توزیع رایگان قرص "آهن" میان دختران دبیرستانی

سلامت نیوز : رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از پوشش صد در صدی و رایگان برنامه آهن یاری در دبیرستان‌های دخترانه کشور خبر داد.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با (ایسنا)،کمبود ریزمغذی آهن را یکی از مشکلات شایع تغذیه‌ای در کشور خواند و ضمن اشاره به برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک، گفت: در جهت پیشگیری و کنترل شیوع کمبود ریزمغذی آهن، برنامه آهن یاری هفتگی ویژه دختران سن بلوغ (دبیرستانی) اجرا می‌شود. آهن یاری هفتگی به مدت چهار ماه (شانزده هفته در سال) و هفته‌ای یک عدد قرص آهن با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس اجرا می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: علاوه بر آن، برنامه آموزش تغذیه هم برای این گروه سنی در نظر گرفته شده و اجرا می‌شود. هدف از اجرای این برنامه‌ها نیز پیشگیری و کنترل کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن است؛ چرا که اکنون کمبود آهن به عنوان یکی از مشکلات شایع تغذیه‌ای در کشور مطرح است. به ویژه دختران سن بلوغ، گروهی آسیب پذیر و در معرض خطر هستند که با مکمل یاری هفتگی آهن می‌توان از عوارض و پیامدهای ناشی از کمبود آهن پیشگیری کرد.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کم خونی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ابتلای مکرر به بیماری‌ها، افت تحصیلی، کاهش قدرت یادگیری را از عوارض ناشی از کمبود ریزمغذی آهن خواند.

وی گفت: برنامه آهن یاری هفتگی هر سال با کمک وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان‌های دخترانه دوره متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود. در کنار آن نیز حتما آموزش دانش آموزان، اولیا دانش آموزان، مربیان بهداشت مدارس و مسوولان مدرسه انجام می‌شود. مطالب آموزشی نیز به صورت پمفلت و بروشور در مورد پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن تهیه و توزیع شده است.

عبداللهی افزود: برنامه آهن یاری در دبیرستان‌های دخترانه از سال 1380 در کشور آغاز شد و به تدریج گسترش یافت. اکنون هم صد در صد دبیرستان‌های دخترانه تحت پوشش برنامه قرار گرفتند. وزارت بهداشت این مکمل‌ها را تهیه و به صورت رایگان در مدارس توزیع می‌کند.

وی درباره نتایج حاصل از اجرای برنامه‌های آهن یاری و غنی سازی آرد به ایسنا گفت: پس از 10 سال دومین بررسی ملی ریزمغذی‌ها در کشور انجام شده و گزارش آن تا حدود دو ماه دیگر کامل می‌شود. اما نتایج اولیه حاکی از آن است که میزان شیوع کم خونی در جامعه و در این گروه سنی کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha