چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 104165

چرا انجام تست پاپ اسمیر در زنان ضروریست؟

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر لزوم انجام تست پاپ اسمیر سه سال پس از آغاز فعالیت جنسی گفت: 24 ساعت پیش از انجام این تست باید از مقاربت جنسی پرهیز شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود، گفت: اگر فعالیت جنسی شروع شده باشد و نیاز به غربالگری بیماری‌های منتقل‌ شونده از راه جنسی وجود داشته باشد، معاینه لگن زودتر از سنی که برای انجام تست پاپ توصیه می‌شود ضرورت دارد.

وی یادآور شد: تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم، سه سال پس از شروع مقاربت جنسی باید انجام شود.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به توصیه انجمن سرطان و کالج آمریکایی بیماری‌های زنان گفت: انجام این تست از 21 تا 30 سالگی باید هر یک تا سه سال انجام شود. پس از 30 سالگی تست پاپ باید به همراه تست HPV (ویروس پاپیلومانی انسانی) انجام شود. اگر هر دو تست منفی بودند، پاپ اسمیر باید هر سه سال تکرار شود.

وی افزود: اگر تست پاپ منفی و تست HPV مثبت باشد، تست باید هر ماه 6 تا 12 ماه انجام شود. انجام تست در اشخاص 70 ساله یا مسن‌تری که سه تست منفی پی ‌در ‌پی داشته‌اند، متوقف می‌شود.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه تا 24 ساعت قبل از انجام تست فرد نباید مقاربت داشته باشد، خاطرنشان کرد: تست نباید در زمان خونریزی عادت ماهیانه انجام شود. در طی دو روز قبل از انجام تست از ژل، کرم و داروهای واژینال نیز نباید استفاده شود.

وی تصریح کرد: این تست صد درصد توانایی تشخیص مراحل اولیه بیماری را نداشته ولی می‌تواند باعث کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم شود. بنابراین در کنار آن می‌توان از روش‌های دیگر مانند کولپوسکوپی برای تشخیص این بیماری استفاده کرد.

هاشمیان نایینی افزود: تست پاپ اسمیر فقط حضور سلول‌های غیرطبیعی را نشان می‌دهد و جهت تشخیص قطعی در مواردی که پزشک لازم می‌داند انجام کولپوسکوپی و بیوپسی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha