اشترینان؛ شهری بدون پزشک متخصص و داروخانه شبانه‌روزی

سلامت نیوز : شهر اشترینان بروجرد با 41 هزار نفر جمعیت، فاقد پزشک متخصص و داروخانه شبانه‌روزی است.شهر اشترینان با دارا بودن 41 روستا و جمعیتی بالغ بر 41 هزار نفر، از وجود داروخانه شبانه‌روزی و پزشک متخصص محروم است.

در ادامه چند تن از ساکنان شهر اشترینان در گفت‌وگو با فارس از نبود داروخانه شبانه‌روزی و عدم حضور پزشک متخصص در درمانگاه این شهر ابراز نارضایتی کردند.

بهاره کیانزاد  28 ساله ساکن اشترینان در این رابطه به خبرنگار فارس در بروجرد گفت: چند شب پیش کودک دو ساله‌ام تب زیادی داشته و به دلیل اینکه داروخانه شبانه‌روزی در اشترینان وجود ندارد، نگران بودم کودکم دچار تشنج نشود، ناچار شدیم، شبانه با هزار زحمت و دردسر و با امانت گرفتن خودرو یکی از همسایگان، به شهر بروجرد آمده و از داروخانه شبانه‌روزی شربت ضد تب برای او تهیه کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که در شهر اشترینان داروخانه شبانه‌روزی وجود داشته باشد، خانواده‌هایی که در شب هنگام ناچار به تهیه دارو برای بیمارانشان هستند، دیگر لازم نیست، با طی مسیر زیاد و وجود خطر در جاده، به شهر بروجرد مراجعه کنند، به همین منظور از مسئولان ذی‌ربط درخواست می‌کنیم، در اسرع وقت نسبت به راه‌اندازی داروخانه شبانه‌روزی در شهر اشترینان اقدام کنند.

*تاکنون پزشک متخصصی در این شهر برای ویزیت بیماران نیامده است

محمد سلیمانی دیگر شهروند اشترینانی در پاسخ به خبرنگار فارس در بروجرد اظهار کرد: با وجود اینکه شهر اشترینان از جمعیت بالایی برخوردار است، اما تاکنون پزشک متخصصی در این شهر برای ویزیت بیماران نیامده است.

وی اضافه کرد: رفت و آمد به شهر بروجرد و مراجعه به پزشکان متخصص به خصوص در فصول سرد سال و هنگام بارش برف و باران، بسیار دشوار است و علاوه بر صرف هزینه، موجب اتلاف وقت نیز شده و عملاً نیمی از روز را صرف مراجعه به بروجرد می‌کنیم.

یکی دیگر از شهروندان اشترینانی با گلایه از اینکه شبکه بهداشت و درمان تاکنون اقدام موثری در خصوص رفع مشکلات درمانی ساکنان اشترینان و روستاهای تابعه آن ننموده است، گفت: متاسفانه نبود پزشک متخصص در برخی موارد موجب تشدید بیماری افراد شده است و علاوه براینکه طول درمان آنها افزایش یافته، هزینه‌های زیادی را نیز بر دوش خانواده بیماران تحمیل می‌کند.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات بخش درمان اشترینان، نبود داروخانه شبانه‌روزی است و با توجه به اینکه ممکن است، در طول شب افراد زیادی از اهالی شهر اشترینان یا حتی روستاهای مجاور آن نیاز فوری و مبرم به دارو داشته باشند، با وجود نبود داروخانه به طور جدی با مشکل مواجه شده و به ناچار باید تا صبح روز بعد صبر کرده و یا در صورت نیاز فوری، به بروجرد آمده و از داروخانه‌های شبانه‌روزی سطح این شهر، داروی مورد نیاز خود را تهیه و تامین کنند.

*اشترینان پزشک متخصص و داروخانه شبانه‌روزی ندارد

 امام جمعه اشترینان در این خصوص به خبرنگار فارس در بروجرد گفت: شهر اشترینان با دارا بودن 41 روستا و جمعیتی بالغ بر 41 هزار نفر از وجود داروخانه شبانه‌روزی و پزشک متخصص محروم است.

حجت‌الاسلام مجتبی بیرانوند افزود: در درمانگاه اشترینان، پزشک عمومی به صورت شبانه‌روزی حضور دارد و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد، اما نبود داروخانه شبانه‌روزی به خصوص در ایام تعطیل و شب موجب شده بیماران اشترینان و روستاهای مجاور برای تهیه دارو به طور جدی با مشکل مواجه شوند.

*نبود پزشک متخصص در اشترینان

وی ادامه داد: نبود پزشک متخصص نیز از دیگر مشکلات درمانی ساکنان اشترینان است، به همین منظور از مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد تقاضا می‌شود، در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

بیرانوند خاطر نشان کرد: در صورت توافق شبکه بهداشت و درمان بروجرد، حتی با حضور روزانه یک پزشک متخصص در درمانگاه اشترینان، نیاز مردم این شهر و روستاهای مجاور آن به پزشک متخصص تا حدودی مرتفع می‌شود.

امام جمعه اشترینان یادآور شد: همچنین چند سال پیش کار ساخت بیمارستان شهر اشترینان آغاز شد، اما با وجود پیشرفت فیزیکی خوبی که داشته است، هم اکنون ادامه روند اجرای این پروژه به دلیل نبود اعتبار کافی متوقف شده است.

بیرانوند تصریح کرد: امید است، با همت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان، اعتبار لازم برای تکمیل این بیمارستان نیز تاًمین شود، تا این پروژه مهم و حیاتی برای رفاه بیشتر ساکنان این منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

*احداث داروخانه، یک سیستم خصوصی است

در ادامه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در خصوص نبود داروخانه شبانه‌روزی و پزشک متخصص در شهر اشترینان به خبرنگار فارس در بروجرد گفت: احداث داروخانه، یک سیستم خصوصی است، یعنی باید فردی متقاضی احداث داروخانه باشد، تا شبکه بهداشت و درمان نسبت به صدور مجوز لازم برای فعالیت اقدام کند.

محسن صیرفی افزود: هم اکنون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد آمادگی دارد، تا هر فرد یا پزشک داروسازی که حاضر به احداث داروخانه در شهر اشترینان باشد، در اسرع وقت نسبت به صدور مجوز در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورد.

این مسئول با اشاره به اینکه در صورت تمایل پزشکان متخصص نسبت به تأسیس مطب در شهر اشترینان، شبکه بهداشت و درمان بدون هیچگونه مشکلی، همکاری لازم را به عمل می‌آورد، خاطر نشان کرد: اما در خصوص اعزام پزشکان متخصص نه تنها در شهر اشترینان بلکه در برخی دیگر از شهرستان‌های لرستان از جمله ازنا، الشتر، نورآباد و الیگودرز این مشکل وجود دارد و ساکنان این شهرستان‌ها از وجود بسیاری از پزشکان متخصص بی‌بهره هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در شهر اشترینان پزشک عمومی و آمبولانس وجود دارد و درصورتی که هر کدام از بیماران نیاز به درمان تکمیلی داشته باشند، در صورت نیاز از طریق آمبولانس به اورژانس بیمارستان‌های شهید چمران یا امام خمینی (ره) بروجرد منتقل شده و توسط پزشکان مستقر در این مراکز درمانی ویزیت می‌شوند.

 *حضور پزشکان متخصص در اشترینان امکان‌پذیر نیست

صیرفی بیان داشت: با توجه به اینکه تعداد بیمارانی که روزانه در شهر اشترینان به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند، اندک بوده و بازدهی لازم را برای پزشک ندارد، در حال حاضر امکان حضور پزشکان متخصص در اشترینان امکان‌پذیر نیست.

وی در خاتمه عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به حجم بالای بیماران در درمانگاه‌های بیمارستان‌های سطح شهر بروجرد و نیاز مبرم به حضور پزشکان، امکان ارسال پزشک متخصص به شهر اشترینان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha