سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 104084

تقویت سیستم لنفاوی با چند راهکار ساده

سلامت نیوز : سیستم لنفاوی از غدد، گره های لنفاوی، طحال، تیموس و لوزه تشکیل شده است. این سیستم، سلول ها را پاکسازی و ضایعات سلولی بدن را از بافت ها به خون منتقل می کند تا از طریق ۲ عضو اصلی و سم زدای بدن یعنی کبد و کلیه تصفیه شود. این سموم شامل باقی مانده داروها، موادمخدر، سموم سیگار، آلاینده ها، افزودنی های غذایی، حشره کش  ها و... است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ به طور میانگین ۸۰درصد زنان دارای سیستم لنفاوی ضعیف هستند. اگر از اضافه وزن، سلولیت، اختلال آرتریت، سردرد و... رنج می برید، احتمال دارد که علت اصلی آن کند شدن جریان لنفاوی باشد. حال باید دید چگونه می توان این سیستم را به جریان انداخت. در ادامه مطلب به راهکارهایی در این زمینه اشاره می کنیم.

تنفس عمیق: میزان مایعات لنفی ۳ برابر بیشتر از خون است اما عضوی برای پمپاژ آن وجود ندارد.

سیستم لنفاوی از طریق حرکات تنفسی، سموم را به خون و از آن جا به کبد منتقل می کند. بنابراین اکسیژن مورد نیاز بدن را با نفس های عمیق تامین کنید تا جریان لنف سریع تر شود.

فعالیت کنید:ورزش به جریان یافتن لنف کمک می کند. ورزش هایی چون کشتی و ایروبیک به طور چشمگیر جریان لنفاوی را بهبود می بخشد.

مصرف زیاد آب:اگر میزان آب بدن کافی نباشد مایعات لنفاوی به خوبی جریان پیدا نمی کند؛ برای اینکه آب به آسانی جذب سلول ها شود، چند قطره آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

از مصرف نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و آب میوه آماده بپرهیزید. شکر، رنگ های غذایی و مواد نگه دارنده موجود در این نوشیدنی ها، بار اضافه روی سیستم لنفاوی تحمیل می کند.

میوه بیشتری مصرف کنید: آنزیم ها و اسیدهای موجود در میوه، تمیزکننده قوی سیستم لنفاوی است برای نتیجه و هضم بهتر با معده خالی میوه مصرف کنید. بیشتر میوه ها طی حدود ۳۰دقیقه هضم و جذب می شود.

سبزی:برای تامین کلروفیل کافی به منظور تصفیه خون و عملکرد مناسب سیستم لنفاوی مصرف سبزی را افزایش دهید.

مغزهای میوه بدون نمک:این تنقلات سالم که حاوی اسید چربی کافی است، قدرت سیستم لنفاوی را افزایش می دهد. گردو، بادام، فندق، دانه کتان، تخمه کدو و آفتاب گردان مفید است.

چای گیاهی تقویت کننده سیستم لنفاوی:چای گیاهی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. اما قبل از مخلوط کردن ۲ نوع چای یا در صورت مصرف دارو یا ابتلا به بیماری حاد با متخصص مشورت کنید. از مصرف گیاهان در دوران بارداری، شیردهی یا استفاده از این گیاهان به مدت طولانی، بدون مشورت پزشک، پرهیز شود.

ماساژآرام پوست:با برس های مخصوص حمام پوست را به حالت گردشی به سمت بالا (از کف پا به سمت تنه و از انگشتان به طرف قفسه سینه)ماساژ دهید.

این حرکت گردشی در همان جهتی است که لنف به سمت قلب حرکت می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، ماساژ آرام می تواند ۷۸درصد از جریان لنفاوی را به گردش دربیاورد.ماساژ سموم گیر کرده را آزاد می کند. هر نوع ماساژی را که انتخاب می کنید، باید آرام باشد.

دوش های چند دقیقه ای متناوب سرد و گرم:حرارت باعث گشاد شدن رگ های خونی و سرما باعث انقباض آن می شود در صورتی که ناراحتی فشار خون یا قلبی دارید یا این که باردار هستید از اتخاذ این شیوه بپرهیزید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha