اولویت‌های وزارت بهداشت برای واقعی‌شدن تعرفه‌ها

سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر لزوم پوست‌اندازی اعتبارات حوزه سلامت و چاره‌اندیشی برای منابع این حوزه در بودجه 93، اولویت‌های وزارت بهداشت برای واقعی شدن تعرفه‌ها را اعلام کرد.

دکتر محمد حاجی آقاجانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به کمبود اعتبارات و منابع حوزه سلامت، گفت: منابع حوزه سلامت تکافوی ارایه خدمات در این حوزه را نمی‌کند و به منظور افزایش کیفیت خدمات، چاره‌ای نیست که منابع این حوزه به طور جدی بازنگری شود. به عبارت دیگر منابع حوزه سلامت به پوست‌اندازی نیاز دارد نه لکه‌گیری و ترمیم.

وی درباره اعتبارات حوزه سلامت در لایحه بودجه 93 گفت: در بودجه 93 دولت در زمینه اعتبارات حوزه سلامت یک گام به جلو برداشته است؛ به طوری که ترمیم نسبی در بودجه سلامت ایرانیان و ترمیم جزیی هم در اعتبارات وزارت بهداشت اتفاق افتاده است. اما آن قدر این چاه عظیم و نیازها آنقدر زیاد است که این یک گام به جلو هم اصلا نمی‌تواند تکافوی نیازها را داشته باشد. بنابراین بی‌تردید اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 93 نیازمند اقدامات تکمیلی بزرگ است.

آقاجانی افزود: گام مثبت دولت در زمینه بودجه حوزه سلامت در سال 93 حاکی از آن است که دولت درک مثبت و ارزشمندی نسبت به این حوزه دارد. اما مجددا تاکید می‌کنم که این بودجه هم نمی‌تواند نیازهای سلامت را تامین کند؛ چرا که در حوزه سلامت با چند شکل جدی مواجه هستیم ابتدا آن که عقب ماندگی تاریخی و جدی بودجه‌ای در حوزه سلامت داریم و دیگری هم مشکل تورم است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: در دنیا هم اصولا تورم حوزه سلامت بیش از تورم عمومی است. بنابراین وقتی این چنین مشکلاتی در کنار یکدیگر جمع می‌شوند، مسایل مطرح در اداره 555 بیمارستان دولتی کشور هم قابل لمس می‌شوند.

وی درباره واقعی شدن تعرفه‌های تشخیصی – درمانی به ایسنا گفت: اینکه می‌گویم گام مثبت دولت در اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 93، امیدبخش است اما کافی نیست به همین موضوع بازمی‌گردد. به طوری که در لایحه بودجه 93 رشد 66 درصدی اعتبارات بیمه سلامت ایرانیان لحاظ شده است. اما زمانی که مبحث نرخ تورم در حوزه سلامت با عقب‌ ماندگی تاریخی اعتبارات این حوزه جمع می‌شوند، مشخص می‌شود که این تغییرات اعتباری به هیچ وجه نیازهای این حوزه را پوشش نخواهد داد.

آقاجانی افزود: واقعی شدن تعرفه‌ها در دومین جلسه شورای عالی بیمه در دولت تدبیر و امید کلید خورد. شورای عالی بیمه نیز با مکانیزم طراحی شده برای قیمت تمام شده خدمات درمانی موافقت کرد که این امر نیز به نوبه خود یک گام مثبت رو به جلوست. بیمه‌ها نیز در این مسیر همراهی لازم را دارند. اما مجددا تاکید می‌کنم که حرکت به سوی تعرفه‌های واقعی نیازمند تامین منابع است.

وی ادامه داد: در جلسه شورای عالی بیمه، واقعی شدن تعرفه هتلینگ و ویزیت پزشکان که بسیار مهم است، مورد تاکید قرار گرفت. اولویت شماره یک ما برای حرکت به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها، تعرفه‌های ویزیت و هتلینگ است. بیمارستان‌ها و مردم به دلیل غیرواقعی بودن تعرفه‌های این دو بخش، آسیب زیادی دیده‌اند؛ چرا که نخستین مواجهه بیمار با پزشک، زمان ویزیت است.

آقاجانی در این باره افزود: اگر پزشک با تعرفه‌ای واقعی، ویزیت دریافت کند و وقت کافی برای بیمار بگذارد، تشخیص‌ها دقیق‌تر و درمان‌ها مناسب‌تر می‌شود و از هزینه‌های جنبی پاراکلینیک مانند آزمایشگاه، تصویربرداری و تجویز داروهای غیر ضرور جلوگیری می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت تعرفه‌های ناچیز در بیمارستان‌های دانشگاهی و درمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با ویزیت 6 هزار و 700 تومانی پزشکان متخصص در مراکز درمانی دانشگاهی کشور مواجه بودیم که 40 درصد آن به این پزشکان پرداخت می‌شود؛ یعنی کمتر از 3 هزار تومان سهم ویزیت پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دانشگاهی و درمانی کشور در سال 92 است. سوال آن است که با ویزیت کمتر از یک دلار چقدر می‌توان برای ارائه خدمت انتظار داشت؟ طبیعی است چنین ویزیتی، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های ویزیت در دنیاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha