دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10406

در دومین جلسه ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات كه با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، ضمن تاكید بر اهمیت تبلیغات علمی و رسانه‌ای در كاهش مصرف دخانیات اعلام شد:«سفره‌خانه‌های سنتی مشمول قانون عرضه قلیان نیستند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، لنكرانی در این جلسه ضمن تاكید بر نقش رسانه‌ها و تبلیغات به ویژه صدا و سیما در فرهنگ سازی و كاهش مصرف دخانیات در جامعه از عملكرد برخی هتلها در تزئین و استعمال قلیان در لابی هتلها انتقاد كرد.

وی با بیان این كه صرف تذكر دادن به مراكز متخلف كارساز نبوده، اظهار داشت: باید با اماكنی كه مجوز ندارند، برخورد قانونی شود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه عنوان شد: 84 درصد سیگاری‌ها در كشورهای در حال توسعه هستند و مصرف سیگار از سال 82 تا 86 از 1/3 به 6/4 درصد و مصرف قلیان از 1/14 به 1/36 درصد افزایش یافته است.

همچنین سالانه 60 هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات می‌میرند و 1740 میلیارد تومان براثر استعمال دخانیات دود می‌شود و هر فرد مصرف ‌كننده قلیان در هر وعده، معادل 100 نخ سیگار استعمال می‌كند.

سردار نجفی رئیس پلیس نظارت بر اماكن عمومی نیروی انتظامی در این نشست اظهار داشت: 95 درصد شبكه توزیع مواد دخانی غیرمجاز است و «عمده فروش‌ها» تابع هیچ قانون و مقرراتی نیستند.

وی مدیریت شبكه توزیع و قانونمند كردن آن را در كنترل بازار دخانیات بسیار موثر دانست.


فراهانی رئیس مجمع امور صنفی نیز از لغو مجوز عرضه قلیان 300 واحد صنفی كه دارای سابقه قهوه‌خانه بودند، خبر داد.

گفتنی است، تاكنون 140 مركز مشاوره در دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور برای مبارزه با دخانیات راه‌اندازی شده است. همچنین بر اساس نظر‌سنجی‌های صورت گرفته 48 درصد مردم موافق جمع‌آوری قلیان، 44 درصد موافق فرهنگ‌سازی و 8 درصد مخالف بودند.


شایان ذكر است، در این نشست 2 ماده مهم شامل دستورالعمل تعیین عاملین مجاز توزیع و فروش فرآورده‌های دخانی و دستورالعمل اجرایی الصاق هشدارهای بهداشتی بر روی بسته‌های سیگار و مواد دخانی به تصویب رسید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha