هشدار درباره عوارض جدی مصرف غیرمنطقی آمپول «دگزامتازون»

سلامت نیوز : مدیر آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دیابت و زخم معده را تنها بخشی از عوارض مصرف بی‌رویه آمپول "دگزامتازون" عنوان کرد.

دکتر وریا رحیمی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به مصرف غیرمنطقی آمپول دگزامتازون در کشور و استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: بر طبق آمار استانی بیش از یازده درصد بیماران مراجعه کننده به بخش‌های درمانی سرپایی استان، آمپول دگزامتازون دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این آمپول، دارویی از خانواده کورتون است که در بیماری‌هایی با زمینه التهابی استفاده می‌شود، در خصوص مصرف بی‌رویه این دارو هشدار داد.

به گفته رحیمی، با مصرف این دارو احساس بهبودی و خوشایندی به فرد دست می‌دهد و همین امر موجب شده تا در بسیاری از بیماری‌هایی که این آمپول در درمان آنها تاثیری ندارد نیز از آن استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این آمپول در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی تنها به صورت ظاهری علائم را کاهش می‌دهد اما در عوض روند و طول مدت درمان بیماری را افزایش می دهد.

مدیر آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به سرکوب فعالیت غده فوق کلیوی در صورت مصرف بسیار این دارو اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین مصرف طولانی مدت آمپول دگزامتازون می‌تواند موجب بروز دیابت در فرد شود.

رحیمی با اشاره به مصرف آمپول دگزامتازون برای چاقی گفت: این دارو تنها با مختل کردن متابولیسم چربی و نامتناسب کردن توزیع آن در بدن موجب رسوب چربی در ناحیه گردن شده که به آن بیماری "گردن بوفالو" می گویند.

به گفته وی، این دارو همچنین موجب تجمع آب در بدن شده که موجب می‌شود فرد در ظاهر چاق به نظر برسد که این امر موقتی خواهد بود.

رحیمی، اختلال در سیستم قلبی عروقی، ریزش مو، ازدیاد جوش در بدن و زخم معده را بخش دیگری از عوارض مصرف زیاد آمپول دگزامتازون عنوان کرد.

رحیمی با اشاره به افزایش مصرف آمپول دگزامتازون در ورزشکاران گفت: این آمپول دردها را در حین تمرین کم کرده و موجب می شود که ورزشکاران در حین تمرین متوجه آسیب‌های بدن خود نشوند و راحت‌تر تمرین کنند. همین امر موجب شده تا مصرف این دارو در بین ورزشکاران زیاد شود که این امر با توجه به عوارض این دارو هشداردهنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha