به گفته سازمان تحقیقات سرطان (‪ ،IARC‬قرار گرفتن مرتب در معرض رنگ مو، اكسیدان و سایر مواد شیمیایی كه در سالن آرایشگرها و پیرایشگرها استفاده می شود احتمالا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

طبق این گزارش، برای اثبات ارتباط میان مصرف شخصی این محصولات با افزایش خطر ابتلا به سرطان مدرك كافی وجود ندارد.

‪ IARC‬این مشاغل را احتمالا سرطان زا برای انسان‌ها طبقه بندی كرده است كه این طبقه مختص مواردی است كه شواهد نسبتا محكمی ارتباط آنها با سرطان را تایید می‌كند.

در سال ‪ IARC ،۱۹۹۳‬متوجه شد كه آرایشگرها و پیرایشگرها احتمالا در معرض مواد سرطان زا قرار دارند اما در آن زمان مدا رك كافی برای نشان دادن افزایش خطر ابتلا به سرطان در این جمعیت وجود نداشت.

گزارش این هفته كه در مجله سرطان شناسی لنست منتشر شده است بر اساس بررسی مطالعات اپیدمیولوژیكی است كه از آن زمان منتشر شده اند.

در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده است كه برخی محصولاتی كه آرایشگرها و پیرایشگرها از انها استفاده می‌كنند مانند رنگ ها، رنگدانه‌ها ، مواد شیمیایی و مواد تشدیدكننده فرایند رنگ مو در موش‌ها ی آزمایشگاهی تومور ایجاد می‌كند و یا موجب ابتلا به سرطان مثانه در انسان‌ها می‌شود.

در برخی مطالعات دیده شد كه استفاده از رنگ‌های دائمی و رنگ موهای تیره كننده مو با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط داشته است.

تحقیقات ‪ IARC‬خطر اندك اما ثابتی را در ارتباط با ابتلا به سرطان مثانه در میان مردان آرایشگر و پیرایشگر نشان داده است.

استفاده از برخی عوامل رنگ مو در دهه ‪ ۱۹۷۰‬ممنوع شد زیرا مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند كه این عوامل خواص سرطانزا دارند.

مطالعات به بررسی این موضوع پرداخته‌اند كه آیا استفاده شخصی از رنگ موها با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان تخمدان ارتباط دارند یا خیر اما طبق اعلام ‪ IARC‬هنوز مدارك كافی در زمینه این ارتباط وجود ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha