دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 104020

افسردگی پیامد تنهایی است

سلامت نیوز : یک مشاور روانشناس با اشاره به اهمیت برقراری روابط اجتماعی در سلامت روانی افراد ،افراد با تیپ شخصیتی قدرت طلب را گوشه نشین عنوان کرد که تمایل کمی به معاشرت با دیگران دارند.

اصغر کیهان‌نیا در گفت‌و گو با فارس، اظهار داشت: سه تیپ شخصیتی برتری‌طلب، مهر طلب و قدرت‌طلب وجود دارد. تیپ شخصیتی برتری‌طلب با همه معاشرت کرده و دوست دارد به همه ریاست کند. مهر طلب‌ها با همه مهربان هستند و قدرت‌طلب‌ها نیز گوشه‌گیری و انزوا اختیار کرده و کمتر اهل معاشرت هستند. همچنین گروه‌های بدبین نیز از معاشرت با اجتماع گریزان هستند.

وی افزود: افرادی که تیپ قدرت‌طلب دارند به دلیل اینکه نمی‌توانند با شرایط کنار بیایند و از طرفی روابط اجتماعی ضعیفی دارند یک نفر را برای خودشان انتخاب می‌کنند. این تیپ شخصیتی ترجیح می‌دهد یا معاشرت نکند یا تنها یکی، دو نفر را در کنار خود داشته باشد.

کیهان نیا گفت: ترس و واهمه‌ای که این گروه دارند موجب می‌شود تا این رفتار را از خود نشان دهند. علت این ترس و واهمه می‌تواند شرطی شدن باشد. ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد.این ضرب‌المثل سمبل قانون شرطی شدن است.

در قانون شرطی شدن افراد به دلیل اینکه اتفاقی برایشان افتاده و از آن خاطره بدی دارند نسبت به آن موضوع مقاومت نشان می‌دهند. آنها معمولاً به این شعر اشاره می‌کنند که «دلا خو کن به تنهایی که از تنها بلا خیزد.» یعنی باید به تنهایی خو کرد چون از آدم‌ها بلا و مصیبت به وجود می‌آید.

وی افزود: این دید از نظر روانشناسی نادرست است چرا که تنهایی و عدم معاشرت با دیگران زمینه‌ساز اختلالات روانی مانند افسردگی است.

کیهان‌نیا اظهار  داشت: هر چند گاهی تنهایی و سکوت برای تمدد اعصاب لازم است، اما عدم معاشرت با دیگران می‌تواند پیامدهای بدی برای بشر به همراه داشته باشد. آلفرد آدلر معتقد است که انسان اجتماعی به دنیا آمده و نیاز به حشر و نشر دارد. همچنین اریک فروم می‌گوید انسان از لحظه‌ای که به دنیا می‌آید تا آن لحظه که از دنیا می‌رود احساس تنهایی می‌کند و هر کاری انجام می‌دهد برای رفع تنهایی است.

این مشاور روانشناس گفت: نداشتن روحیه و نشاط دیگر پیامد تنهایی و انزوا است کسی که خلوت و گوشه‌نشینی را اختیار می‌کند نمی‌تواند از انسان‌های دیگر بهره ببرد. مشاوره از دوستان خوب پیامد معاشرت اجتماعی با دیگران است که افراد دوری‌گزین از آن بی‌بهره‌اند.

وی افزود: شعر افسرده دل افسرده کند انجمنی، نشان می‌دهد که این افراد می توانند اطرافیان خود را نیز افسرده کنند.

وی ادامه داد: همچنین شنیدن یا دیدن حکایتی از طریق رسانه‌ها و افراد با نفوذ مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مبنی بر ضرر و زیان دیدن فردی از سوی دوستانش موجب می‌شود تا شنونده حکایت نسبت به معاشرت با دیگران بدبین شود.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید انسان مؤمن نباید دو روزش مانند یکدیگر باشد. انسان باید رشد کند و از اتفاقات گذشته درس عبرت بگیرد. افرادی که تجربه تلخی از ارتباط با دیگران دارند نباید به طور کلی ارتباط خود را با افراد جامعه قطع کنند بلکه باید از آن عبرت بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: انسان موجودی اجتماعی است و باید در اجتماع باشد. خداوند تمام موجودات زنده را به صورت جفت آفریده است. جفت بودن یک قانون است که برای بشر نیز نیاز محسوب می‌شود. نیاز به همدم یک غریزه است و دوستی امنیت می‌آورد. کسانی که از آن گریزان هستند باید در نگرش خود تجدید نظر کرده و از اجتماع فرار نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha