شهردار برای التیام احساسات شهروندان استعفا دهد

سلامت نیوز : رییس‌جمهور پس از واکنش اعضای شورای شهر، سازمان بازرسی کل کشور و نمایندگان مجلس، درباره حادثه سقوط دو زن کارگر، به وزیر کشور دستور رسیدگی داد. دو روز پس از مرگ این دو زن در مقابل چشم ماموران آتش‌نشانی و با وجود نردبان‌های خراب این سازمان و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار نگرفت، حادثه ابعاد گسترده‌تری یافته است. هرچند معاون خدمات شهری شهرداری تهران عنوان کرده که این مشیت الهی بوده و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز پای شانس را به میان کشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ با این حال اهمال سازمان آتش‌نشانی شهرداری یا اتفاق؛ سوالی بود که دیروز اعضای شورای شهر را در مقابل یکدیگر قرار داد. موضوع مرگ دو زن کارگر در اثر سقوط از بلندی و در حضور ماموران آتش‌نشانی روز گذشته به صحن شورای شهر رسید.  دو روز پس از مرگ دو زن کارگر در خیابان جمهوری که از ترس سوختن در مقابل چشم ماموران آتش‌نشانی خود را به دامن مرگی دیگر فرستادند، موضوع ابعاد گسترده‌تری یافته است. حالا توپ تقصیر در زمین سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران است. محسن سرخو، عضو شورای شهر در صحن شورا خواستار استعفای قالیباف، شهردار تهران برای التیام احساسات شهروندان شد.

با این حال نمایندگان شورای شهر از پیگیری حادثه و بررسی دقیق آن خبر می‌دهند و همزمان سازمان بازرسی کشور به موضوع ورود پیدا کرده است. در مجلس نیز رهبر، نماینده تهران برای پیگیری این موضوع به وزیر کشور تذکر کتبی داده است.  در جریان جلسه روز گذشته شورای شهر تهران محسن سرخو، عضو شورای شهر در تذکری به شهرداری و اعضای شورای شهر تهران، گفت: دو روز پیش و در روز میلاد پیامبراکرم(ص) شاهد یک حادثه دلخراش در شهر تهران بودیم که طی آن دو زن زحمتکش که در روز تعطیل کار می‌کردند جان خود را از دست دادند.  وی افزود: ‌ما از دوماه قبل تذکرهای متعددی داشتیم و مصوبه‌ای جداگانه با یک فوریت برای تعمیرات و به روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی در سطح شهر تهران داشتیم اما به آن توجهی نشده و اقدام قابل‌قبولی صورت نگرفته است.  وی افزود: متاسفانه تجهیزاتی که به این محل ارسال شده در محل کار نکرده و تشک سقوط اضطراری و نردبان موجود به موقع کار نکرده و تا زمان ورود مجدد نردبان در حضور شاهدان عینی این افراد به شکلی دلخراش در اثر سقوط جان خود را از دست داده‌اند.

این اتفاق دقیقا در همان ثانیه‌ها و دقیقه‌هایی که آتش‌نشانی باید به آنها کمک می‌کرد، رخ داده است.  وی با طرح این سوال که آیا برای التیام این احساسات شهروندان، شهردار نباید استعفای خود را تقدیم کند؟ آیا جا ندارد که با متخلفان برخورد قانونی شود؟ گفت: حجم مکاتبات برای تغییرات در تجهیزات و تعمیرات آتش‌نشانی و موضوع به روز‌رسانی این تجهیزات طی یک‌سال گذشته دست‌به‌دست شده و به نتیجه نرسیده است. سرخو با بیان اینکه باید برخورد شدیدی با متخلفان حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری شود، گفت: متاسفانه به‌دلیل سهل‌انگاری نیروهای آتش‌نشانی در استفاده از تجهیزات (تشک و نردبان) دو نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند. همچنین محسن سرخو در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: اینکه آن دو زن از ترس آتش به پایین پرتاب شده‌اند، صحیح نیست؛ آنها بر روی دیواره‌ای که در پایین پنجره وجود داشت، استقرار داشتند که ناگاه آن دیواره تحمل آنها را نداشته و سقوط می‌کنند. وی با اشاره به اینکه پاسخ سازمان آتش‌نشانی درباره حادثه اخیر قانع‌کننده نیست، گفت: جلسه آینده شورای شهر با حضور مسوولان سازمان آتش‌نشانی شهر تهران برگزار می‌شود و این موضوع بررسی می‌شود.

با متخلفان برخورد می‌شود و هیاتی نیز انتخاب شدند تا پیگیر این حادثه و وضعیت تجهیزاتی سازمان آتش‌نشانی شوند. در ادامه معصومه آباد که به صورت تصادفی در زمان حادثه در محل وقوع آن حاضر بود، در توصیف ماجرایی که در آن روز اتفاق افتاد، گفت: طبق گفته شاهدان عینی حادثه توسط یکی از شهروندان به آتش‌نشانی اطلاع داده شده و آتش‌نشانی در کمتر از ساعت مقرر یعنی سه‌دقیقه‌و10ثانیه پس از اطلاع در محل حاضر و مستقر شده است اما متاسفانه تجهیزات با مشکل مواجه شده و نردبان که کاملا سیستم کامپیوتری دارد و قبلا هم از آن استفاده می‌شده، باز نشده است. آباد با بیان اینکه ممکن است این اتفاق برای هر سیستم کامپیوتری رخ بدهد و حتی هواپیماهای غول‌پیکر هم دچار مشکل شوند، گفت: یکی از خانم‌ها قبل از ورود آتش‌نشانی و دیگری نیز بعد از آمدن آتش‌نشانی خود را به پایین پرتاب می‌کنند. در ادامه احمد مسجدجامعی با اشاره به جان‌باختن دو زن کارگر در این حادثه، گفت: این زنان مادر، همسر، خواهر، خاله و عمه بوده‌اند و در عین حال دو کارگر شریف بوده‌اند که در ایام تعطیل مجبور به حضور برای کسب رزق حلال شده‌اند.

وی گفت: چندماه پیش که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در جلسه شورا حضور داشت در حضور همه اعضا اعلام کرد که همه تجهیزات ما کامل است و ما هیچ احتیاجی به اعتبارات و تجهیزات جدید نداریم و حتی ما آنقدر به‌روز هستیم که آلمان‌ها از ما عقب‌تر هستند و این اظهارات مدیرعامل آتش‌نشانی را همه اعضای شورا به یاد دارند. باید پیگیری شود و مشخص شود که ریشه این اتفاقات از کجا آب می‌خورد. وی از کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر تهران خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و گزارش‌ آن را به صورت مفصل و جداگانه به شورای شهر تهران برسانند. در ادامه این جلسه شورای شهر، مسوولان شهرداری که در برابر حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری مسوول بودند، حضور نداشتند و دنیامالی طی تذکری گفت که باید حتما در جلسه آینده شورا مدیرعامل آتش‌نشانی حضور داشته و در این زمینه پاسخگو باشد.

سرخو درباره حذف اظهاراتش مبنی بر استعفای شهرداری در صحن علنی در تذکر کتبی به «شرق» گفت: تذکر کتبی باید به امضای 20نفر می‌رسید و صحبت‌های من نظر شخصی من بود. وی افزود: کمیسیون سلامت خدمات شهری و معاونت نظارت شورای شهر مسوول پیگیری این حادثه شده‌اند. اما مدیرعامل شرکتی که خودروهای آتش‌نشانی را وارد کرده بود در گفت‌وگویی با سایت «تهران پرس» با ادعای اینکه نردبان‌های این خودروها دارای سبد ویژه‌ای برای حمل و نجات گرفتار‌شدگان است و در هنگام عملیات از آن استفاده نشده است، گفته رسیدگی به این خودروها و بررسی آنها طبق وارداتی که صورت گرفته است بر عهده این شرکت است ولی متاسفانه یک‌سال‌ونیم است که هیچ بازدیدی از این خودروها صورت نگرفته و این توضیحات صبح دیروز نیز در شورای شهر تهران داده شد.  با این حال، سیدجلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران عنوان کرده است، تجهیزات آتش‌نشانی طبق استانداردهای جهانی مدرن و به‌روز هستند و از کشورهای معتبر دنیا تهیه شده‌اند و مانند گذشته مکانیکی و اهرمی نیستند بلکه دیجیتال و مدرن هستند و از شانس بد و در اتفاقی باورنکردنی نردبان این خودرو در صحنه دچار شوک الکترونیکی شد و عمل نکرد و ادعای اینکه این خودرو پیش از اعزام به ماموریت نقص فنی داشته به‌طور کل واقعیت ندارد.

وی افزود: همزمان با ارسال تجهیزات دیگر به صحنه حادثه تشک بادی نیز به آنجا ارسال شد ولی متاسفانه این دو زن در دقایق ابتدایی از بالای ساختمان به پایین سقوط کرده بودند و از سویی بادشدن تشک حدود 10دقیقه طول می‌کشد و زمانی که آتش‌نشانان قصد بادکردن آن را داشتند کسانی که گرفتار آتش بودند توسط تیم‌های دیگر نجات یافتند بنابراین دیگر نیازی به استفاده از آن نبود. اما در سویی دیگر، معاون خدمات شهری شهردار درباره آتش‌سوزی خیابان جمهوری گفت: کشته‌شدن دو زن خواست خدا و مشیت الهی بود. در یک میلیونیوم حوادث، پیش می‌آید که نقص فنی رخ بدهد. وی در پایان گفت: آقای خوشزاد در هنگام وقوع حادثه در بیت حضور داشت، اما وقتی به وی زنگ زدند در صحنه حادثه حاضر شد. اما خواست خدا و مشیت الهی این بوده که این دو خانم جان خود را از دست بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha