چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 104156

آنچه باید درباره چروک اطراف چشم بدانید

سلامت نیوز : تغییرات سنی صورت و اطراف چشم از چروک گرفته تا افتادگی پلک و ابروها به طور تدریجی از دهه سوم زندگی به بعد شروع می‌شود. گرچه شدت این تغییرات و تاثیرپذیری از آن در افراد مختلف متفاوت است، اما برخی افراد، با توجه به شدت و تاثیر این تغییرات بر ظاهر خود و در مواردی نیز به دلیل کاهش کیفیت بینایی خویش، تصمیم به جراحی پلک‌ها و اطراف آن می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته نکته مهمی که نباید از خاطر برد آن که به گفته جراحان پلاستیک از آنجا که عامل اصلی تغییرات اطراف چشم، ژنتیک است از طریق جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلاستیک اطراف چشم که طی آن پوست ها و چربی های اضافی پلک برداشته می شود، نمی توان چروک های اطراف چشم، کبودی دور چشم و نیز حلقه های سیاه ناشی از مشکلات زمینه ای یا توارث را اصلاح کرد.

دکتر سیدجواد امیری زاد، دبیر انجمن جراحان پلاستیک نیز از جمله جراحان پلاستیک است که اعتقاد دارد چروک های ریز اطراف چشم با جراحی از بین نمی رود، ولی شلی و شیارهای عمیق، برآمدگی یا پف آن را می توان با جراحی اصلاح کرد. در واقع، ماندگاری نتایج اعمال پلاستیک معمولا در جراحی های پلک طولانی است.

جوان سازی اطراف چشم؛ زیبایی یا درمان؟

دکتر امیری زاد در گفت و گو با جام جم با تاکید بر این که پف زیر چشم را از طریق برش پوست زیر مژه ها یا از طریق برش ملتحمه چشم می توان رفع کرد، می افزاید: افتادگی پلک ها را نیز فقط از طریق جراحی می توان اصلاح کرد. البته در مورد پلک بالا می توان با تزریق بوتاکس، با اثرات کوتاه مدت دو تا چهار ماهه باعث لیفت ابرو و در نتیجه تاثیر نسبی بر اصلاح افتادگی پلک بالا شد.

اما جراحان پلاستیک تاکید می کنند گاهی این نوع عمل ها جنبه درمانی دارد. یعنی در افرادی که به دلیل پیری و افزایش سن، پلک ها پف آلود و آویزان و در نتیجه دیدشان محدود شده است، هدف از جراحی کامل کردن میدان دید است.

گاهی نیز به دنبال ابتلا به یک بیماری زمینه ای مثلا اختلال تیروئیدی یعنی کم کاری و پرکاری تیروئید این وضع ایجاد می شود که بعد از کنترل بیماری زمینه ای، برای برگرداندن زیبایی ظاهری فرد، جراحی پلاستیک پلک پیشنهاد می شود.

در برخی افراد نیز به علت سوختگی یا ضربه به پلک، مشکلی برای این ناحیه ایجاد شده که با جراحی اقدام به درمان آن می شود.

چرا اطراف چشم، پیر می شود؟

به گفته دکتر امیری زاد، عوامل ژنتیک نقش اصلی را در بروز تغییرات نامناسب اطراف چشم دارد، ولی عوامل محیطی مثل تغذیه، آفتاب، بی خوابی، استرس، سیگار و الکل نیز باعث تسریع این روند می شود. در واقع، با توجه به این عوامل می توان برای کنترل و بروز دیرتر این تغییرات اقدام کرد.

در واقع، می توان با تغذیه مناسب، ورزش، کاهش فشارهای روحی، پرهیز از به کار بردن مواد آرایشی ناسالم، استفاده از کرم های تقویتی، مرطوب کننده و ضدآفتاب و استفاده از عینک آفتابی روند پیری پوست اطراف چشم را به تعویق انداخت.

ماندگاری موقت جراحی زیبایی اطراف چشم

از آنجا که روند و سرعت پیر شدن بافت های پوستی در هر فرد با دیگری تا اندازه ای متفاوت است، سرعت برگشت پلک و پوست به وضعیت اولیه پیش از عمل جراحی زیبایی دور چشم را روند پیر شدن بافت های فرد مشخص می کند. اما به گفته جراحان پلاستیک طی دو تا سه سال اول بعد از عمل، اگر روند پیر شدن پوست و بافت های زیرپوستی طبیعی باشد، اثرات ناشی از جراحی، بویژه در جراحی پلک ها باقی خواهد ماند.

عوارضی که نباید نادیده بگیرید

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به سه عارضه مهم و کلی ناشی از جراحی زیبایی اطراف چشم می گوید: اشکال در بسته شدن چشم ها، پایین کشیده شدن پلک تحتانی و تغییر شکل چشم از عوارض احتمالی ناشی از این نوع جراحی هاست. البته شناخت دقیق آناتومی و آسیب شناسی این ناحیه و جراحی دقیق و مناسب می تواند از بروز عوارض احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کند.

دکتر امیری زاد تاکید می کند: قطعا این عمل باید به وسیله افرادی انجام شود که دوره های تخصصی کامل و مصوب وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی را گذرانده باشند. انجام این عمل ها از سوی افراد دوره ندیده می تواند باعث بروز عوارض جبران ناپذیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha