یك مطالعه كه در انگلیس انجام شده است، نشان می‌دهد كه تغذیه مرتب و كوتاه مدت نوزاد با شیر مادر از روشی كه به نوزاد اجازه داده می‌شود كه زمان تغذیه و طول مدت آنرا خود تعیین كند مفیدتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی بی.بی.سی. نیوز، معمولا به زنانیكه تازه مادر می شوند توصیه می‌شود كه اجازه دهند نوزاد خود زمان تغذیه و طول مدت آنرا تعیین كند.

اما مطالعه‌ای كه بر روی ‪ ۶۳‬مادر در برادفورد انجام شد نشان داد كه تغذیه مرتب با شیر مادر و به مدت ‪ ۱۰‬دقیقه از هر دو سینه به افزایش وزن نوزاد و بالاتر رفتن میزان تغذیه با شیر مادر منجر می‌شود.

با این وجود ماماها می‌گویند این روش كه در آرشیو بیماری در دوران كودكی منتشر شده است در مورد همه كاربرد ندارد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌كند كه تا شش ماهگی تنها به نوزادان شیر مادر داده شود اما در انگلیس از هر چهار مادر تنها یك نفر از این توصیه پیروی می‌كنند.

این تحقیق كه توسط دكتر آن والشوا پزشك عمومی انجام شده نشان داد در میان نوزادنی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند وزن نوزادنی كه به انها اجازه داده می‌شود زمان و طول مدت شیرخوردن خود را تعیین كنند، افزایش كمتری دارد.

در این مطالعه به نیمی از مادران گفته شد كه تنها زمانیكه نوزاد می خواهد به او شیر دهند و تنها در صورت مشاهده علائمی از گرسنگی در نوزاد با سینه دوم خود به او شیر دهند.

به بقیه توصیه شد كه تقریبا هر سه ساعت در طول روز و در صورت نیاز در طول شب، به مدت حداكثر ‪ ۱۰‬دقیقه از هر دو سینه به نوزادان شیر دهند.

همچنین به مادران گروه دوم گفته شد كه دست كم دو ساعت در بین هر وعده غذایی فاصله بیاندازند.

در این مطالعه دیده شد پس از ‪۱۲‬هفته در گروه اول، كمتر از نیمی از نوزادان هنوز از شیر مادر تغذیه می‌كردند درحالیكه در گروه دوم كه مادرانشان از روش سنتی پیروری كردند بیش از سه چهارم نوزادان بازهم مایل بودند از سینه مادر شیر بخورند.

علاوه بر این ، اختیار دادن به نوزاد برای تعیین زمان و طول مدت تغذیه و نیز تغذیه نوزاد به مدت بیش از ‪ ۱۰‬دقیقه از یك سینه، هر دو با وزن‌گیری ناكافی نوزاد در شش تا هشت ماهگی اول زندگی او ارتباط داشت.

محققان می‌گویند اجازه دادن به نوزاد برای تعیین زمان تغذیه و طول مدت آن در سیستم تولید شیر در بدن مادر اختلال ایجاد می‌كند.

همچنین محققان دریافتند كه اگر در هر نوبت شیردهی از سینه دوم كه پر از شیر است استفاده نشود، پروتئینی ترشح می‌شود كه از تولید بیشتر شیر جلوگیری می‌كند و برای چند ساعت و احتمالا چند روز در روند شیردهی اختلال ایجاد می‌كند.

این گروه محققان كه ریاست آنها را دكتر والشاو بر عهده داشت اعلام كرد، نوزادانی كه در هر نوبت شیر دهی از هر دو سینه تغذیه می‌كنند از كودكانی كه تنها از یك سینه تغذیه می‌شوند شیر بیشتری دریافت می‌كنند و نوزادانیكه متوسط طول مدت تغذیه انها كوتاهتر است افزایش وزن بیشتری دارند و از نتایج مثبت دیگری نیز برخوردار می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha