دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 104026

سرطان در ایران همچنان قربانی می‌گیرد

سلامت نیوز : هر سال 35 هزار ایرانی به علت سرطان می‌میرند. این خبر را دکتر محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی اعلام کرده و گفته که سرطان در سال، 6 هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند، در حالی که 50درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و در صورت ابتلا قابل درمان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ به گفته وی، نخستین اولویت دولت‌ها با هر ساختاری و هر درجه از پیشرفت، بهداشت و درمان است. بر این اساس باید سرطان در مقوله سلامت ایرانیان به‌طور جدی دنبال شود، چون پس از تصادف و سکته، سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است. به اعتقاد رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی، سرطان و مسائل مربوط به آن جزو دغدغه‌های اصلی شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت است. این موضوع به گفته وی در 10 سال آینده چالش‌برانگیز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: بر‌اساس آمار اداره سرطان وزارت بهداشت، 75 تا 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در سال داریم که نیمی از این تعداد منجر به فوت می‌شود.

دکتر محمد حاجی‌آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به ایران می‌گوید: یکی از مباحث مهم در کاهش سرطان، موضوع پیشگیری است. تغییر عادات زندگی و بهداشت غذا، هوای پاکیزه، ورزش، کنترل هیجانات و استرس‌های روحی از جمله عواملی هستند که می‌توانند در کاهش ابتلا به سرطان مؤثر باشند. وی می‌افزاید: در کنار این عوامل، بحث بیماریابی ارزش زیادی دارد و بایستی برای برخی از سرطان‌ها مثل سرطان سینه در خانم‌ها غربالگری به صورت دوره‌ای صورت گیرد. به گفته آقاجانی، معاینات دوره‌ای و همچنین آموزش‌هایی که به خانم‌ها داده می‌شود، می‌تواند در جلوگیری از بروز این‌گونه سرطان‌ها مؤثر باشد. وی تصریح می‌کند: خانم‌هایی که زمینه ابتلا به سرطان دارند یا در بستگان نزدیک آن‌ها دیده شده است باید براساس برنامه، مورد غربالگری و تست‌های دوره‌ای قرار گیرند.

معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه امروزه این برنامه‌ها وجود دارد اما نیاز است به صورت جدی، فراگیر و منظم در کشور دنبال شود یادآور می‌شود: اگرچه تست‌های غربالگری هزینه چندانی را به مردم تحمیل نمی‌کند، اما سازمان‌های بیمه‌گر باید از این روش‌های غربالگری حمایت کنند.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند که تکمیل شبکه خدمات بهداشت اولیه و ارائه خدمات فعال بهداشتی مثل خانه بهداشت که در حال حاضر در روستاها وجود دارد اگر در شهرها نیز اتفاق بیفتد برای تشخیص زودهنگام سرطان بسیار مؤثر است و می‌تواند در کاهش سرطان یا کشف آن در مراحل اولیه با کمترین هزینه و عارضه نقش مؤثری داشته باشد. دکتر مرجان قادسی پزشک عمومی نیز به ایران می‌گوید: برخی از سرطان‌ها را می‌توان به موقع تشخیص داد و درمان کرد. درواقع درمان سرطان به نوع آن بستگی دارد.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای اساسی در درمان زودهنگام سرطان و جلوگیری از پیشروی آن، مراقبت‌های پیشگیرانه بویژه از سن 45 سال به بالا است که باید افراد آن را مد نظر قرار دهند. به گفته قادسی، برخی از مردم متأسفانه در انجام آزمایش تشخیص‌های ادواری سهل‌انگاری می‌کنند در حالی که یک آزمایش ادواری می‌تواند در تشخیص به موقع سرطان‌ها مؤثر باشد. وی تأکید می‌کند: وزارت بهداشت به عنوان متولی این امر باید به سمت اجباری و رایگان کردن آزمایش‌ها یا همان مراقبت‌های پیشگیرانه حرکت کند تا با تشخیص به موقع از صرف هزینه‌های کلان برای درمان سرطان جلوگیری شود. وی تصریح می‌کند: در گذشته برخی از آزمایش‌ها رایگان انجام می‌شد. اما امروزه برای افراد هزینه‌بر است و شاید این یکی از دلایل بی‌رغبتی مردم به انجام آزمایش‌ها و تست‌های ادواری باشد. قادسی یادآور شد: همچنین شرکت‌های بیمه‌ای باید هزینه انجام این مراقبت‌های پیشگیرانه را تقبل کنند تا فشار کمتری به مردم وارد شود چون انجام آزمایش، تست، رادیوگرافی و سونوگرافی هزینه‌بر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha