40 تا 50 درصد نانوایی‌ها در تهران هنوز از جوش شیرین استفاده می‌کنند

سلامت نیوز : رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این که هنوز حدود 15 درصد استان‌ها موفق نشده‌ایم جوش شیرین را به طور کامل از گردونه تولید نان حذف کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال هنوز 40 تا 50 درصد نانوایی‌ها در تهران جوش شیرین به خمیر نان اضافه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مجید حاجی فرجی در حاشیه همایش ملی غنی‌سازی آرد و سلامت جامعه، گذشته، حال و آینده در محل انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد، با بیان این که هدف از برگزاری این همایش ایجاد حساسیت در دست‌اندرکاران بحث غنی سازی آرد، مدیران و متولیان سلامت، محققان و دست‌اندرکاران امر صنعت بود، گفت: امروز بخش صنعت با مشکلات بسیاری برای غنی‌سازی آرد روبرو است.

وی افزود: اگر بخواهیم برنامه غنی‌سازی را که با جدیت شروع شد با جدیت نیز ادامه دهیم باید چالش‌های پیش روی این گروه از میان برداشته شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با بیان این که میزان اثربخشی غنی‌سازی در جامعه لزوم تغییر دامنه غنی‌سازی، بررسی افزودن ریزمغذی‌های دیگری به جز آهن و اسیدفولیک به آرد، آزمون های کنترل کیفی کارخانه‌های تولید کننده و مباحث مربوط به کنترل و نظارت در سازمان غذا و دارو ازجمله مباحثی بودند که سعی کردیم آنها را در این همایش مطرح کنیم، گفت: کارگروه تخصصی بهبود کیفیت نان در وزارت بهداشت از امسال تشکیل شد تا بتوانیم با بررسی همه موارد مصرف استانداردهای نان را اجباری کنیم.

حاجی فرجی با بیان این که شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت حداقل یک طرح راجع به ارتقاء کیفیت نان را تدوین کرده و آماده ارائه به شورای عالی امنیت و سلامت غذایی دارد، گفت: اگر این طرح در این شورا به تصویب برسد مطمئنا حمایت هیات دولت را هم به همراه خواهد داشت.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخی پیرامون مشکلات اعتباری به وجود آمده کارخانجات تولید کننده آرد برای غنی‌سازی با اسیدفولیک اظهار کرد: بنا بود دولت این حمایت مالی را برای غنی‌سازی آرد داشته باشد. کارخانجات امر غنی‌سازی را آغاز کردند و کار پیش رفت اما متاسفانه علی‌رغم این که منابع مالی پیش بینی شده بود اما نتوانستند از عهده پرداخت آن بر‌آیند.

وی افزود: البته علی‌رغم مشکلات مالی موجود غنی‌سازی آرد در هیچ کارخانه‌ای متوقف نشده است. این کارخانه‌ها قصد دارند غنی‌سازی را ادامه بدهند اما باید از آنها حمایت شود. اگر طرح ارتقای کیفیت نان در شورای عالی مصوب شود قطعا کارخانجات ما هم توان ادامه خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره غنی سازی آرد با روی و سایر ریزمغذی‌ها اظهار کرد: غنی‌سازی با هر کدام از املاح بار اقتصادی دارد. روی ریزمغذی گران قیمتی است و تاکنون نتوانسته‌ایم با وجود مشکلات و تحریم های اقتصادی این امر را به سرانجام برسانیم. اگر بنا باشد غنی‌سازی به کمک روی انجام شود بار مالی خواهد داشت به همین خاطر لازم است بررسی های لازم دراین خصوص صورت پذیرد و همه جوانب آن در نظر گرفته شود و سیاستگذار از آن به طور کامل حمایت کند.

حاجی فرجی با بیان این که در حال حاضر وضعیت فعلی 70 هزار نانوایی سنتی با وجود مشکلات بسیار چندان مناسب نیست، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیتی که داریم و اینکه نان قوت غالب مردم است باید بتوانیم راهکارهایی را برای ارتقاء کیفیت نان ارائه دهیم. تجمیع نانوایی‌های سنتی ازجمله این راهکارهاست که البته چند سال گذشته مطرح و در بخش هایی به صورت آزمایشی انجام شد اما با موفقیت همراه نبود. خود مردم به تجمیع نانوایی‌ها به علت دور شدن از محل سکونتشان اعتراض داشتند.

وی ادامه داد: همچنین نظارت بر بهداشت این حجم از نانوایی‌ها معمولا سخت به نظر می‌رسد. علاوه بر این، کیفیت گندم به زعم خود نانواها متفاوت است و آنها بعضا برای ایجاد بافت مناسب نمک به خمیر اضافه می‌کنند و یا به جای خمیر ترش از جوش شیرین استفاده می‌کنند. ما هنوز در حدود 15 درصد از استانها موفق نشد‌ه‌ایم جوش شیرین را به طور کامل حذف کنیم . به عنوان مثال در تهران 40 تا 50 درصد از نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کنند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که امروز جمعیت کشور رو به افزایش است و امکان کنترل همه جوانب بهداشتی و کیفی در روش تولید نان به طریقه سنتی وجود ندارد، اظهار کرد: تولید نان‌های سنتی به طریقه نیمه صنعتی و صنعتی تولید شود تا هم نظارت بیشتری به رعایت استانداردها داشته باشیم و هم نان‌های تولید شده به ذائقه مردم تناسب داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha