همه واقعیت‌ها درباره حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری

سلامت نیوز : وارد خیابان ابوریحان كه می‌شویم، بوی دود به مشام می‌رسد. هنوز ساكنان این خیابان تراژدی دردناك مرگ دو كارگر زن بعد از آتش گرفتن كارگاهی كه در آن كار می‌كردند را فراموش نكرده‌اند. كابوس مرگ دلخراش این دو زن كه بعد از زبانه كشیدن شعله‌های آتش از شدت ترس و دلهره از پنجره خود را به پایین پرتاب می‌كنند، خواب را از چشمان ساكنان این خیابان ربوده است. حادثه دلخراشی كه یك‌شنبه گذشته در ساختمان 117 خیابان ابوریحان اتفاق افتاد و به سو‍‍ژه روز رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما الان سوال جدی مردم و مسئولین این است كه در حادثه خیابان جمهوری دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ ماموران سازمان آتش‌نشانی چگونه عمل كردند و به غیر از این دو زن، چند نفر دیگر در ساختمان بودند و سرنوشت آنها چه شد؟ همه این سوالات آنقدر جدی هستند كه تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف از روزهای گذشته تلاش كرده‌اند آنها را از مسئولین بپرسند و جواب آنها را بشنوند. در همین رابطه دكتر رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر تهران و رئیس كمیسیون سلامت این شورا به خبرگزاری مهر از برگزاری جلسه با مدیران ارشد سازمان آتش‌نشانی به منظور بررسی حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری خبر داده و می‌گوید: «كمیسیون سلامت شورا طی دو نشست با مدیران ارشد آتش‌نشانی جلساتی را پیرامون علل وقوع حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری برگزار كرد كه در نهایت بر اساس بررسی‌های اولیه مشخص شد كه قصور انسانی در جان باختن دو نفر از شهروندان در این حادثه دخالت نداشته است.»

این اظهارات رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به برخی رسانه‌ها مطرح شده است كه در روزهای گذشته تلاش می‌كردند با سیاسی كردن ماجرا، افكار عمومی را به سمت و سوی دیگری سوق دهند و از اصل موضوع انسانی غافل شده بودند. به گزارش تهران امروز، گزارش‌ها و روایت‌های ماموران آتش‌نشانی با آنچه كه شاهدان عینی این حادثه دیده‌اند مطابقت دارد. گزارش‌ها می‌گویند، به غیر از دو زنی كه از پنجره ساختمان به پایین افتاده‌اند، 25نفر از اهالی این ساختمان سالم توسط ماموران آتش‌نشانی به بیرون منتقل شدند كه از این تعداد 5 نفرآنها از كاركنان همان كارگاهی بودند كه آتش‌سوزی از آنجا آغاز شد. مردم هم اعتقاد دارند كه اگر این دو خانم عجله نمی‌كردند حتما نجات می‌یافتند اما ترس از آتش گرفتن و عدم توجه به توصیه‌های ماموران آتش‌نشانی باعث مرگ دلخراش آنها شده است. این روایت در حالی است كه برخی رسانه‌های وابسته به برخی جناح‌های خاص تصمیم دارند بیشترین استفاده سیاسی را از این حادثه تلخ انسانی ببرند. قصور ماموران آتش‌نشانی حین انجام وظیفه یكی از موضوعاتی است كه این رسانه‌ها تلاش دارند از آن استفاده‌های ابزاری كنند.

عملكرد آتش‌نشانی در حادثه آتش‌سوزی خیابان ابوریحان در حالی توسط این رسانه‌ها زیر سوال می‌رود كه تمامی گزارش‌های ماموران آتش‌نشانی در زمان وقوع این حادثه و همچنین شواهد عینی شاهدان و اهالی این خیابان به این مسئله دلالت می‌كند كه ماموران آتش‌نشانی در كمتر از 4 دقیقه به محل حادثه رسیده‌اند و گزارش رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر هم نشان می‌دهد كه قصور انسانی‌ای در مورد مرگ دو زن كارگر از سوی ماموران آتش‌نشانی روی نداده است.

گزارش‌های اولیه از حادثه آتش‌سوزی

رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید: «بر اساس گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی و مقایسه آن با زمان حضور ماموران در محل حادثه مشخص شد كه صرفا نقص فنی در نردبام آتش‌نشانی باعث شده دو نفر از شهروندان كه گرفتار این حادثه بودند، جان خود را از دست بدهند.»

رحمت‌الله حافظی با اعلام اینكه بروز نقص فنی می‌تواند در حوادث مشابهی نیز بروز كند، تاكید كرد: «در عین حال كمیته ایمنی و مدیریت بحران كمیسیون سلامت شورا مكلف شد بررسی‌های كارشناسی خود را در مورد وقوع این حادثه به‌طور دقیق انجام دهد و پس از آن نشستی با كمیسیون نظارت شورا داشته باشیم و در نهایت بعد از تكمیل بررسی‌ها گزارش آن در صحن شورا قرائت شود.» او همچنین از گزارش آتش‌نشانی تهران در مورد ایمن نبودن ساختمان حادثه دیده خبر داد و گفت: «بر اساس گزارش آتش‌نشانی به مالكان این ساختمان كه 6 ماه قبل به آنها اخطار كتبی و تذكر داده شده بود، نكات ایمنی این ساختمان را تامین كنند متاسفانه بعد از گذشت این مدت هیچ اتفاقی در زمینه ایمن‌سازی این ساختمان انجام نشده است.»

حافظی با بیان اینكه ساختمان‌های زیادی در شهر تهران بخصوص نقاط مركزی و بازار وجود دارند كه ایمن نیستند، افزود: «تذكرات لازم در این زمینه به مالكان این قبیل ساختمان‌ها داده شده منتها تاكنون ترتیب اثری از سوی مالكان مشاهده نشده است.» رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از بروز حوادث مشابه در این قبیل ساختمان‌های پایتخت كه ایمن نیستند، گفت: «باید برای این قبیل ساختمان‌ها چاره‌ای اندیشیده شود یا اینكه پلمپ شوند یا به نحوی ایمن‌سازی آنها انجام شود كه ما تصمیم داریم بعد از گزارش حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری كه در صحن شورا قرائت شد، درخصوص وضعیت این قبیل ساختمان‌ها تصمیم‌گیری كنیم.» حافظی ادامه می‌دهد: كمیسیون سلامت شورا طی دو نشست با مدیران ارشد آتش‌نشانی جلساتی را پیرامون علل وقوع حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری برگزار كرد كه در نهایت بر اساس بررسی‌های اولیه مشخص شد كه قصور انسانی در جان باختن دو نفر از شهروندان در این حادثه دخالت نداشته است.»

ساختمان‌های خیابان جمهوری در شرایط مناسبی نیستند

معصومه آباد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران با توضیح درخصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری گفت: «سازمان آتش‌نشانی روزانه 160 عملیات انجام می‌دهد و در طول سال‌های مختلف به مرتبه خوبی از جهت تجهیزات و عملكرد رسیده است و تجهیزات این سازمان نیز به روز است و اگر بخواهیم كل حادثه را بررسی كنیم نمی‌توانیم تنها یك مورد آن را بررسی كرده و به آن بپردازیم.» آباد كه در محل حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری كه منجر به فوت دو بانوی كارگر در ساختمان حادثه دیده شده حضور داشت، به عنوان شاهد عینی به توضیح ماجرا پرداخت و توضیح داد: «سازمان آتش‌نشانی روزانه 160 عملیات انجام می‌دهد و در طول سال‌های مختلف به مرتبه خوبی از جهت تجهیزات و عملكرد رسیده است و تجهیزات این سازمان نیز به روز است و اگر بخواهیم كل حادثه را بررسی كنیم نمی‌توانیم تنها یك مورد آن را بررسی كرده و به آن بپردازیم.» او ادامه داد: «بعد از تماس شهروندان با آتش‌نشانی و اعلام آتش‌سوزی در این ساختمان تنها ظرف 3 دقیقه و 10 ثانیه خودروهای آتش‌نشانی به محل حادثه می‌رسند، اما متاسفانه نردبان آتش‌نشانی كه سیستم كامپیوتری دارد و پیچیده است با مشكل مواجه می‌شود، این در حالی است كه این نردبان پیش از این بارها مورد استفاده قرار گرفته و مشكلی نداشته است.»

آباد تاكید كرد: «خیلی وقت‌ها حادثه پیش می‌آید گاهی اوقات چرخ هواپیما كه همیشه باز می‌شود ممكن است باز نشود یا ترمز یك ماشین مدل بالا نیز عمل نكند. بعد از عمل نكردن نردبان اول، نردبان بعدی به محل می‌آید اما قبل از آمدن نیروهای آتش نشان نفر اول از پنجره افتاده و فوت می‌كند و دومین نفر نیز بعد از آمدن نیروهای امداد و در انظار عمومی جان خود را از دست می‌دهد.» این عضو شورای شهر تهران با تاكید بر این كه خاطرمان باشد كه از مجموع هفت نفر 5 نفر نجات پیدا كردند تاكید كرد: «اقدامات گروه آتش‌نشانی و عملیات آنان قابل تقدیر است اما نواقصی نیز وجود داشته كه پیشنهاد می‌كنم كمیته‌ای كار شناسی تشكیل شده و بررسی ماجرا را انجام دهد و از همكاران خود و اصحاب رسانه نیز خواهش می‌كنم به صورت احساسی برخورد نكنند.»عضو شورای شهر به حادثه اخیر سینما ایران نیز اشاره كرد و گفت: «با تلاش همین آتش نشانان 200 نفر در سینما ایران نجات یافتند كه این اقدام با همین افراد و با همین تجهیزات به روز دنیا انجام شد.» او افزود: «هفته گذشته در منچستر نیز اتفاقی شبیه حادثه خیابان جمهوری رخ داد و تجهیزات آتش‌نشانی نیز عمل نكرد.» به گفته رئیس كمیته مدیریت بحران شورای شهر تهران؛ ساختمان‌های این منطقه نیز در شرایط مناسبی نیستند و این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد‌.

همه شهروندان به غیر از دو زن نجات یافتند

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران نیز درباره این حادثه به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «یكی از خانم‌هایی كه در این حادثه جان خود را از دست داده است، در لحظه وقوع آتش‌سوزی و قبل از اینكه ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه برسند خود را از پنجره ساختمان به پایین پرتاب می‌كند. در زمانی كه ماموران آتش‌نشانی به محل می‌رسند، خانم میانسال دیگری كه به شدت از شعله‌های آتش ترسیده بود از پنجره به بیرون از ساختمان می‌آید به خیال اینكه شاید بتواند با استفاده از نمای آلومنیومی ساختمان خود را به پایین برساند. اما به دلیل به هم خوردن تعادلش از بالای ساختمان به پایین پرتاب می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.»

فیلم‌های سقوط این دو زن در خیابان ابوریحان دست به دست می‌چرخد. كافی است بلوتوث موبایلت روشن باشد تا این فیلم را از یكی از مغازه‌داران و شاهدان این حادثه دریافت كنید. یكی از نكات این فیلم كه كامل آن نیز در اختیار سازمان آتش‌نشانی است، این است كه در اتاقی كه دو زن كارگر می‌خواهند از پنجره جان خود را نجات دهند آتشی وجود ندارد و حتی خانم میانسالی كه خود را از پنجره به بیرون آویزان كرده به هشدارهای همكاران خود و مردمی كه از پایین نظاره‌گر این حادثه هستند و ماموران آتش‌نشانی توجه نمی‌كند. معاون شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود به روزنامه تهران امروز توضیح می‌دهد: «ماموران آتش‌نشانی زمانی كه به محل حادثه می‌رسند طبق دستورالعمل عمل می‌كنند. زمانی كه خبر آتش‌سوزی به اطلاع سازمان می‌رسد از دو ایستگاه تجهیزات به محل حادثه اعزام می‌شود. 3 دقیقه و 30 ثانیه زمانی است كه ماموران اولین ایستگاه خود را به محل حادثه می‌رساند و در كمتر از یك دقیقه ماموران ایستگاه دوم نیز خود را به محل حادثه می‌رسانند.

در واقع نردبان اول 3 دقیقه بعد از اعلام خبر آتش‌سوزی و نردبان نجات دوم نیز یك دقیقه بعد به محل می‌رسد.» او درباره باز نشدن نردبان نجات نیز بیان می‌كند: «زمانی كه به سازمان آتش‌نشانی حجم آتش اعلام می‌شود از دو ایستگاه نزدیك به محل حادثه خودروهای حامل نردبان نجات اعزام می‌شود. نردبان اول قبل از اعلام آتش‌سوزی در زمان تغییر شیفت كاری توسط شیفت بعدی امتحان شده و صورتجلسه می‌شود. به عبارتی نردبان اول در شیفت قبلی باز شده و مشكلی نداشته است. این نردبان چندین نوبت درعملیات‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و مشكلی نداشته است اما در این زمان نردبان باز نشده است كه این مسئله نیز برای خود ما مبهم است. در صورتی كه بعد از این حادثه در ایستگاه آتش‌نشانی رئیس سازمان و معاونان او بار دیگر این نردبان را آزمایش می‌كنند تا اگر ایراد فنی‌ای داشته باشد، مورد بررسی قرار گیرد كه اتفاقا نردبان عمل می‌كند.» او ادامه می‌دهد: «آنچه در عملیات‌های آتش‌نشانی مهم است، سرعت اعزام، حضور در صحنه و به درستی انجام دادن عملیات است.

در این عملیات خطای انسانی روی نداده است. در این عملیات نردبان نجات یكی از خودروهای آتش‌نشانی عمل نكرده است. باز هم تاكید می‌كنم برای ما نیز سوال است كه نردبانی كه قبل از عملیات سالم بوده و بعد از عملیات نیز مجددا زمانی كه در ایستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد باز می‌شود و مشكلی ندارد چرا در زمان حادثه باز نشده است؟مسئله دیگری كه باید به آن توجه شود، این است كه از همان كارگاه 5 نفر از حادثه دیده‌ها با نردبان نجات دوم از ساختمان خارج می‌شوند. این خانم‌ها عجله كردند و به دلیل اضطراب شدید این اتفاق برایشان افتاده است؛ اگر به توصیه‌های ماموران آتش‌نشانی و همكاران خودشان كه مدام به آنها تذكر می‌دادند گوش می‌كردند و در همان اتاق می‌ماندند به مانند 5 نفری كه از داخل این كار‌گاه سالم به بیرون آمدند و 20 نفر دیگری كه از سایر واحدهای این ساختمان سالم خارج شدند، آنها نیز الان زنده بودند.»

معاون خدمات شهری شهردار تهران با اشاره به كاهش آمار تلفات حادثه‌های آتش‌سوزی در تهران به روزنامه تهران امروز تاكید می‌كند: در سال 90 در جریان آتش‌سوزی‌هایی كه در شهر تهران روی داد 37 نفر جان خود را از دست دادند كه این میزان در سال 91 به 21 نفر و در سال‌جاری نیز با احتساب مرگ این دو زن كارگر تعداد كشته‌های آتش‌سوزی‌هایی كه در شهر تهران تاكنون روی داده است به 11 نفر رسیده است و این نشان می‌دهد كه با تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی به خودروهای جدید و استاندارد تلفات انسانی حادثه‌های آتش‌سوزی در تهران كمتر شده است.» اما آمارهای دیگری نیز در نشان دادن عملكرد سازمان آتش‌نشانی شهر تهران وجود دارد، شهید شدن 40 نفر از آتش‌نشانان شهر تهران حین عملیات و برای نجات دادن جان شهروندان حقیقت دیگری را نشان می‌دهد اینكه این افراد با به خطر انداختن جان خود به فكر نجات جان شهروندان هستند.

از همه مهم‌تر اینكه امسال 1390 نفر از شهروندان تهرانی توسط ماموران آتش‌نشانی از حوادث آتش‌سوزی نجات پیدا كردند. مجتبی عبداللهی با تاكید بر اینكه در حادثه آتش‌سوزی خیابان ابوریحان به هیچ عنوان خطای انسانی روی نداده است، به روزنامه تهران‌امروز می‌گوید: «یادمان نرود كه در اردیبهشت امسال امید عباسی یكی از همین ماموران آتش‌نشانی‌ای بود كه با به خطر انداختن جان خود جان یك كودك را از مرگ نجات داد.عمل نكردن تجهیزات در تمام دنیا روی می‌دهد و این مسئله ربطی به خطای انسانی و به زیر سوال بردن زحمات 5 هزار مامور آتش‌نشانی ندارد.» او ادامه می‌دهد: «تمامی خودروهای آتش‌نشانی‌ای كه در سال‌های اخیر به ناوگان این سازمان افزوده شده است، از شركت خودروسازی بنز كشور آلمان تهیه شده و دارای استانداردهای جهانی است و به زودی نیز تعداد دیگری از این خودروهای مدرن به ناوگان آتش‌نشانی شهر تهران افزوده خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha