مبتلایان به ام اس از قرار گرفتن در هوای خیلی سرد یا گرم پرهیز کنند

سلامت نیوز : یک متخصص طب تسکینی با تاکید بر اهمیت درمان مبتلایان به ام اس توسط تیم پزشکی گفت: بیماران باید جهت مقابله با خستگی مفرط از قرار گرفتن در هوای خیلی گرم و سرد پرهیز کنند. تغییر در سبک زندگی در کاهش عوارض بیماری بسیار موثر است.

دکتر عبدالرحیم حزینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه سیر بیماری ام اس به گونه‌ای است که مکررا در حال عود و تسکین است، گفت: نیمی از بیماران در طول 10 سال وارد فاز پیشرونده ثانویه بیماری می‌شوند.

وی افزود: در گروه کمتری از بیماران (کمتر از 15 درصد) بیماری نسبت به زمان شروع در حال پیشرفت است.

این متخصص طب تسکینی یادآور شد: در جمعیت بیماران ام اس، تقریبا 20 تا 30 درصد مبتلایان فلج کامل یا نسبی را با پیشرفت بیماری تجربه می‌کنند. 15 درصد وابسته به ویلچر و 5 درصد اختلال شناختی شدید دارند. در میان بیمارانی که شدیدا ناتوان می‌شوند فقط حدود 25 درصد به مدت 10 سال زنده می‌مانند. اگر زوال عصبی اتفاق بیفتد فاکتورهای تسریع کننده مانند عفونت باید به دقت مدنظر باشند.

حزینی با بیان اینکه بی حرکتی از عوارض بیماری است، گفت: در صورت پیشرونده بودن بیماری به علت وجود ترکیبی از ضعف، اسپاسم، خستگی، درد، اتاکسی مخچه‌ای و فقدان حس به خصوص هنگام راه رفتن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت درمان مبتلایان به ام اس توسط تیم پزشکی گفت: پیشگیری از افزایش روند بیماری باید توسط گروهی از پزشکان با تخصص‌های مختلف انجام شود. بی‌حرکتی ناچار بیمار را به سمت خستگی بارز می‌برد و منتهی به مشکلات متعددی می‌شود که نیاز به مداخله یک تیم جهت برطرف کردن و تسکین آنها را نشان می‌دهد.

حزینی تصریح کرد: درد مزمن ممکن است در 60 درصد بیماران تظاهر یابد. در برخی مطالعات در 40 درصد بیمارانی که کنترل ناکافی درد داشته‌اند نیز درد وجود دارد که همراه با اثرات بارزی بر روی کیفیت زندگی نمایان می‌شود.

وی گفت: درد نوروپاتیک (دردهای مرتبط با اعصاب) که ممکن است اغلب به صورت دردی سوزشی در اندام‌های تحتانی باشد، معمولا با ضد دردهای اعصاب محیطی طبق پروتکل درد طب تسکینی درمان می‌شود.

حزینی با اشاره به اینکه درد عضلانی اسکلتی به ویژه درد ناحیه کمری در بیماران شایع است، گفت: این درد در نتیجه عواملی چون بی حرکتی طولانی مدت، وضعیت بد ایستادن، نشستن و دراز کشیدن و همچنین راه رفتن‌های غیرطبیعی ناشی از اسپاسم بروز می‌کند.

بهبود علایم بیماری با اقدامات درمانی مناسب

این متخصص طب تسکینی استفاده از مسکن‌های ساده (NSAIDS)، فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی مناسب، تحریک‌های حسی (TENS)، ماساژ و طب سوزنی را از اقدامات درمانی بیماران عنوان کرد و گفت: جهت بهبود گرفتگی عضلانی درمان‌هایی چون نوروفیزیوتراپی، Splint و TENS کمک کننده است.

حزینی یادآور شد: مراقبت از فاکتورهای تشدید کننده مانند عفونت دستگاه ادراری، زخم بستر، یبوست باید مورد توجه قرار گیرد. در بیماران وابسته به ویلچر از داروهایی مانند دانترولن می‌توان استفاده کرد. در استفاده از این دارو نسبت به سایر داروهای شل کننده احتمال ایجاد ضعف عضلانی کمتر است ولی عملکرد کبد باید مرتب کنترل شود.

وی تاکید کرد: بیماران باید جهت مقابله با خستگی مفرط از قرار گرفتن در هوای خیلی گرم و خیلی سرد پرهیز کنند. تغییر شیوه زندگی در کاهش عوارص بیماری بسیار موثر است.

این متخصص طب تسکینی اختلال خلقی- شناختی را از جمله عوارض بیماری دانست و افزود: ایجاد افسردگی در 50 درصد موارد، اختلال شناختی در 50 تا 60 درصد بیماران، دمانس (فراموشی) متوسط تا شدید در 10 درصد موارد وجود دارد.

حزینی تصریح کرد: اختلال در ارتباطات خانوادگی، کاهش روابط اجتماعی و از دست دادن شغل و توانایی های جنسی منجر به کاهش اعتماد به نفس و متعاقب آن بروز افسردگی در بیماران می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی اصول مراقبت‌های طب تسکینی در سیر بیماری باید اجرا شوند. کنترل خوب علائم و حمایت بیماران و خانواده هایشان، هدف نهایی طب تسکینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha