آغاز تدوین استانداردهای ملی نگهداری خون در کشور

سلامت نیوز : یک پژوهشگر طب انتقال خون گفت: طبق استاندارد بین المللی تهیه هموگلوبین از خون کامل فقط پس از ۸ ساعت از دریافت خون امکانپذیر است اما طبق تحقیقات ما و شرایط بومی کشورمان تهیه پکسل تا ۲۴ ساعت هم امکانپذیر است.

آزاده امید خدا در گفت‌وگو با فارس در مورد جزئیات این تحقیقات گفت: در حال حاضر برای استفاده از خون و فرآورده‌های خونی از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنیم اما با توجه به شرایط بومی کشورمان و نوع آب و هوا در تلاش هستیم تا استانداردهای بومی را در این زمینه تهیه کنیم.

وی ادامه داد: استانداردهای بین‌المللی می‌گوید بهترین زمان و بهترین دما با حفظ کیفیت خون تا 8 ساعت پس از دریافت خون کامل است تا بتوان برای بیماران آنمی که دچار افت هموگلوبین شده‌اند، تزریق کرد.

این متخصص هماتولوژی افزود: اما با بررسی شاخص‌های کیفی پکسل مانند ماندگاری میزان هموگلوبین، پتاسیم و سدیم توانستیم استاندارد ملی برای استفاده از این فرآورده خونی را مشخص کنیم که تا 24 ساعت بعد از خوندهی هم تهیه پکسل از خون کامل امکانپذیر است.

وی گفت: یکی از مشکلات ما ارسال خون از پایگاه‌های سیار اطراف تهران به مرکز است که معمولاً ممکن است بیش از 8 ساعت زمان‌بر باشد به همین علت نتوانیم برخی از فرآورده‌های خونی را از این خونها استحصال کنیم اما با داشتن زمان بیشتر این امکان فراهم می‌شود.

طرح این محقق در جشنواره پژوهشی انتقال خون برگزیده شد و توسط رئیس سازمان انتقال خون مورد تقدیر قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha