دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 104067

غذاهای ترش، لاغر کننده و مضر اعصاب هستند

سلامت نیوز : دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: غذای ترش دارای خاصیت غذائی کم معتدل و لاغر کننده بدن بوده و در رفع گرمی و تشنگی ناشی از مصرف غذای شیرین مناسب است.

ژاله علی اصل در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره انواع غذا از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت: غذاها بر اساس خونی که تولید می‌کنند به غذای غلیظ، لطیف و متوسط تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه غذا در تولید خون رقیق و غلیظ نقش دارند، ادامه داد: غذاها بر اساس غلظت یا رقت خون تولید شده به غذای لطیف که شامل زرده تخم مرغ عسلی، انار و سیب که خون رقیق و غذای معتدل که شامل گوشت بره یکساله، شلغم، هویج و غذای غلیظ (کثیف) که شامل گوشت گوساله، گاو و کلم خون غلیظ تولید می‌کنند.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: غذاها بر اساس میزان غذاییت، به کثیر الغذا که شامل زرده تخم مرغ، گوشت بره و گاو و قلیل الغذا که شامل انار، سیب ،کاهو و متوسط الغذا که شامل نان گندم و گوشت گوساله تعریف می‌شوند.

علی اصل افزود: در طب سنتی ایران اقسام غذاها 18 نوع هستند که به لطیف صالح الکیموس کثیر الغذا، لطیف صالح الکیموس قلیل الغذا، لطیف صالح الکیموس متوسط الغذا، لطیف فاسد الکیموس کثیر الغذا، لطیف فاسد الکیموس قلیل الغذا و لطیف فاسد الکیموس متوسط الغذا تقسیم می‌شوند.

وی اضافه کرد: در طب سنتی ایران طعم غذاها با مزاج ارتباط دارد چرا که غذاهای طبع گرم دارای طعم تند، تلخ، شور، غذاهای طبع سرد دارای طعم ترش، گس، قبض و غذای معتدل دارای طعم چرب، شیرین و بی مزه است.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: غذای ترش دارای خاصیت غذائی کم معتدل و لاغر کننده بدن بوده، همچنین ناسازگار با طبیعت بدن است و خاصیت تلطیف کننده معتدل دارد و در رفع گرمی و تشنگی ناشی از مصرف غذای شیرین مناسب است.

علی اصل خاطرنشان کرد: غذاهای ترش از تولید صفرا و تهییج (جوشش) خون و ایجاد سده (گرفتگی) در بدن جلوگیری می‌‌کند و با عمل تقطیع (شکستن) ایجاد حرارت در بدن را کم می‌کند، همچنین مضر اعصاب است که ضرر آن با غذای شیرین رفع شده و مصرف غذای شور نیز مانع نفوذ غذای ترش به اعصاب می‌شود و غذاهای ترش ایجاد آروغ ترش و سوزش در معده می‌کند که غذای شور از این حالت جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha