سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 104086

سرطان هر سال جان ۳۵ هزار ایرانی را می‌گیرد

سلامت نیوز : رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی گفت: سالانه حدود 80هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم و هر سال بیش از 35هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

محمدرضا قوام نصیری در گفت‌وگو با فارس گفت: به علت چند فاکتور خاص باید به سرطان در ایران توجه ویژه شود، سرطان در نسل جوان رو به رشد است. این بیماری اغلب در دوره میانسالی دیده می‌شود به همین دلیل با توجه به هرم جمعیتی ایران تعداد مبتلایان تا 10 سال آینده بیش از حد انتظار خواهد بود.

وی افزود: این مسئله باید در بخش‌های مختلف مد نظر قرار بگیرد. مشکلات اجتماعی ناشی از ابتلا به این بیماری شامل عدم توانایی در انجام کار و جدا شدن از محیط کار و همچنین مشکلات خانوادگی است که پس از آن نیازمند پیگیری از طریق طب تسکینی است.

قوام نصیری با بیان اینکه سرطان بار اقتصادی برای دولت و خانواده‌ها ایجاد می‌کند گفت: به غیر از مشکلات اقتصادی که سرطان برای دولت و خانواده‌ها ایجاد می‌کند، بار بیماری زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند. بر اساس ضریبی که عمر از دست رفته هر ایرانی در یک سال را اندازه گیری می‌کند، سرطان در جایگاه چهارم هزینه بر بودن بیماری‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار اداره سرطان وزارت بهداشت در سال80 تا 82 هر سال حدود 35 هزار مورد مرگ ناشی از سرطان در کشور اتفاق افتاده است که اگر حدود 21 سال عمر از دست رفته به ازای هر نفر در نظر بگیریم.

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی گفت: البته ناتوانی ناشی از کار یا مرگ‌های زودرس حین کار و مرگ و میر کودکان سرطانی را هم باید به این آمار اضافه کرد. اگر هزینه‌های تشخیصی و درمانی را هم حداقل ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم ، 40میلیارد تومان هزینه می‌شود.

قوام نصیری گفت: هدف ما در قالب برنامه جامع کنترل سرطان کاهش هزینه 6 هزار میلیارد تومانی سالانه است به این صورت که مرگ و میر را به یک‌سوم یا حتی نصف کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیریت کامل و جامعی در مورد فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه سرطان وجود ندارد و در عین حال منابع مالی،تجهیزات و مراکز ارائه دهنده خدمات به بیماران سرطانی نیز کافی نیست.

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی افزود: اگر قرار باشد اداره سرطان وزارت بهداشت که تنها متولی سرطان از طرف وزارت بهداشت در کشور است برمبنای تعهدات خدمات ارائه کند، باید علاوه بر توسعه و افزایش نیروی انسانی، تجربه و امکانات مورد نیاز خود را هم افزایش دهد، بنابراین ضرورت تشکیل کمیته پیشگیری و درمان ضروری به نظر می رسد.

قوام نصیری گفت:در حال حاضر در برنامه‌هایی مانند طرح جامع کنترل سرطان به دنبال یک برنامه منطقی با بینش صحیح هستیم تا بتوان مشکلات پیش رو را تاحدی کم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha