سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 104117

افسردگی، میل جنسی را کم می‌کند

سلامت نیوز : کاهش میل جنسی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در طول هر زندگی و به‌صورت کوتاه یا بلندمدت برای هریک از زوجین اتفاق بیفتد.

دکتر حامد محمدی کنگرانی، روان‌پزشک، ابتلا به افسردگی را یکی از دلایل کاهش میل جنسی عنوان می‌کند و در گفتگو با «سلامانه» می‌گوید: «افسردگی، نشانه‌های مختلفی دارد که کاهش میل جنسی، یکی از این نشانه‌ها است. البته ما نوعی افسردگی آتیپیک هم داریم که با افسردگی معمولی یا تیپیکال فرق می‌کند.»

چه فرقی؟ «افراد مبتلا به افسردگی آتیپیک، خواب کمتری دارند، اشتهایشان بالا می‌رود و میل جنسی‌شان هم کمی افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که در افسردگی‌های معمولی که رایج‌تر هم هستند، چنین اتفاق‌هایی نمی‌افتند.»

 این مشاور خانواده تاکید می‌کند که افراد افسرده، معمولا تمایلی به برقراری رابطه جنسی از خود نشان نمی‌دهند اما خوشبختانه، با درمان و بهبود افسردگی، میل جنسی فرد افسرده هم خودبه‌خود برمی‌گردد.

وقتی از این عضو کمیته روان‌درمانی انجمن روان‌پزشکان ایران پرسیدیم که پس نیازی به استفاده از داروهای افزایش‌دهنده میل جنسی در بیماران افسرده وجود ندارد؟ گفت: «خوشبختانه، نه. داروهای افزایش‌دهنده میل جنسی فقط می‌توانند به‌صورت کاملا موقتی و مقطعی عمل بکنند. یعنی تا زمانی که ما علت اصلی و زمینه‌ای کاهش میل جنسی را تشخیص ندهیم و نتوانیم آن را درمان کنیم، استفاده از داروهای افزایش‌دهنده میل جنسی هم چندان کارآمد نخواهند بود.»

وی می‌افزاید: «گاهی ممکن است کاهش میل جنسی به عوامل ارتباطی بین زوجین ربط داشته باشد. در این صورت، چنین زوج‌هایی حتما نیاز به روان‌درمانی به‌جای مصرف داروهای افزایش‌دهنده میل جنسی دارند.»

 دکتر محمدی در انتها خاطرنشان می‌کند که تمام افرادی که با کاهش میل جنسی مواجه می‌شوند، باید در صدد پی بردن به دلیل آن باشند و بدانند که اگر علت این مشکل، افسردگی باشد، آنها می‌توانند به‌راحتی و پس از درمان افسردگی، به زندگی جنسی خود برگردند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha