سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 104097

مصرف سالانه ۲۰ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دولت سالانه ۸۰ میلیارد تومان برای شیرخشک یارانه می‌پردازد و سالانه حدود ۲۰ میلیون قوطی شیرخشک در کشور مصرف می‌شود اما با وجود سختگیری‌هایی که برای جلوگیری از سوءاستفاده در مصرف شیرخشک‌های رژیمی و یارانه‌ای بوده، متأسفانه وزارت بهداشت تاکنون مدیریت درستی در این زمینه نداشته است.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس در مورد کمبود شیرخشک های رژیمی در کشور گفت:‌ متأسفانه کمبود شیرخشکهای رژیمی هر از گاهی در کشور وجود دارد و علت اصلی آن هم تأخیر شرکتهایی است که تعهد واردات این محصولات را به کشور داده‌اند با این حال اکنون به صورت موقتی این کمبود بر طرف شده است.

وی گفت: بیشترین کمبود شیرخشکهای رژیمی مربوط به نوزادان مبتلا به بیماری PKU است. به هر حال در مورد شیر خشکهای بیماران متابولیک مشکلاتی در کشور وجود دارد و معمولاً این نوع شیرخشک‌ها به وفور در کشور وجود ندارد،علت آن هم نظارت سختگیرانه‌ای است که برای جلوگیری از سوء استفاده از این شیرخشکهای یارانه‌ای اعمال می‌شود. به همین علت معمولاً خانواده‌هایی که نوزادان نیازمند شیر رژیمی دارند، در تأمین این شیرها رضایتمندی ندارند.

دیناروند اضافه کرد: شیرخشکهای رژیمی، شیرخشکهای گرانقیمتی هستند که با استفاده از یارانه‌های دولتی با قیمت ناچیز در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرند به همین علت مجبوریم برای توزیع این شیرخشکها گاهی سهمیه بندی و سختگیری هایی را اعمال کنیم که گاهی موجب نارضایی مردم می‌شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم به راه حلی دست پیدا کنیم که هم بتوانیم رضایت مردم را در این زمینه به دست آوریم و هم جلوی سوء استفاده‌های احتمالی را بگیریم.

سامانه سهمیه بندی شیر‌خشکهای رژیمی ایجاد می‌شود

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره برنامه وزارت بهداشت برای رسیدن به این هدف توضیح داد: برای این هدف دو کار می‌توان انجام داد اول اینکه با افزایش یارانه شیر خشک کاری کنیم که شیرخشکهای رژیمی به وفور در بازار در اختیار مردم باشد که این کار موجب هدررفتن بیت المال می‌شود دوم اینکه سامانه‌ای را ایجاد کنیم که کودکان نیازمند به این شیرخشک ها به دقت در آن ثبت شوند و بتوانیم این شیرخشکها را به سرعت به دست نیازمندان اصلی آن برسانیم.

دیناروند گفت: برنامه وزارت بهداشت این است که سال آ‌ینده سامانه ثبت کودکان و افراد (حتی بزرگسالان) نیازمند به شیرخشکهای رژیمی را به کمک پزشکان متعهد ایجاد کند و نام همه این بیماران در این سامانه ثبت شود و بر اساس نیاز این افراد میزان واردات و سهمیه افراد مشخص شود و در اختیار آنان قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متأسفانه ما در وزارت بهداشت تاکنون چنین سامانه‌ای را نداشته‌ایم و مدیریت درستی در توزیع شیرخشکهای رژیمی وجود نداشته است، امیدواریم سال آینده این سامانه راه‌اندازی شود و بتوانیم به صورت متمرکز توزیع شیرخشکهای رژیمی را مدیریت کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم اعتبار لازم را برای ایجاد این سامانه فراهم کنیم، به ما کمک می کند تا پیش بینی های ما برای تأمین شیرخشکهای رژیمی دقیق باشد چون در گذشته موارد متعددی بوده است که در مورد یک شیر خشک کمبود داشتیم اما نوع دیگر آن به وفور در بازار بوده به طوری که تاریخ مصرف آن هم گذشته است.

وی تأکید کرد: مدیریت صحیحی تاکنون بر شیرخشکهای رژیمی وجود نداشته اما امیدواریم سال آینده در این مورد برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشیم.

دیناروند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در مورد برنامه ریزی برای شیرخشکهای عادی نیز گفت: در مورد شیرخشکهای عادی وزارت بهداشت برنامه ریزی چندانی برای مدیریت بازار ندارد و هم تولید و هم واردات شیرخشکهای معمولی در کشور به اندازه نیاز بازار وجود دارد و وارد کنندگان و تولید کنندگان بر اساس نظام عرضه و تقاضا نیاز بازار را تأمین می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: البته ممکن است برندهای خاصی مورد استقبال بیشتر باشد یا کمتر باشد، وزارت بهداشت خیلی در این زمینه ورود ندارد. سیاست وزارت بهداشت در طول سالهای گذشته کنترل مصرف شیرخشک است.

وی افزود: برخی اعتقاد دارند، برای کاهش مصرف شیر خشک و ترویج مصرف شیر مادر باید تولید و واردات شیرخشک در کشور محدود شوند تا خانواده ها مجبور شوند به مصرف شیر مادر رو بیاورند ولی اعتقاد من این است که به جای این کار باید فرهنگ سازی کنیم و کاهش تقاضای مصرف شیر خشک ایجاد کنیم و کاری کنیم که مصرف شیرخشک در کشور کم شود.

دیناروند اضافه کرد:‌ باید کاری کنیم، مادران بیشتر به سمت تغذیه نوزادانشان با شیر مادر حرکت کنند، اما به هر حال در زندگی مدرن و شهری جدید که بسیاری از زنان، شاغل هستند،چاره‌ای نیست عده‌ای به شیرخشک نیاز دارند و نمی‌توان آنها را محدود کرد. نیاز برخی خانواده‌ها به شیر خشک گریزناپذیر است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ در مورد شیرهای یارانه‌ای سالانه حدود 5 میلیون قوطی شیر خشک یارانه‌ای در کشور توزیع می‌شود که حدود 30 میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد.

وی ادامه داد: در مورد شیرخشکهای معمولی هم دولت یارانه‌ای را برای برخی نوزادانی که مثلاً مادر ندارند، بی سرپرست هستند، یا مادرشان بیمار است و شیر او برای تغذیه نوزادش کافی نیست یا چند قلوزایی داشته‌اند، پرداخت می‌کند. مجبوریم شیر خشک معمولی را به صورت یارانه‌ای و قیمت خیلی پایین در اختیارشان قرار دهیم.

وی افزود: به جز این موارد برخی خانواده‌ها به خاطر فرهنگ خانوادگی یا اشتغال مادران نوزادانشان را با شیر خشک تغذیه می‌کنند، که دولت برای آنها یارانه‌ای پرداخت نمی‌کند و خودشان باید شیر خشک مورد نیازشان را تأمین کنند.

دیناروند اضافه کرد: برای تأمین شیرخشک معمولی خانواده‌های نیازمند نیز دولت، سالانه حدود 50میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و در مجموع هر سال دولت حدود 80 میلیارد تومان یارانه شیرخشک می پردازد.

2 میلیون و 800 هزار کودک شیرخوار در کشور

وی گفت:‌ سالانه حدود 20 میلیون قوطی شیر خشک در کشور مصرف می شود و با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار نوزاد در کشور متولد می‌شود و با توجه به ‌لزوم تغذیه نوزادان تا 2 سال با شیر سالانه حدود 2 میلیون و 800 هزار شیرخوار در کشور به شیرخشک یا شیرمادر نیاز دارند.

افزایش مصرف شیرخشک در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: یک محاسبه کلی و ساده نشان می دهد که آمار مصرف شیرخشک در کشور ما روند افزایشی داشته است.

وی گفت: البته در کشور ما قوانینی وجود دارد که مطابق آن از تغذیه با شیر مادر حمایت می‌شود و مثلاً تبلیغ شیر خشک به هر صورت ممنوع است و نباید قوطی‌های شیر خشک تبلیغاتی باشد.

نرخ باروری به حد خطرناک رسیده

وی افزود: قوانین جدیدی هم که در مجلس تصویب شده یا در آینده تصویب می‌شود مانند افزایش مرخصی زایمان هم به کاهش مصرف شیرخشک و افزایش مصرف شیر مادر کمک می‌کند و مهمتر از آن به افزایش نرخ باروری در کشور که متأسفانه به مرحله خطرناکی رسیده و یک معضل بزرگ شده است،کمک می‌کند.

دیناروند ادامه داد: معضل اصلی جامعه ما الان کاهش زاد و ولد است. میزان باروری به حد نگران کننده رسیده و به هر حال اگر در این وضعیت ما کمک کنیم که دسترسی به شیرخشک برای خانواده هایی که مجبورند از شیرخشک برای تغذیه نوزادان استفاده کنند را بالا ببریم می‌توانیم به افزایش نرخ موالید هم کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha