علت ناپدید شدن داروهای بیماران در بیمارستانها چه بود ؟

سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت با تایید مشکل ناپدید شدن داروهای بیماران در بیمارستانها، علت آن را تشریح کرد.

محمد حاجی آقاجانی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ناپدید شدن داروهای بیماران در بیمارستانها که عنوان می‌شود برخی پرسنل پس از فوت بیماران این داروها را برداشته و در بازار آزاد به قیمت‌های گزافی می‌فروشند، اظهار داشت: این مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که باید بیمارستانها تمام داروها و لوازم مصرفی را خودشان تهیه کنند و بیمار نباید چیزی از بیرون از بیمارستان تهیه کند.

وی افزود: البته بنده در صداقت و امانتداری پرسنل بیمارستانی تردیدی ندارم و اگر اتفاقات نادری رخ می‌دهد قطعاً باید گزارش شود و برخورد و رسیدگی آن هم صورت پذیرد، ولی قاطبه زحمت‌کشان در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه افراد صادق و وفاداری هستند.

حاجی آقاجانی  ادامه داد: ما در این زمینه مشکل ریشه‌ای داریم و متاسفانه به دلیل ناکافی بودن نقدینگی بیمارستانها برای خرید دارو و تجهیزات، مسئول بیمارستانها ناچار می‌شوند که بیماران را به بیرون از بیمارستان برای خرید ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی هدایت کنند. بنابراین وقتی بیمار بخواهد چنین اقلامی را خودش تهیه کند مشکلاتی به وجود می‌آید و آن مشکلی که شما مطرح کردید رخ می‌دهد.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که اگر در این زمینه گزارشی به شما شود چگونه برخورد می‌کنید، خاطرنشان کرد: معاونان درمان دانشگاه علوم پزشکی در 60 دانشگاه مسئولیت نظارت بر خدمات درمانی بخش‌های دولتی را برعهده دارند و در صورتی که چنین موردی گزارش شود این موضوع پیگیری می‌شود.

کاسبی برخی از پرسنل بیمارستان‌ها با داروفروشی

به گزارش تسنیم، طی گزارش دارویی در روزهای گذشته،مردم از فروش دارو توسط برخی پرسنل خبر داده بودند. یکی از مراجعان جلوی در یکی از داروخانه عنوان کرده بود: خدا می‌داند طی مدتی که برای همسرم (که سرطان دارد) به بیمارستان می‌رفتم با یکی از پرستاران آشنا شدم که به من هشدار می‌داد و می‌گفت: برخی از پرسنل، مواقعی که بیمار فوت می‌کند دارو‌هایشان را بر می‌دارند و در بازار آزاد بالای 5 تا 6 میلیون می‌فروشند، مواظب دارو‌هایی که با این همه زحمت می‌گیرین باشید. البته خبرنگار تسنیم بر آن شد تا با پیگیری‌های بیشتر این موضوع را از حاشیه در بیاورد.

سید جمال سعید واقفی عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران درباره علـت ناپدیدی داروهای بیماران در بیمارستانها در گفت‌وگو با خبرنگار تسینم با بیان اینکه بنده هم این موضوع را فقط شنیده‌ام،عنوان می‌کند: بسیاری از پرستاران و پرسنل بیمارستان‌های مشغول کار کردن هستند به بیماران خدمات می‌دهند و هیچ چشم داشتی هم ندارند و راضی هم هستند اما اگر این افراد این مطالب را ببیند می‌گویند ما هم می‌توانیم گاهی از این دغل کاری‌ها انجام دهیم. مثلا آمپول پانصد هزار تومانی ضد سرطان را با یک آمپول 2 هزار تومانی، مولتی ویتامین عوض کنیم و به بیمار هم بگوییم آمپولت را تزریق کردیم.

این‌ها جزو اسراری است که بازگو کردن آن اگر چه خوب است اما از طرفی هم خوب نیست. در واقع مردم هر چه بدانند باز هم کم است اما عمومیت این دسته از مشاغل نباید از شنیدن چنین مطالبی سوء استفاد کند.

وی صحبت خود را با اشاره به این ضرب المثل که «تا نباشد چیزیکی مردم نگویند چیز‌ها» ادامه داد و عنوان می‌کند: به هر حال در همه حرفه‌ها 10 درصدی همیشه هستند که خلاف قانون کار می‌کنند. این موضوع فقط برای این دسته از افراد نیست. ممکن است در مشاغل دیگر هم چنین موضوعاتی رخ دهد.

شهاب‌الدین جنیدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: از پیگیری اینکه بیماری در بیمارستان فوت می‌کند و دارویش می‌ماند و یا مرخص می‌شود، وارد فضایی می‌شویم که طبیعتاً فضای غیر عادی و غیر قانونی است. فردی که دارویی را از بین داروهای بیماران بر دارد و به دست کسی بسپارد و یا به مرکز دیگری بفروشند، همه این‌ها کارهایی است که طبق آیین نامه‌ها خلاف قانون است.

این موضوع شایسته نظام سلامت نیست و نشان دهنده این است که در هر صورت ما مدیریت‌مان در یکی از قسمت‌ها به درستی انجام نمی‌شود. در هر صورت این نگرانی را برای ما ایجاد می‌کند که واقعاً دارویی که با این همه زحمت ثبت سفارش می‌شود با عدم کنترل و نظارت بر آن، یک سری افراد سواستفاده کنند و زمینه را به سمتی ببرند که هم بیماران و هم مسولان متضرر شوند.

وی همچنین تصریح کرد: اینکه دارو زیاد آمده و یا بیمار فوت کرده است؛ بستگان آن بیمار باید به دارو‌ها به عنوان اموال بیمار نظارت بیشتری داشته باشند. برگشت دارو از دست بیمار به بیمار دیگر و پس گرفتن دارو از نظر قانون وزارت بهداشت مشکل دارد. طبیعتاً همکاران ما در بیمارستان راه و چاره‌ای ندارند که وقتی دارویی در بیمارستان نسخه شد و به دستش رسید، دیگر مورد استفاده بیمار دیگر و یا قابلیت برگشت به داروخانه را نداشته باشد.

سیستم آنلاین دارویی در بیمارستان‌ها مشکلات را حل می‌کند

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در ادامه اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد این مشکل نیاز به یک فعالیت موشکافانه و دقیق دارد که دارو به اندازه نیاز بیمار مصرف شود. برخی اوقات دیده شده است که آنتی بیوتیک‌های گران قیمت به تعداد 20 تا 30 عدد برای بیمار تجویز شده. در صورتی که بیمار فقط 5 عدد آن را استفاده کرده است. این امکان وجود دارد که درمان بیمار را با داروهای اندکی شروع کرد و اگر موردی دیده نشود پزشک دوباره دارو تجویز کند. یا در کل یک سیستم آنلاین دارویی در بیمارستان راه اندازی شود تا داروهای به اندازه و در مواقع نیاز برای بیمار تجویز و استفاده شود. این موضوع راه‌هکار‌های متعددی را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha