عوارض استفاده از لوازم آرایشی غیربهداشتی را می دانید ؟

سلامت نیوز : رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عقیم شدن و عقب ماندگی جنین را تنها بخشی از عوارض استفاده از لوازم آرایشی غیربهداشتی عنوان کرد.

دکتر پیمان پاکزاد در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه مواد آرایشی بهداشتی در آزمایشگاه‌ها تایید شده و ترکیبات آنها و نیز حد مجاز استفاده از برخی مواد در آنها کنترل شده است، گفت: متاسفانه هیچ یک از این اقدامات در خصوص کالاهای قاچاق صورت نگرفته و به هیچ عنوان سلامت این گونه لوازم تایید نمی‌شود.

پاکزاد با اشاره به بالا بودن میزان سرب در لوازم آرایشی غیر بهداشتی، گفت: این مورد می تواند عوارض متابولیک در غدد مترشحه و اختلال در سیستم تولیدمثل و جهش و عقب ماندگی در جنین و یا حتی عقیمی را در پی داشته باشد.

وی عفونت‌های جلدی، ریزش مو، آلودگی‌های قارچی و نیز ایجاد سرطان را بخش دیگری از عوارض استفاده از لوازم آرایشی قاچاق و غیربهداشتی عنوان کرد.

به گفته پاکزاد در خصوص تولیدات لوازم آرایشی داخلی و نیز لوازم آرایش وارداتی تیم های کارشناسی وزارت بهداشت کنترل و نظارت دقیق داشته و حتی تیم‌های کارشناسی ایران به کشور تولید کننده این لوازم فرستاده شده و از نزدیک اعمال بهداشت بر سیستم‌های تولیدی کارخانجات این لوازم را نظارت و کنترل می‌کند.

رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خاطرنشان کرد: این کارشناسان همچنین شرایط نگهداری و وضعیت انبار لوازم آرایشی و بهداشتی تولید شده را بررسی کرده تا از فاسد نشدن این لوازم در شرایط نگهداری نامناسب مطمئن شوند.

پاکزاد با اشاره به عوارض بی شمار استفاده از لوازم آرایشی قاچاق و غیربهداشتی، از مردم خواست تا تنها از لوازم آرایشی که بر روی آنها برچسب اصالت و سلامت نصب شده خریداری کنند.

وی تصریح کرد: صحت و سلامت این لوازم مورد تایید وزارت بهداشت بوده و مردم پس از خرید باید کد برچسب را به شماره حک شده بر روی آن پیامک کنند تا از صحت کالای خود مطمئن شوند.

پاکزاد با بیان اینکه امکان تخلف و تقلب در هر حوزه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانش ما در این زمینه هم پای دانش روز دنیا پیش رفته و تا حد زیادی توانسته‌ایم مانع جعل و سوء استفاده از این برچسب شویم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 کارشناس بهداشت بر روی کالاهای آرایشی و بهداشتی استان نظارت می کنند، گفت: با توجه به حجم بسیار کالاها این تعداد ناکافی بوده و اعتقاد ما در این زمینه بر فرهنگ سازی است.

وی ابراز امیدواری کرد، با همکاری رسانه ها این فرهنگ در میان مردم ایجاد شود که آنها تنها از مراکز مجاز و معتبر کالاهای آرایشی و بهداشتی خود را خریداری کرده و نیز تنها کالاهایی را خریداری کنند که برچسب اصالت و سلامت بر روی آنها نصب شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha