تغییر رویکرد غذایی مردم از گوشت و تخم‌مرغ به نان و سیب‌زمینی

سلامت نیوز : بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، قدرت خرید مردم از سال 89 کاهش یافته، اما آمار منتشرشده در بخش کشاورزی تعیین‌کننده نیست، لذا راستی‌آزمایی آمار در وزارت جهاد کشاورزی کلید خورده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران گفت: بر اساس گزارش‌های منتشرشده مرکز پژوهش‌های مجلس، آمار تولیدات کشاورزی در سال ۹۰ و ۹۱ مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده با توجه به تورم موجود در جامعه، قدرت خرید مردم پایین آمده و آنها مجبور شده‌اند سهم بیشتری از درآمد خود را صرف تأمین مواد خوراکی کنند.

عباس پاپی‌زاده افزود: بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی در سال ۷۵ و ۸۶، وضعیت مردم از نظر دسترسی اقتصادی به غذا در شرایط مناسب‌تری بوده و در سال ۹۱ با افزایش ۴۷ درصدی قیمت مواد خوراکی، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تخم‌مرغ در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، ۸۰ درصد افزایش داشته و این میزان افزایش قیمت در مورد شیر ۳۴ درصد گزارش شده است.

سرانه مصرف گندم به ۲۰۰ کیلوگرم رسید

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گزارش ارسالی مرکز پژوهش‌های مجلس، سرانه مصرف گندم از ۱۴۱ کیلوگرم در سال ۸۵ به ۲۰۰ کیلوگرم در سال ۹۱ رسیده است. نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که مردم به‌علت افزایش قیمت گوشت و تخم‌مرغ، سهم بیشتری از درآمد خود را صرف تأمین نان و سیب‌زمینی کرده‌اند.

پاپی‌زاده با انتقاد به آمارهای منتشرشده در دولت گذشته تصریح کرد: راستی‌آزمایی آمار در وزارت جهاد کشاورزی با استقبال وزیر جهاد کشاورزی فعلی کلید خورده است.

وی یادآور شد: آمار شفاف و روشن می‌تواند بستر لازم برای برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه ششم توسعه را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha