادرزادی‌ست و معمولا این ناهنجاری مادرزادی با بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی و یا مشکلاتی در دست همراه است که مجموعا به آن سندروم گفته‌می‌شود، یعنی در واقع این سندروم‌هایی است که مشکلات دیگر نیز همراه آن هست و نوزاد غالبا دچار مشکلات دیگر هم هست.»

وی تاکید کرد:«درمان این نوزادان بستگی به وسعت و رشد نوزاد و همراه بودن یا نبودن شکاف لب و کام با مشکلات دیگر فرق می‌کند ولی در مجموع برنامه درمانی که برای این نوزادها، بر اساس پروتکل یا برنامه درمانی که در دنیا وجود دارد در سه ماهگی شکاف لب باید درمان بشود و شکاف کام در یک سالگی باید درمان بشود، هر چند در برخی نقاط هم بر درمان شکاف کام در هشت ماهگی یا شش ماهگی تاکید می‌کنند.»

دکتر فتحی خاطرنشان کرد: « درمان این بیماران منحصر به یک عمل جراحی و تحت نظر قرار گرفتن توسط یک پزشک نیست. این بیمارها بعد از جراحی شکاف احتیاج دارند که حتما ارتودنسی بشوند و اگر ناهنجاری در فک آنها ایجاد شده‌است باید این ناهنجاری درمان شود و نهایتا نیاز به جراحی ترمیمی بر روی بینی آنها وجود دارد.»

وی در ادامه درباره پروسه درمانی نوزادان مبتلا به شکاف کام و لب گفت : «پروسه درمانی این نوزادان از بدو تولد شروع می‌شود و تا بیست سالگی ادامه دارد و تیم کاملی از متخصصین باید روی این نوزادان کار کنند که در این تیم جراح پلاستیک و ارتودنس نقش اصلی را بازی می‌کنند که باید در تمام طول این مدت از بدو تولد تا بیست سالگی که نهایتا رشد صورت تمام می‌شود با این بیماران باشند، در عین حال نیاز به دیگر متخصصین هم وجود دارد، از جمله یک متخصص اطفال جهت تغذیه نوزاد، متخصص گفتار درمانی و متخصص گوش و حلق و بینی، به خصوص اگر این نوزادان بر اثر شکاف دچار مشکل شنوایی شوند. در کل اصطلاحا درمان این نوزادان درمان تیمی نامیده می‌شود و گفته می‌شود کودکان دچار شکاف کام را باید یک تیم کامل درمان کند.»

مزایای طرح شناسایی نوزادان مبتلا به شکاف کام
وی باتاکید براینکه شناسایی و درمان کودکان مبتلا به شکاف کام در بدو تولد اثر جدی و مهمی در زندگی آنان دارد؛ گفت:«در هر دوره‌ای از زندگی کودکان که این کودک در حال رشد است، در هر دوره‌ای دچار مشکل بشود، باعث تغییرات شکلی می‌‌شود که بعدها درمان آن تغییر شکل و یا تصحیح آن سخت‌تر و یا حتی غیرممکن خواهد بود.»
وی در مورد مشکلاتی که فقدان شناسایی و درمان به موقع ممکن است برای نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام به وجود آورد، گفت: «مثلا اگر شما در سه ماهگی نتوانید لب بچه را درمان کنید و بگذارید برای یک سالگی، دندان‌های بچه و شکل فک او آنچنان دفورمه می‌شود که شاید تا آخر عمرش دیگر نتواند آن را درست کند. یا اگر در یک سالگی نتوانید شکاف کام کودک را درمان کنید، بعدا از این جهت که این مشکل بر روی گوش او، فک او و تکلم او اثرات جبران ناپذیر و غیر قابل اصلاحی می‌گذارد، شاید دیگر هیچ گاه این بچه نتواند به عنوان یک آدم طبیعی به جامعه برگردد و اغلب چنین افرادی که مشکل‌شان به موقع برطرف نشده‌است با مشکلات کمرویی و کمبود اعتماد به نفس در جامعه مواجه می‌شوند و با مشکلات متعددی در زندگی خود روبرو خواهند بود.»


دکتر فتحی در مورد طرح زنجیره امید برای شناسایی و درمان کودکان محروم مبتلا به شکاف لب و کام گفت: «هر کدام از این مسائل باید در زمان خودش انجام بگیرد. چنین طرحی کمک خواهد کرد کودکانی که خانواده آنها از امکانات درمان به موقع مشکل شکاف کام و لب بی‌بهره هستند، به موقع شناسایی و درمان شوند، چرا که هرگونه غفلت و تاخیری در هر کدام از مراحل درمانی این بیماری ممکن است مشکلاتی به بار بیاورد که دیگر درمان آن بسیار بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن باشد. چون نوزاد در حال رشد است و هر زمانی که از دست برود باعث افزایش و ماندگاری مشکلات خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوید رییسی ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    53 3
    با سلام من دختری دارم که الان بیست روزش است پیش یک متخصص اطفال بردم گفت مشکل شکاف کام داره و گریه هاش بخاطر گرسنگی هستش گفت یک سالگی عملش کن.اینجا هم امکاناتی نداره باید بریم شهرستان.لطفا راهنمایی کنید هزینه اش چقد است؟ حالا به یه جراح پلاستیک مراجعه کنیم یا متخصص اطفال؟اگه تونستی برام ایمیل بزنید..خدا خیرتون بده.
  • حمید ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    44 2
    باسلام دختری سه ماهه دارم که شکاف کام وسیع داره لطفابفرمایید بایک مرحله عمل شکاف برطرف میشه؟ بهترین تیم عمل شکاف کام رومعرفی کنید اگرامکان داره جواب روبرام ایمیل کنید بسیارسپاسگذارم.
  • ﻣﺮﻳﻢ ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    10 4
    ﻣﻤﻨﻮﻧﻢ اﺯ اﻃﻼﻋﺎﺕ ﺧﻮﺏ ﻭاﻣﻴﺪ ﺑﺨﺸﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ اﺧﺘﻴﺎﺭﻣﻮﻥ ﮔﺬاﺷﺘﻴﻦ.اﻣﺮﻭﺯ 15/8/93 ﺧﺪا ﺑﻪ ﺑﺮاﺩﺭﻡ ﭘسﺮﻱ ﺑﺎ ﺷﻜﺎﻑ ﻛﺎﻡ و ﻟﺐ ﻛﻪ ﻭاﻗﻌﺎ ﻭﺳﻴﻊ ﻫﺴﺖ ﻋﻂﺎ ﻛﺮﺩﻩ..ﻣﻦ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ اﻳﻨﻂﻮﺭ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ..ﭘﺰﺷﻚ اﻣﺮﻭﺯ ﻣﻴﮕﻔﺖ ﺩﺭﻣﺎﻥ اﺯ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﮕﻲ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﺸﻮﺩ.ﻭﻟﻲ ﺁﻳﺎ ﺩﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ.?!!!!!
  • مهدیه ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    11 8
    با سلام وخسته نباشید خدمت شما ممنون از اطلاعات خوبتون لطفا یک شماره یا آدرسی بدید که بتونم با شما تماس داشته باشم و از شما راهنمایی بخواهم در مورد مشکلی که یکی از بستگان من برای بچه های دوقلوش داره که 5 ساله و دختر هستند ودر یک سالگی عمل کردند ولی هنوز نتونستند صحبت کنند و هیچ حرفی نميزند لطفا و خواهشا من را به جایی معرفی و راهنمایی کنید و اگه امکان داره برایم ایمیل کنید خیلی ممنون .
  • مریم ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    27 4
    با سلام و عرض خسته نباشید سوالی داشتم در صورت امکان جواب دهید اگر پدر شکاف کام داشته باشد احتمال مبتلای کودک چقدر است؟ شکاف کام قبل از بارداری و توسط آزمایشات ژنتیک قابل درمان هست؟
  • فاضل امینی پور ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    14 2
    من یه نفر با مشکل شکاف کام هستم تو يه سال و نیم عمل لب انجام دادم و تو بیست و دو سالگی عمل شکاف کامم رو عمل نمودم و آخرین عملم فلیپ دهنم بود صحبت کردنم درست ميشه با این عمل یا نه ممنون از شما عزيزان
  • فریده منصورآبادی ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    11 0
    لطفا راه تماس باموسسه را برای من ایمیلکنید. باتشکر
  • علی قربانی ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    22 2
    من دختر دوقلودارم که ۶سالشون شده که هردوی آنها شکاف کام دارن بخاطرمشکلات مالی نتونستم تاالان برای عمل کردنشون نتونستم اقدامی کنم
  • محمد ذاکری ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    0 0
    بچه من امروز بدنیا امده و فقط شکاف کام داره میخواستم ببینم در چه زمانی باید برای عمل. اقدام کنیم و ایا این بیماری احتمال داره با بیماری های دیگه همراه باشه