کاهش انزواهای اجتماعی با رعایت"عدالت در سلامت"

سلامت نیوز : رییس انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گفت: توجه به رویکرد "عدالت در سلامت" باعث بهبود وضع سلامت، کاهش فقر، انزواهای اجتماعی و مشکلات امنیتی در جامعه می‌شود و تمامی جوامع باید نسبت به سلامت، این رویکرد را در پیش بگیرند.

دکتر محمد حسین تقدیسی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این مطلب که با رویکرد سیستم مبنایی و تکیه بر ترویج سبک زندگی سالم و توانمندسازی همه جانبه می‌توانیم مردم سالم داشته باشیم، اظهار کرد: سلامت فقط بخشی از زندگی افراد و یا نداشتن بیماری نیست، بلکه تمامی فعالیت‌ها، خدمات و تصمیمات در جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت فرد و جامعه تاثیر می‌گذارد.

رییس انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت رویکرد ترویجی، خلاقانه، پیشگیرانه، ارتقاء دهنده و توانمندسازی را انتخاب کرده است، افزود: نتیجه این رویکرد آن است که اساسا مشکلی پدید نیاید و در صورت بروز بیماری با نگرشی کلی و سیستماتیک چه از لحاظ توانمند سازی فردی، خوداتکایی و چه از لحاظ عوامل اجتماعی، اقتصادی به وجود آورنده و یا تسهیل کننده مشکل باشد.

تقدیسی تصریح کرد: این رویکرد، سرمایه گذاری در سلامت را در پی داشته و با حداقل هزینه بر ارتقاء فرایند پیشگیرانه و توانمندسازی تاکید می‌کند، در واقع بر اساس همان اصطلاح "پیشگیری بهتر از درمان" و با محدود کردن و کاهش مشکلات حول بیماری، این مفهوم را به تمامی مسائل و فرایندهای جامعه وسعت داده که نه تنها از بروز معضلات دیگر بلکه از هزینه های مستقیم کلان جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این مطلب که رویکرد ترویجی، خلاقانه، پیشگیرانه، ارتقاء دهنده و توانمندسازی بر مبنای عدالت در سلامت است، گفت: عدالت در سلامت، کیفیت زندگی را بالا و منجر به افزایش ظرفیت یادگیری و استحکام جامعه و بهبود بهره‌وری کاری و توجه به این رویکرد باعث بهبود سلامت، کاهش فقر، انزواهای اجتماعی و مشکلات امنیتی در جامعه می‌شود.

تقدیسی آموزش بیمار و پیشگیری از مشکلات غیرمستقیم را باید بر سایر عوامل مقدم دانست و افزود: رویکرد جدید قطعا در کارایی و اثربخشی در تامین سلامت همه جانبه موثر است.

وی در پایان با بیان اینکه بررسی اقتصادی علاوه بر اثربخشی به ارزیابی منابع مصرف شده و هزینه‌ها توجه می‌کند، گفت: تصمیم هر تصمیم گیرنده‌ای مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت تاثیر داشته و یک تصمیم درست در توانمند سازی مردم می‌تواند هزاران نفر را از مشکلات نجات دهد و برعکس یک تصمیم نادرست هزاران نفر را به نابودی می کشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha