پایان مهلت پرحادثه‌ترین اتوبوس جاده‌ای كشور

سلامت نیوز : بهمن ماه هم از راه رسید و تكلیف توقف شماره گذاری خودروهای حادثه ساز اسكانیا مشخص نشد. اول بهمن ماه آخرین مهلتی بود كه پلیس به شركت سازنده اتوبوس‌های اسكانیا داد تا مشكلات و نواقص اتوبوس‌های بین جاده‌ای خود را رفع كند. اما هیچ فراخوانی از شركت عقاب نشان پخش نشد و هنوز هم 7000 دستگاه اتوبوس اسكانیا در جاده‌ها به‌دنبال سوزاندن انسان‌ها هستند. اتوبوس‌هایی كه فقط در یك فقره حادثه جاده‌ای و در عرض چند دقیقه 44 نفر از شهروندان را به كام مرگ فرستاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ پلیس گفته بود كه اگر تا بهمن ماه خبری از فراخوان نباشد، شماره‌گذاری اسكانیا را متوقف خواهند كرد اما هنوز برنامه‌ خود را برای 7000 اتوبوسی كه در جاده‌های ایران جولان می‌دهند ارائه نكرده است. شاید پلیس باور نمی‌كرد كه اهمیتی به مهلتش داده نشود. اما حالا كار پلیس سخت‌تر شده است.این در حالی است كه بسیاری به جای آنكه به‌دنبال نجات جان مردم باشند به‌دنبال بیكار نشدن خودروسازان هستند. چیزی كه احتمالا اهمیتی كمتر از جان مردم دارد. این در حالی است كه طی 8 ماه گذشته 104 فقره از اتوبوس‌های اسكانیا در جاده‌های ایران دچار سانحه شده و 79 كشته و 181 مجروح به جای گذاشته است.

چه كسی جوابگوی كشته شدن 79 نفر در این تصادفات خواهد بود؟ مدیر كارخانه عقاب نیز با قرار وثیقه آزاد شده و به كار خود ادامه می‌دهد. همه منتظر دستور سردار‌ مومنی و همكارانشان هستند تا حداقل از ورود اسكانیای جدید به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای جلوگیری شود. سردار مومنی، سردار رادان و سردار احمدی‌مقدم با بیان اینكه پلیس از حق مردم دفاع خواهد كرد و وقتی جان مردم به خطر بیفتد با كسی مدارا نمی‌كند، اولتیماتوم خود را دادند.

پلیس مرجع تعیین اشكال اسكانیا نیست

با وجود تمام این مشكلات رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگوی خود با تسنیم اعلام كرد: پلیس راهور مرجع تعیین اشكال اتوبوس اسكانیا نیست.داوود كشاورزیان با بیان اینكه یكی از دغدغه‌های بین‌المللی بحث تصادفات جاده‌ای است، افزود: به همین دلیل سازمان ملل متحد دهه 2011 تا 2020 را دهه كاهش تصادفات نامگذاری كرده است.

خوشبختانه در ایران در سال‌های گذشته اقداماتی جهت كاهش تلفات انجام شده و چند سالی است كه شاهد روند كاهشی در این بخش هستیم. امسال هم میزان تلفات جانی ناشی از سوانح رانندگی در مقایسه با هشت ماه سال گذشته 7 درصد كاهش یافته است، هر چند آمار تلفات جاده‌ای در كشورمان همچنان بالاست.این نگرانی در بین مردم و مسئولان وجود دارد و انتظار این است بتوانیم با اقدامات بهتر و جدی‌تری روند كاهشی تلفات جاده‌ای را سرعت بخشیم.كشاورزیان ادامه داد:‌ بر این اساس در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پروژه‌های متعددی برای كاهش تلفات دردست اجراست كه رفع نقاط حادثه‌خیز، استفاده از Its یا سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند برای كنترل جاده‌ها و رفتارهای پرخطر رانندگان، بحث نظارت بر عملكرد رانندگان، نظارت بر عملكرد شركت‌ها و مسئولیت شركت‌ها از جمله این پروژه‌هاست.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه با توجه به عدم شماره‌گذاری اسكانیا از اول بهمن‌ماه سال‌جاری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی حمل‌ونقل چه برنامه‌ای در این‌باره دارد، گفته است: موضوع پلاك نشدن اتوبوس‌های اسكانیا را نشنیده‌ام، اما معتقدم كه تولید این اتوبوس‌ها در ایران بر اساس استانداردهای اروپایی و مورد تایید وزارت صنعت انجام می‌شود و فاقد اشكال است. متاسفانه كاربران و رانندگان بعضا دستكاری‌هایی در اتوبوس‌های خود انجام می‌دهند كه برخی از این تصادفات و اتفاقات ناشی از این دستكاری‌هاست. البته ممكن است در استاندارد این خودرو هم اشكالاتی وجود داشته باشد ولی مرجع تعیین این اشكال پلیس راهور نیست، بلكه وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد است.

اتوبوس‌های اسكانیا بمب‌های متحرك هستند

مهندس میرفاضل نیكزاد نیز در مورد آتش گرفتن اتوبوس‌های اسكانیا در جاده‌ها به تهران امروز می‌گوید: اتوبوس‌های اسكانیا مشكل فنی دارند و این نقص فنی از سال‌های قبل در اتوبوس‌های اسكانیا وجود داشته و تا به حال هم رفع نشده‌ است. این كارشناس رسمی تصادفات دادگستری می‌گوید: هیچ یك از ایرادات اسكانیاهای خارج از ایران منجر به آتش‌سوزی نمی‌شود اما در ایران به دلیل اینكه از مواد زود سوز در قسمت‌های مختلف اتوبوس استفاده شده، آتش به سرعت گسترش پیدا می‌كند. علاوه بر آن بدنه این اتوبوس‌ها از فایبرگلاس نامرغوب است. همچنین پوشش‌های دیگر و روكش‌هایی كه استفاده شده، موادی كه با چسب به بدنه چسبانده شده، نوع چسب و... باید همه دارای استاندارد نسوز یا كندسوز باشند كه متاسفانه اینگونه نیست.

نیكزاد در ادامه می‌افزاید: این مواد غیراستاندارد است و زود شعله‌ور می‌شود. از نظر من به عنوان یك كارشناس این اتوبوس‌ها یك بمب متحرك است. نمونه‌هایی از این قطعات را هم آزمایش كردم كه به سرعت شعله‌ور می‌شود. امیدوارم این كارخانه كه با زحمت اتوبوس‌‌های اسكانیا را تولید می‌كند، هر چه زودتر این نقایص را رفع كند.

مهندس نیكزاد با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: آفتاب آمد دلیل آفتاب، چون دلیلت آمد رو متاب. در چند مورد این حادثه این اتوبوس‌ها آتش گرفتند و 44 نفر در شهریورماه در آن زنده سوختند. ضمن آنكه در این آتش‌سوزی‌ها گاز سیانیدهیدروژن پخش می‌كند مردم فلج می‌شوند و نمی‌توانند فرار كند. از آن گذشته سه حادثه در سه ماه اخیر رخ داد. یكی از این حادثه‌ها در 22 مهر و نزدیك اصفهان (تودشك) بود كه اتوبوسی در حال رانندگی خود به خود و بدون تصادف آتش گرفته است. شانسی كه مسافرین داشتند این بود كه راننده به سرعت فهمیده و مردم را پیاده می‌كند. دقیقا به فاصله سه روز یك اتوبوس در دهلران دچار چنین حادثه‌ای می‌شود. در این تصادف نماز‌گزاران در حال نمازخواندن بودند كه اتوبوس خود به خود آتش می‌گیرد. چند روز بعد در امامزاده هاشم رشت چنین آتش‌سوزی را شاهد بودیم. در آن حادثه راننده احساس می‌كند بوی سوختگی می‌آید مسافران را پیاده می‌كند و اتوبوس شعله‌ور می‌شود. اتوبوس كه شعله‌ور می‌شود آتش به فاصله سه دقیقه كل اتوبوس را فرا می‌گیرد.

این خیلی غیرطبیعی است. به عنوان كارشناس رسمی دادگستری به مدیرعامل شركت سازنده اسكانیا می‌گویم آقای مدیرعامل چرا مقاومت الكی می‌كنید، بگویید تولید من اشكال دارد و آن را برطرف می‌كنم. جهت ارتقا تولید شما این كارشناسی‌ها انجام شده است. چند هزار از اتوبوس‌های اسكانیا در حال فعالیت هستند اگر این اتوبوس‌ها آتش بگیرد و مردم بمیرند فاجعه‌ای رخ‌خواهد داد؟ او می‌گوید: گفتن این حرف‌ها به مدیرعامل كارخانه اسكانیا برای این است كه فكری به حال این اتوبوس‌ها بكند مثلا كپسول‌های آتش‌نشانی در آن تعبیه كند. در كجای دنیا دیده‌اید كه یك نوع اتوبوس در عرض چند ماه آتش بگیرد و 70-80 نفر براثر سوختگی كشته شوند؟ متاسفانه معاونت راهداری وزیر راه به این موضوع توجه نكرده‌اند كه تصادف با سانحه فرق می‌كند. اگر چنانچه تصادفی اتفاق بیفتد دلیل آن را می‌توان تركیدن لاستیك یا چیزی از این قبیل دانست ولی دلیل مردن آدم‌ها كه سانحه را تشكیل داده سوختن بوده است.

خلأهای قانونی دست پلیس را می‌بندد

به گفته مهندس نیكزاد دیروز جلسه‌ای در پلیس راهوار برگزار شد كه در آن از مسائل پلیس راهوار سخن به میان آمد. مشكلات اتوبوس‌های اسكانیا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در مورد اینكه پلیس چه كاری در مقابل اسكانیا انجام دهد صحبتی نشد اما در صحبت‌هایی كه به میان آمد مشخص شد كه پلیس برای برخورد با این موارد با خلأ های قانونی روبه‌رو است. به همین دلیل سخت است كه پلیس بخواهد مستقیما برخورد كند.وی در پاسخ به این سوال كه پلیس می‌تواند اتوبوس‌های اسكانیا را شماره‌گذاری نكند، می‌گوید: بله پلیس می‌تواند این كار را بكند ولی در حقیقت باید این خلأ قانونی پر شود كه قبل از تولید این اتوبوس‌ها پلیس با آن برخورد كند،‌نه اینكه اتوبوس‌ها تولید شود و پلیس شماره‌گذاری نكند و بعد از جاهای مختلف فشار وارد آید كه مهلتی به تولید‌كننده بدهند. این مسائل شوخی‌بردار نیست كه.

نیكزاد ادامه می‌دهد: باید قانون چنانچه مشكل یا نقص فنی در اتوبوسی وجود دارد محكم و روشن برخورد كند. مثل خیلی از كشورهای دنیا باید تولیدكنندگان بپذیرند كه اتوبوس‌ دارای نقص فنی است. همه اتومبیل‌سازی‌های دنیا با دیدن نقصی فوری فراخوان می‌دهد و آن را رفع می‌كند. این دوستان علاوه بر آنكه قبول ندارند تولیدات‌شان نقص فنی دارد، می‌خواهند اطلاع‌رسانی‌ هم نشود. مردم باید بدانند كه سوار اتوبوس‌های اسكانیا شدن یك ریسك بسیار بزرگ است. در‌های این اتوبوس وقتی آتش می‌گیرد خود به خود قفل می‌شود و به خاطر نقصی كه در سیستم برق‌رسانی دارد از داخل كسی نمی‌تواند در‌ها را باز كند و مردم در آنجا زندانی می‌شوند.

طبق بررسی‌هایی كه داشتم متوجه شدم كه موتور اسكانیا هم از 5 نقطه آسیب‌پذیر است و در كشورهای اروپایی هم سابقه آتش‌سوزی دارد. طبق گزارش‌های شركت‌های بیمه این اتوبوس یكی از وسایل نقلیه‌ای است كه حادثه‌ساز است و در مورد بیمه آن سخت‌گیری زیادی می‌شود و هزینه‌های بیمه بالایی دارد. مدیران این شركت در ایران می‌توانند منطقی با مسئله برخورد كنند و راه‌حل‌های آسانی را در پیش بگیرند كه هنگام آتش‌سوزی خسارت‌های جانی و مالی كمتری پیش آید. موتور اتوبوس‌ها اولین جایی است كه آتش می‌گیرد. می‌توانند آتش‌خاموش كن اتوماتیك بگذارند كه با اولین جرقه آتش، شروع به خاموش‌ كردن آتش كند و با آژیر راننده در همان لحظات اولیه سریع در‌ها را باز كند. این دستگاه‌ گران هم نیست. این حداقل‌ كاری است كه می‌توان كرد.

به گزارش تهران امروز، مدیران عقاب نشان تصمیم داشتند نشست خبری پس از بازدید خبرنگاران از خط تولید كارخانه‌شان بگذارند در حالی كه این مسئله در دی‌ماه اتفاق نیفتاد. همچنین طی تماسی كه با مدیر بخش رسانه‌ عقاب نشان داشتیم مشخص شد كه شركت اسكانیا فراخوانی منتشر نكرده است. امیری در پاسخ به این سوال كه تا به حال شركت اسكانیا اقدامی برای رفع نقایص خود كرده یا نه گفت كه این شركت اقداماتی انجام داده، اما توضیحی در این مورد نداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha