آمار نگران کننده شیوع ایدز، سرطان و هپاتیت C/ ابتلای سالانه 90 هزار ایرانی به سرطان

سلامت نیوز :شیوع نگران کننده مبتلایان به ایدز و بیماری های پرخطر از جمله هپاتیت C، ابتلای سالانه 90 هزار ایرانی به سرطان و در نهایت مرگ سالانه 35 هزار ایرانی بر اثر بیماری سرطان اخباری هستند که طی روزهای اخیر در حوزه سلامت به گوش می رسد و در واقع هشداری برای مسئولان جهت اتخاذ تدابیر ویژه برای کاهش این نگرانی هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ این روزها در رسانه های مختلف اخبار بسیاری از گسترش و شیوع بیماری هایی همچون سرطان، هپاتیت C و برخی بیماری های پرخطر از جمله ایدز می شنویم و می بینیم که نگرانی های زیادی را هم در میان مردم و هم در مسئولان ایجاد کرده است.

از جمله بیماری های پرخطر می توان به هپاتیت C، بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شوند مانند ایدز اشاره کرد، از طرفی چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس نیز در زمره بیماری های خاص قرار دارند که درمان این بیماری ها به عنوان درمان های صعب العلاج به حساب می آید و عوارض بیماری نیز تا پایان عمر با بیمار می ماند.
نکته اینجاست که در شرایط کنونی این دسته از بیماران از پرداخت هزینه های درمانی خود عاجز هستند اما در روزهای اخیر دکتر سید موید علویان رییس شبکه هپاتیت کشور از قطع بودجه‌ های مربوط به برخی از لوازم پیشگیری از بارداری، نسبت به افزایش بیماری‌های ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی خبر داده و این موضوع را موجب نگرانی اعلام کرده است.
انتقاد حذف بودجه پیشگیری از رفتارهای پرخطر
علاوه بر اینکه در بحث کنترل و پیشگیری از رفتارهای پرخطر که باعث افزایش مبتلایان به ایدز است نیازمند آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هستیم به اعتبارات مناسب نیز نیازمند هستیم اما با قطع اعتبارات این حوزه نگرانی های بسیاری در جامعه ایجاد می شود که محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این باره ابراز نگرانی کرده و می گوید: متاسفانه افزایش آمار مبتلایان به ایدز و سرطان نگران کننده است و باید تدابیر ویژه برای کاهش این مساله اندیشیده شود.
وی با انتقاد از حذف بودجه پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بودجه سال آینده می گوید: پیشنهادات ما برای اصلاح در بخش هایی از بودجه سال 93 به کمیسیون تلفیق ارسال شده و پیشنهاد این است که اخذ مالیات بر دخانیات که رقمی حدود 200 میلیارد تومان و همچنین اختصاص یک درصد از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده که رقمی حدود 3 هزارمیلیارد تومان می شود، به حوزه بهداشت و درمان به این حوزه کمک می کند.
این نماینده کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که رفتارهای پرخطر در کشور موجب شیوع بیماری های پرخطر می شود.
اختصاص 5600 میلیاردتومان به حوزه درمان بیماران خاص  
بر اساس آمارهای رسمی، حدود 130 هزار بیمار خاص در کشور داریم ولی این تعداد فقط آمار بیماران خاصی است که دولت آنها را شناسایی کرده؛ در حالی که برخی بیماران خاص در کشور تحت پوشش و حمایت هیچ نهاد دولتی قرار ندارند و به همین دلیل، آمار دقیقی از تعداد بیماران شناسایی نشده در دسترس نیست.
همچنین رسول خضری عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درخصوص چگونگی حمایت از درمان و پیشگیری بیماری های پرخطر و بیماران خاص به پانا می گوید: قرار است که ذیل بودجه حوزه بهداشت و درمان 5600 میلیارد تومان در لایحه اصلاحی بودجه سال آینده که شامل سهم هدفمندی و سهام عدالت است به موضوع حمایت از بیماران خاص و برخی بیماری های پرخطر اختصاص پیدا کند.
در کاهش بیماری های پرخطر و بیماری های خاص سیاست های بیمه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خضری در این باره معتقد است کیفیت خدمات به این بیماران پایین است و باید بیش از این ها تحت حمایت بیمه ها قرار بگیرند. هرچقدر هم که اعتبار بیمه سلامت افزایش پیدا کرده باشد باز هم برای حمایت از این بیماران کم است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
همچنین یکی دیگر از اخبار نگران کننده که طی این روزها اعلام شد از زبان محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی بود که گفته شد سالانه حدود 80هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم و هر سال بیش از 35هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
با این حال مسئولان حوزه سلامت می گویند سرطان در نسل جوان رو به رشد است و با توجه به هرم جمعیتی ایران تعداد مبتلایان تا 10 سال آینده بیش از حد انتظار خواهد بود. به غیر از مشکلات اقتصادی که سرطان برای دولت و خانواده ها ایجاد می کند، بار بیماری زیادی را نیز بر جامعه تحمیل می کند.
بر اساس آمار اداره سرطان وزارت بهداشت در سال80 تا 82 هر سال حدود 35 هزار مورد مرگ ناشی از سرطان در کشور اتفاق افتاده است که اگر حدود 21 سال عمر از دست رفته به ازای هر نفر و همچنین هزینه های تشخیصی و درمانی را هم حداقل 2 میلیون تومان در نظر بگیریم ، 40میلیارد تومان هزینه می شود.
همچنین احمد عامری دبیر انجمن انکولوژی ایران نیز گفته که علاوه بر بیماران فعلی هر سال ۹۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شود، در حالی که فقط ۲۲۰ متخصص سرطان در کشور داریم که بسیار کم است.
با آن که دولت و مراکز خیریه غیردولتی برای تامین دارو و ادامه فرآیند درمان به این بیماران کمک می کنند، اما این کمک ها در حدی نیست که جوابگوی همه نیازهای واقعی بیماران خاص باشد و مجموع مشکلات آنها موجب شده بسیاری از این بیماران نتوانند بدون مشکل مالی به ادامه روند درمان فکر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha