ویتامین A از ویتامین‌های محلول در چربی است كه تقریبا ساختار همه سلول‌های بدن به نوعی وابسته به این ویتامین است. نقش ویتامین A در بینایی، میزان ترشحات مخاطی و همچنین ارتباط آن با عفونت‌ها انكارناپذیر است.

دكتر محمد علیزاده، متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با ایسنا، ویتامین A را از اساسی‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن دانست و گفت: مهمترین نقش این ویتامین در بینایی است. كمبود این ویتامین باعث می‌شود در مرحله اول دید فرد در تاریكی مختل شده و در ادامه حتی در روشنایی مناسب هم با اشكال مواجه می‌شود. در نهایت كمبود ویتامین A ممكن است منجر به كوری شود.

این متخصص تغذیه، ساختار همه سلول‌های بدن را با ویتامین A در ارتباط دانست و ادامه داد: ویتامین A رابطه مستقیم با میزان ترشحات مخاطی دارد كه كمبود آن موجب می‌شود میزان ترشحات مخاطی كاهش یافته و به دنبال آن اختلال در غدد بزاقی باعث ایجاد خشكی و التهاب در زبان و حلق می‌شود.

وی خشكی مجاری تنفسی، مجاری اشكی و بعضی غدد مترشحه داخلی را ناشی از كمبود ویتامین A دانست و گفت: كمبود این ویتامین خشكی پوست و شكننده شدن موها را نیز به دنبال دارد. همچنین مواردی از اختلالات دستگاه تولید مثل در مردان و زنان به دلیل كمبود ویتامین A ‌گزارش شده است.


دكتر علیزاده در ادامه به ارتباط ویتامین A‌ با عفونت‌ها اشاره كرد و افزود: كمبود ویتامین A باعث می‌شود مدت درمان بیماری طولانی‌تر شده و شدت عوارض برخی از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ویروسی افزایش یابد. مطالعات نشان می‌دهد كه كمبود ویتامین A باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سرخك در اطفال می‌شود.


وی كاهش ترشح اشك را از دیگر عوارض كمبود ویتامین A دانست و گفت: ‌از آنجا كه اشك نقش محافظتی از كره چشم را دارد به دنبال عدم ترشح اشك، قرنیه به تدریج خشك شده و زمینه رشد میكروب‌ها و ایجاد عفونت در چشم فراهم می‌شود. درنهایت كمبود این ویتامین منجر به ایجاد بیماری‌هایی در ناحیه چشم شده كه معمولا در كودكان 3 تا 5 سال مشاهده و ممكن است منجر به كوری شود.


این متخصص تغذیه، كوتاهی قد و اشكالات تغذیه‌ای را از عوارض كمبود ویتامین A عنوان كرد و گفت:‌ كمبود ویتامین A ممكن است زمینه‌ای برای ایجاد برخی سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست و سرطان‌های دستگاه تنفس باشد.

دكتر علیزاده ویتامین A را از معدود ویتامین‌هایی دانست كه در صورت مصرف بیش از حد ایجاد مسمومیت ‌كرده و در ادامه افزود: از مصرف بیش از حد این ویتامین باید خودداری كرد. مصرف بی رویه ویتاین A سردرد، افزایش فشار مایع مغزی نخاعی، رنگ پریدگی و سرگیجه را به دنبال دارد. بنابراین مصرف بیش از حد مكمل‌های ویتامین A در كودكان و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

وی جگر و ماهی‌های پرچرب را از عمده‌ترین منابع غنی ویتامین A عنوان كرد و گفت: شیر، كره، زرده تخم مرغ و روغن كبد ماهی نیز حاوی ویتامین A هستند. همچنین در سبزی‌ها، كلم، كاهو و هویج دارای میزان قابل توجهی از پیش سازهای این ویتامین هستند.


دكتر علیزاده با بیان اینكه اشكال فعال ویتامین A معمولا در پخت‌های معمولی و در برابر حرارت پایدارند و كمتر دچار آسیب می‌شوند، گفت: چنانچه مواد غذایی حاوی ویتامین A‌ به صورت سرخ كرده مصرف شوند، میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها از بین می‌روند.

این متخصص تغذیه با اشاره این كه خشك كردن میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین A ، در معرض نور آفتاب منجر به از دست رفتن بخش قابل توجهی از این ویتامین می‌شود، افزود: این در حالی است كه ویتامین A معمولا در غذاهای كنسروی حفظ می‌شود.

دكتر علیزاده با بیان این كه مصرف روزانه ویتامین A به شرایط فیزیولوژیكی فرد بستگی دارد، گفت: در افراد بالغ میزان مصرف ویتامین A حدود 500 واحد در روز است. كودكان نیز روزانه 4000 تا 5000 واحد ویتامین A نیاز دارند. بیشترین نیاز ویتامین A در مادران شیرده و بین 8000 تا 9000 واحد در روز است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha