سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 104081

راهکار افزایش ازدواج جوانان

سلامت نیوز : مهم‌ترین موضوعی كه برای بررسی علل كاهش آمار ازدواج بین جوان‌ها مطرح است موضوع تغییر سبك زندگی در بین برخی از مردم است. سبك زندگی مدرن و غربی باعث گسترش مقوله زشت و ناپسندی به نام تجمل‌گرایی شده است. اینكه چه گروهی به گسترش این موضوع از سبك زندگی دامن زده‌اند نیاز به كار مطالعاتی جدی دارد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد یكی از روش‌هایی كه می‌تواند جهت تشویق گروه‌های مختلف اجتماعی به ازدواج كاربرد داشته باشد تشریح و تبلیغ مزایای سبك زندگی ایرانی - اسلامی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ موضوع دیگر كه باید هم دولت و هم ما در مجلس فكری به حال آن كنیم، مسئله بیكاری و مسكن جوانانی است كه در آستانه سن ازدواج قرار دارند. متاسفانه این روزها شاهد این هستیم كه جوانان بعد از ازدواج برای مدتی یا دست در جیب پدر و مادر دارند یا اینكه به دلیل مشكلات مالی ازدواج‌ها را به تاخیر می‌اندازند. به نظرم در این خصوص هم باید فرهنگ‌سازی انجام شود. چرا كه مانند گذشته می‌توان كاری كرد كه زوجین تا مدتی در كنار والدین خود زندگی كنند و بعد كه مسكنی پیدا كردند به محل زندگی خود بروند. اما سال‌هاست كه والدین و دخترخانم‌ها تن به این مسئله نمی‌دهند و همین مسئله ازدواج‌ها را با مشكل مواجه می‌كند.

نكته مهم بعدی بحث تاكید دین در موضوعات مختلف ازدواج است. ما در دین خود آیات و احادیث كمی برای ازدواج نداریم. سبك زندگی ائمه را هم باید نگاه كنیم. در دین‌مان آمده كه اگر كسی پول ندارد ازدواج كند نباید ازدواجش را به تاخیر بیندازد. چراكه خداوند متعال حلال مشكلات است و همه باید به او بخصوص در موضوع ثوابی مانند ازدواج توكل كنند.حتی ما روایت داریم كه مومنین با ازدواج پولدار خواهند شد؛ مسئله‌ای كه برای نسل جوان باورش سخت است اما واقعیت است. بنابراین صداوسیمای ما باید این بخش از دین و سبك زندگی ایرانی - اسلامی را بیش از اینها تبلیغ كند. واقعیت این است كه كار جامعی از طریق مسئولان ذی‌ربط فرهنگی انجام نشد.من برخی مواقع می‌شنوم كه می‌گویند جوانی كه بدون پشتوانه ازدواج كند در زندگی‌اش با مشكل مواجه می‌شود در حالی‌كه این صحیح نیست. طبق آمار 67 درصد طلاق‌ها به دلیل مواد مخدر است. پس طلاق‌های به دلیل مسائل اقتصادی رتبه اول را ندارد. همچنین یكی دیگر از عوامل طلاق سبك زندگی است.

متاسفانه در حال حاضر سبك زندگی به سویی تغییر پیدا كرده كه زن و شوهر حاضر نیستند در زندگی مشترك سختی را تحمل كنند.این سبك زندگی جای سوال و اصلاح دارد. باید تحمل زوجین بالا برود. باید دخترها و پسرها بدانند كه از اول زندگی نمی‌توان همه چیز را داشت. برای همین من معتقدم موضوع ازدواج نیاز به یك فرهنگ‌سازی اساسی دارد تا با یك رویكرد و سبك زندگی جدید كه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی باشد بتوانیم جهش مثبتی را در تشویق جوان‌ها به ازدواج داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha