هزینه واردات دارو کاهش می‌یابد/تثبیت قیمت دارو تا 6 ماه آینده

سلامت نیوز : رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه قرار است طبق توافقات انجام شده حساب‌های معینی در بانکهایی در اروپا و آمریکا به انجام مبادلات مالی واردات داروی ایران اختصاص داده شود، گفت: در صورت تحقق این کار هزینه واردات دارو کاهش خواهد یافت.

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه هم‌اکنون عمده مبادلات مالی مربوط به واردات داروی ایران از طریق هالک بانک ترکیه انجام می‌شود، اظهار کرد: با گشایش حساب‌هایی در بانکهای اروپا و آمریکا می‌توان از این پس از طریق این حساب‌ها پول فروشندگان دارو به ایران را به سرعت به حساب آنها واریز کرد و به این ترتیب برخی هزینه‌های تحمیل شده حذف می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده برای هالک بانک ترکیه در چند هفته گذشته از جمله بازداشت مدیرعامل این بانک به اتهام فساد مالی تاثیری بر انجام مبادلات مالی واردات داروی ایران نداشت، عنوان کرد: علاوه بر هالک بانک، اخیرا یک بانک چینی هم پیدا شد که قبول کرده به عنوان جایگزین هالک بانک بخشی از مبادلات مالی واردات داروی ایران را انجام دهد. البته امیدواریم این کار به زودی توسط بانکهای اروپایی و آمریکایی انجام شود.

وی افزود: توافق ژنو و آغاز تدریجی رفع تحریم‌ها باعث خوش‌بینی در بین واردکنندگان دارو شده است. البته هنوز تاثیر این توافق به صورت واضح خود را نشان نداده اما امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده مبادلات مربوط به واردات داروی ایران با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت قیمت داروهای وارداتی را برای شش ماه آینده تثبیت کرده است، توضیح داد: وزارت بهداشت با فرض کاهش هزینه واردات دارو در ماه‌های آینده قیمت دارو را ظرف شش ماه آینده با روند نزولی تثبیت کرده است. این کار باعث شده تا حاشیه سود واردکنندگان دارو بعضا به دو تا سه درصد کاهش یابد. امیدواریم واردکنندگان دارو بتوانند شرایط پیش آمده را تحمل کنند تا بانکهای اروپایی و آمریکایی وارد فرایند انجام مبادلات مالی واردات داروی ایران شوند.

ریاحی افزود: از سوی دیگر اخیرا حقوق گمرکی واردات کلیه کالاها نیز از دو به چهار درصد افزایش یافت که این نیز روی هزینه واردات دارو تاثیر گذاشته است اما وزارت بهداشت با فرض اینکه از دو ماه آینده به دلیل اختصاص حساب‌هایی در بانکهای اروپا و آمریکا به انجام مبادلات واردات داروی ایران و در نتیجه کاهش هزینه واردات دارو از هم‌اکنون در حال تثبیت قیمت‌های دارو برای شش ماه آینده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha