دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 104049

اولتیماتوم وزیر بهداشت به پزشکان متخلف

سلامت نیوز : وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران به پرسش‌های مختلفی از جمله وضعیت پرستاران در آینده، مشکلات اعتباری اورژانس‌های کشور، برخورد پزشکان متخلف، برنامه‌های وزارت بهداشت برای دهه فجر و جبران کمبود نیروی پرستار پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه معاون پرستاری به بخشی از مشکلات پرستاران در کشور اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌های عمده ما در حوزه پرستاری موضوع معوقات است. به عنوان مثال در سفری که به استان خوزستان داشتم مشاهده کردم که پرستارانی پس از 22 ماه هنوز معوقات خود را دریافت نکرده‌اند. این مشکل همیشگی ماست و سالهاست که از آن رنج می‌بریم.

وی همچنین به مشکل کمبود نیروی پرستار اشاره کرد و گفت:‌ از میرزابیگی معاون جدید پرستاری درخواست کردم در اسرع وقت برنامه‌هایش را برای جبران کمبود پرستار ارائه بدهد زیرا کمبود پرستار نارضایتی مردم و همچنین خود جامعه پرستاری را به دنبال داشته است و چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی مردم از ارائه خدمات نامناسب گلایه دارند.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه باید برای پرستارانی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند برنامه‌های تشویقی در نظر گرفت، اظهار کرد:‌ به عنوان مثال می‌توان برای این گروه از پرستاران مشوق‌های آموزشی در نظر بگیریم تا بتوانند تحصیلات خود را کامل کنند و دانش حرفه‌ای خود را ارتقا دهند.

انتقاد وزیر بهداشت از نابسامانی ارائه خدمات پرستاری در منزل

وزیر بهداشت از نابسامانی خدمات مراقبت و پرستاری در منزل انتقاد کرد و گفت: مردم به این بنگاه‌هایی که ایجاد شده‌ا‌ند انتقاد دارند، باید در استخدام این افراد که به عنوان پرستار از سوی این بنگاه‌ها به منازل مردم اعزام می‌شوند سوابق، تخصص، مهارت، آموخته‌ها و صلاحیت اخلاقی و رفتاری‌شان مورد توجه قرار بگیرد زیرا مردم اعتماد می‌کنند به همین خاطر باید افرادی که به منازل آنها می‌روند ضمن اینکه از اخلاق حسنه برخوردارند باید تبحر کافی نیز داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه شمار این شرکت‌ها در حال گسترش است و اینها به علت در نظر گرفتن منافع خود به فکر جذب پرسنل کم هزینه هستند که اکثرا هم پرستار نیستند. متاسفانه نظارتی هم بر این امر وجود ندارد و مردم را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

مشکلات اعتباری اورژانس‌های هوایی و امدادی نیازمند توجه ویژه مجلس و دولت

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت بودجه‌ای اورژانس نیز گفت: متاسفانه کمبودهایی در اورژانس داریم که برخی از آنها نگفتنی است اما می‌توان به این مسئله اذعان کرد که پوشش ما از نظر پایگاه‌های اورژانس سراسر کشور ناقص است.

قاضی زاده هاشمی افزود: ما حاضریم پایگاه‌های اورژانس در سراسر کشور دایر کنیم و امکانات آن را فراهم کنیم اما نیرویی برای بکارگیری در این مراکز نداریم. همچنین به امداد هوایی در این کشور پهناور، پر حادثه و پرتردد جاده‌ای مجهز نیستیم.

وی با تاکید بر ضرورت تخصیص اعتباری مناسب برای سامان یابی وضعیت اورژانس‌های هوایی در کشور گفت: به نظر می‌رسد می‌توان از هلی کوپترهای موجود خرید خدمت کرد که آن هم مستلزم هزینه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه پوشش مناسبی از نظر امداد دریایی با شمال و جنوب کشور نیز نداریم، اظهار کرد: بنده و همکارانم در وزارت بهداشت این مطالبات را به صراحت به مجلس و دولت اعلام کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم طی سالهای آتی این مشکلات را به حداقل برسانیم. ما متاسف می‌شویم وقتی می‌بینیم هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما در جاده‌ها تلفات می‌دهیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از مردم انتظار می‌رود مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، عنوان کرد:‌ برای کاهش تعداد تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای در کشور نیازمند فرهنگسازی همه جانبه هستیم.

طرح ضربتی وزارت بهداشت برای جبران کمبود پرستار

قاضی زاده هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون استاندارد سازی تعداد پرستاران در بیمارستان‌ها گفت: شاهد بودید در سالهای گذشته دولت مصوبه استخدام 23 هزار پرستار را ابلاغ و تعدادی را به کارگیری کرد اما هنوز مجلس اعتباری برای پرداخت حقوق این افراد در نظر نگرفته است و دستمزد این افراد به کارگیری شده از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی پرداخت می‌شود. یکی از دلایل عدم پرداخت معوقات پرستاران نیز همین است.

وی ادامه داد: با مشکل جدی کمبود پرستار روبرو هستیم و علیرغم اینکه کشورهای همسایه ما به ازای هر 10 هزار نفر حدود 50 پرستار دارند اما این رقم در ایران 14.9 است. طرح‌های ضربتی برای جبران کمبود پرستار لازم است که این برنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک پایه ریزی شده و به اجرا درخواهند آمد.

ارزیابی وزیر بهداشت از مشکلات بهداشتی درمانی هموطنان خوزستانی

قاضی زاده هاشمی در ادامه به ارائه گزارشی از سفر استانی دولت به استان خوزستان و مشکلات بهداشتی درمانی آنها پرداخت و گفت:‌ باید در نظر بگیریم که بخشی از رنج مردم این استان برای آرامش ماست. امروز گسترش صنایع مختلف در استان خوزستان باعث شده است آلاینده‌هایی تولید شوند که سلامت آنها را تحت الشعاع قرار دهد. خوزستان استان مظلومی است. آنها در دوران دفاع مقدس هم فداکاری‌های بسیاری کردند اما همچنان مشکلاتی در حوزه بهداشت و درمان و سایر بخشها دارند.

وی از برگزاری جلسه‌ای با مدیران خوزستانی طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از این مدیران خوزستانی که اختیارات وسیعی دارند و ممکن است در خود استان خوزستان خدمت نکنند اما در کلان کشور نقش آفرینی کنند دعوت کرده‌ایم تا برای حل مشکلات بهداشتی درمانی این استان با ما همراهی کنند. ما پیشنهادات خود را برای حل این چالش‌ها ارائه خواهیم داد و امیدواریم دولت برنامه ویژه‌ای برای خوزستان داشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به لزووم تعریف یک بیمه توانمند برای هموطنان خوزستانی اظهار کرد: استان خوزستان از لحاظ شاخص‌های سلامت پس از استان سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ماست و اگر بتوانیم بیمه توانمندی را برای آنها در نظر بگیریم برای بخش خصوصی با افزایش خرید خدمت مشوقی ایجاد خواهد شد تا بتواند در این استان سرمایه گذاری کند.

اولتیماتوم وزیر بهداشت به پزشکان متخلف

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون برخورد وزارت بهداشت با افراد متخلف گروه‌های مختلف پزشکی اظهار کرد:‌ باید به ما زمان بدهید تا بتوانیم با برنامه و به شکل علمی در این خصوص جلو برویم. نمی‌توانیم با کارهای هیجانی امور را پیش ببریم، هنوز درد اصلی نظام سلامت دوا نشده است. ما به موقع به سراغ این افراد متخلف که ممکن است در هر صنفی از پزشکان گرفته تا پیراپزشکان و پرستاران حضور داشته باشند، خواهیم رفت.

وی افزود: البته این کار به هیچ وجه آسان نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. یک بخشی از آن هم نیازمند قوانین است.

هاشمی با بیان اینکه در گذشته در این خصوص خوب عمل نکرده‌ایم، اظهار کرد: باید ابتدا با از میان برداشتن مشکلات و گره‌های اصلی حوزه سلامت اعتماد قاطبه پزشکان را جلب کنیم تا دیگر بهانه‌ای برای سکوت و یا همراهی با متخلفان وجود نداشته باشد. در حال حاضر جامعه پزشکی بیش از مردم خواستار این است که این لکه‌های ننگ که به اشتباه وارد حرفه پزشکی شده‌اند از پیشانی پزشکان کشور زدوده شود.

وی افزود: هنوز لیستی از متخلفان به مجلس ارائه نکرده‌ایم اما این موضوع مطالبه مجلس هم هست. ما باید بتوانیم وظیفه‌مان را به درستی ایفا کنیم، تعرفه‌ها را اصلاح کرده و به نظام ارجاع اهمیت بدهیم تا به موازات آن توانسته‌ باشیم مشکلاتی از این دست را نیز برطرف کنیم.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای دهه فجر

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوشی برای مردم به مناسبت دهه فجر دارید؟ اظهار کرد: حوزه ما حوزه ناخوشی و بیماری است البته همیشه باید انتظار خبر خوش را داشت. ما امید را بهترین درمان می‌دانیم. مردم اکنون در آرامش هستند. وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای دهه فجر دارد اما این برنامه‌ها از جنس رونمایی‌ها و افتتاح پروژه‌ها نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha