چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 104180

سرطان خون، شایع‌ترین‌ سرطان‌ کودکان

سلامت نیوز : رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی محک با اشاره به شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان گفت:‌ شرایط محیطی مانند آلودگی هوا،‌ تغذیه نامناسب، مصرف فست‌‌فودها، استفاده از اسانس‌های غذا و مواد افزودنی به عنوان مواد سرطانزا جان کودکان را تهدید می‌کند.

عظیم مهرور در گفت وگو با فارس، گفت: درمان سرطان بسیار هزینه‌بر است و سرطان‌‌‌های کودکان در بین انواع سرطان‌ها بسیار گران و پرهزینه است.

وی ادامه داد: یک خانواده روستایی زمانی که کودکشان به سرطان مبتلا می‌شود، هزینه رفت و آمد، اسکان و اقامت و هزینه‌داروهایش قابل تصور نیست.

مهرور گفت:‌ با این وجود در مؤسسه محک به هیچ‌وجه به فکر هزینه نیستیم چرا که این مجموعه با حمایت مردم تمام هزینه‌های بیماران را تأمین می‌کند.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک ادامه داد:‌ در مورد تهیه دارو نیز از نظر مالی مشکل نداریم، اما در برخی موارد با کمبودهایی مواجه می‌شویم و نوع دارویی که نیاز داریم در کشور وجود ندارد،‌که البته در مورد این داروها سعی کرده‌ایم با کمک‌های وزارت بهداشت و حمایت گمرک این داروهای حیاتی را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کمبود دارو در درمان سرطان‌های اطفال وجود ندارد، گفت: فقط در برخی زمان‌های مقطعی که انبار دارو را ترخیص نمی‌کند، کمبودهایی پیش می‌آید.

مهرور افزود: نمی‌توان گفت کدامیک از سرطان‌های کودکان با این کمبودهای مقطعی مواجه می‌شوند، اما آنچه که مشهود است وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و دارو در دسترس قرار دارد.

وی در مورد شایع‌ترین سرطان‌های اطفال گفت:‌ سرطان خون شایع‌ترین سرطان‌های کودکان است و پس از آن تومورهای مغزی، سرطان لنفاوی و سرطان‌های استخوان قرار دارند.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک در مورد تأثیرات محیطی و آلودگی هوا بر سرطان گفت:‌شرایط محیطی بسیار مؤثر است،‌تغذیه نامناسب، مصرف فست‌ فودها، استفاده از اسانس‌های غذا و استفاده از مواد افزودنی به عنوان مواد سرطانزا تلقی می‌شود.

مهرور افزود: البته این مواد سرطانزا همه را به سرطان دچار نمی‌کند، بلکه آنهایی که زمینه ابتلا به سرطان را دارند در معرض ابتلا قرار دارند. این افراد از نظر ژنتیکی زمینه بروز سرطان را بیش از سایر افراد دارند.

وی گفت:‌آلودگی هوا نیز به دلیل داشتن بنزن و ذرات معلق در ابتلای کودکان به سرطان بسیار مؤثر است و گاهی اوقات منبع فشارهای قوی برق که در محدوده نزدیک به سکونت مردم نصب می‌شود و حریم قانونی در این مورد رعایت نمی‌شود، بر ابتلای کودکان به سرطان خون تأثیر می‌گذارد.

وی در مورد اینکه آیا تعداد کودکان سرطانی در این مدت افزایش یافته، گفت: افزایش بیماران هم به دلیل شرایط محیطی است و هم به دلیل کنترل بیماری‌های عفونی، تا چند سال پیش، بیماری‌های اسهال و عفونی داشتیم که کودکان را از بین می‌برد، اما اکنون این بیماری‌ها کنترل شده و سرطان خود را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha