بیماری‌های قلبی، عروقی در کمین دیابتی‌ها

سلامت نیوز :معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: دیابتی‌ها 2 تا 4 برابر بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و بیماری‌های عروق محیطی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ داود خیرخواه در نشست هماهنگی سطح سه برنامه کشوری دیابت افزود: دیابت فقط یک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه شبکه درهم پیچیده‌ای از عوامل خطرزای محیطی و ژنتیک با پاتوفیزیولوژی‌های مختلف است که به دلیل ویژگی‌هایی نظیر زمینه‌سازی و همراهی با سایر بیماری‌ها (قلبی عروقی، کلیوی، چشمی و معلولیت)، به شدت هزینه بر و ناتوان کننده است.

وی، با اشاره به اینکه طبق مطالعه سال 2011، حدود 9 درصد کل هزینه‌های سلامت در ایران برای کنترل بیماران دیابتی تیپ 2 صرف می‌شود، تصریح کرد: عوارض منتسب به بیماران دیابتی تیپ 2، حدود یک میلیارد دلار برای بخش سلامت ایران هزینه‌ دارد که بیش از 25.4 درصد کل هزینه‌های بهداشتی کشور را شامل می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: حدود یک سوم بیماران دیابتی در صورت کنترل نامناسب قند خون دچار عوارض کلیوی می‌شوند.

وی، با بیان اینکه امروزه چهار گروه بیماری‌های غیر واگیر شامل قلبی عروقی، سرطان‌ها، مزمن تنفسی و دیابت مهمترین تهدید کننده‌های حیات انسان هستند، ادامه داد: بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر در کشور و دیابت به عنوان شایع‌ترین بیماری مزمن غیر واگیر از اولویت‌های اصلی برنامه‌های پیشگیری محسوب می‌شوند. تنها راه جلوگیری از هدر رفتن منابع عظیم مالی مرتبط با بیماری دیابت، اجرای برنامه جامع برای پیشگیری و کنترل آن است.

وی توصیه کرد، رعایت رژیم غذایی به همراه ورزش در پیشگیری و کنترل این بیماری موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha