سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 104123

نگرانی از افزایش مرگهای ترومبوآمبولی

سلامت نیوز : رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران، نسبت به افزایش مرگهای ناشی از ترومبوآمبولی در کشور هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمدمهدی قیامت با اشاره به برگزاری اولین همایش علمی جامع شاغلین حرف پزشکی که قرار است از 9 تا 11 بهمن ماه جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شود، گفت: این همایش برای اولین در مدیریت جدید سازمان نظام پزشکی برگزار می شود و قرار است همه متخصصان رشته های پزشکی در کنار هم حضور داشته باشند.

دبیر علمی کمیته بیهوشی اولین همایش علمی جامع شاغلین حرف پزشکی، از ارائه آخرین دستاوردهای پزشکی به صورت تئوری و عملی در این همایش خبر داد و افزود: ترومبوآمبولی، عارضه ای است که از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می شود و شیوع بالایی در کشور دارد.

قیامت به آمار مرگ و میر ناشی از ترومبوآمبولی اشاره کرد و گفت: این آمار 2 برابر مرگهای ناشی از حوادث جاده ای، سرطان و ایدز است.

وی از تهیه دستورالعمل پیشگیری و درمان عارضه ترومبوآمبولی در کشور خبر داد و افزود: این دستورالعمل با تلاش مجموعه ای از پزشکان در انجمنهای بیهوشی، داخلی ، زنان و رشته های مختلف جراحی تهیه شده است که بزودی در اختیار بیمارستانها قرار می گیرد.

قیامت تاکید کرد: ایران نخستین کشور منطقه است که دستورالعمل پیشگیری و درمان ترومبوآمبولی دارد.

وی با بیان اینکه 40 درصد بیمارستانهای دنیا دستورالعملی برای کنترل این بیماری ندارند و نیمی از بیمارستانهایی نیز که چنین پروتکلی دارند، همه موارد آن را رعایت نمی کنند، گفت: بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه، کسانی که جراحیهای سنگین انجام می دهند و مسافرانی که پروازهای طولانی دارند، در معرض ترومبوآمبولی هستند.

قیامت با عنوان این مطلب که عارضه ترومبوآمبولی قابل پیشگیری است، افزود: این بیماری قابل درمان است، به شرطی که به آن توجه بشود و پزشکان این عارضه را بشناسند.

ترومبوآمبولی به معنای تشکیل لخته در رگ خونی است. این عارضه موجب انسداد رگ و بروز اختلال در عملکرد آن می شود. شایعترین محل ایجاد لخته در رگهای خونی ساق است و شایعترین محل انسداد رگ در عروق ریوی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha