برداشتن توده‌های سه کیلوگرمی فیبروم از بدن یک بیمار در تبریز

سلامت نیوز : توده‌های بزرگ سه کیلوگرمی متعدد و به هم چسبیده خوش خیم رحم (فیبروم) به روش لاپاراسکوپی از بدن یک دختر 27 ساله در بیمارستان شمس تبریز برداشته شد.

دکتر لیدا حیدری، جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان و پزشک این بیمار در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: در این عمل که 9 ساعت به طول انجامید، کانون‌های فیبرومی متعدد در موقعیت‌های ساب سروزال، اینترامورال و ساب موکوزال در ناحیه فوندال و جسم رحم وجود داشت.

وی افزود: سه مورد از بزرگترین این 12 فیبروم توده ای به ابعاد 220 در 150 در 80 میلیمتر در ناحیه فوقانی راست فوندال، توده ای 88 در 94 میلیمتری در ناحیه چپ تنه رحم و توده ای 71 در 46 میلیمتری در ناحیه قدامی تنه رحم بودند که همه این توده‌ها برداشته شد.

حیدری با بیان اینکه فیبروم رحمی، شایع‌ترین تومور خوش خیم رحم در سنین باروری بوده و از عضله جدار رحم منشا می گیرد، اظهار کرد: در این جراحی که به صورت کم تهاجمی و بدون برش شکمی انجام شد تنها چهار برش 10 میلی متری ایجاد شد به نحوی که با این برش‌ها، اعضای مورد نظر به وسیله دوربین قابل مشاهده و جراحی شد.

وی افزود: در روش قدیمی، برش بزرگی بر روی شکم داده می‌شود و شکم بیمار کاملاً باز و پس از آن ترمیم می‌شود، این درحالی است که در روش جدید بیمار با ایجاد چهار برش کوچک مورد درمان قرار می‌گیرد.

این فلوشیپ نازایی اظهارکرد: فیبروم در اکثر موارد شباهت کاملی به نسج معمولی عضلانی رحم دارد و به ابعاد مختلف و در یکی از سه لایه رحم می تواند قرار بگیرد که روش تشخیص آن معاینات پزشکی توسط متخصص، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام. آر. آی است.

وی ادامه داد: هرچه اندازه فیبروم بزرگ‌تر باشد علایم بیشتری را ایجاد می‌کند و بسته به این که در چه قسمتی از رحم قرار گیرد این علایم متفاوت است.

دکتر حیدری گفت: یکی از روش های درمان، استفاده از داروهای ضد استروژنی است که این درمان موقتی بوده و با قطع داروها رشد فیبروم دوباره آغاز شده و علایم بیماری برمی گردد. همچنین این داروها عوارضی چون پوکی استخوان را به همراه دارند.

وی با اشاره به اینکه روش دیگر درمان فیبروم، جراحی باز و یا لاپاراسکوپی است، اظهارکرد: لاپاراسکوپی به دلیل ایجاد چسبندگی کمتر، بهبودی سریع‌تر، درد بسیار کمتر پس از عمل، منظره ظاهری زیباتر وبه دلیل دستکاری حداقل در اطراف لوله‌ها و تخمدان‌ها بر جراحی‌های باز ارجحیت دارد.

حیدری گفت: تمام اعمال جراحی زنان از قبیل هیسترکتومی و میومکتومی را می توان با این روش انجام داد.

این بیمار 27 ساله که تحت این عمل جراحی قرار گرفته نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: سه سال بود که متوجه بیماری و شدت آن شده بودم و در این مدت تمامی پزشکان و جراحانی که به آنها مراجعه کرده بودم عمل باز را پیشنهاد می دادند.

وی ادامه داد: در برخی موارد پزشکان به دلیل وجود فیبروم های بزرگ و متعدد و به هم چسبیده که موجب بزرگ شدن رحم به اندازه رحم یک زن باردار شش ماهه شده بود، مرا از برداشته شدن رحم ترسانده بودند که به لطف الهی با تلاش‌های دکتر حیدری و تیم جراحی بیمارستان شمس تبریز، جراحی من به صورت لاپاراسکوپی و بسته و بدون نیاز به برداشته شدن رحم صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرح حسین پناهی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام.. من فیبروم رحمی دارم, میخاستم آدرس مطب وشماره تلفن خانم دکترلیدا حیدری و داشته باشم برای مشورت گرفتن, چون بایدعمل بشم ولی عمل باز و دوس ندارم. ممنون میشم راهنمایی کنید