کودکان نوپا و نوزادان که کمتر از 12 ساعت در طول شبانه روز می خوابند بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی در دوران پیش از دبستان می باشند

به گزارش سلامت نیوز، این یافته مدرک تکان دهنده ای است که ارتباط بین خواب و چاقی را دربین کودکان بیان می سازد. این موثر با عادت به تماشای تلویزیون توسط کودکان افزایش  می یابد به عبارت دیگر کودکانی که خواب حداقل دارند و بیشتر به تماشای تلویزیون می پردازند شانس ابتلا به چاقی در آنها بالااست. این دو فاکتور به طور مستقل عمل می کند. یعنی هر دو رفتار به نوبه خود پر خطر است. این یافته توسط دانشگاه هاروارد گزارش شده است .  در این مطالعه گزارشی از عادت خواب کودکان و زمان تماشای تلویزیون و همچنینن اندازه قد و وزن کودکان را ثبت نمودند. آنها این مطالعه را با کودکان 6 ماهه شروع کردند و از مادران خواستند تا زمان خواب کودک را در طول شبانه روز ثبت نمایند. این ثبت برای همان کودکان در سن 1 و 2 سالگی نیز انجام شد. همچنین از مادران خواسته شد تا زمان تماشای تلویزیون توسط کودک در سن 2 سالگی نیز ثبت شو د.
محققان پاسخ مادران را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و به این نتیجه رسیدند که الگوی متوسط زمان خواب برای کودکان در دوساله اول زندگی در حدود 12 ساعت است یعنی 586 کودک مورد تحقیق بیش از 12 ساعت خواب داشتند و 329 کودک کمتر از 12 ساعت. از بین کودکان خوشخواب تنها 7 درصد در سن 3 سالگی دچار چاقی شدند . در حالیکه این وضعیت در بین کودکانی که کمتر می خوابند بدتر بود. یعنی 12 درصد از آنها در سن 3 سالگی مبتلا به چاقی شدند و اگر چنانچه فاکتور زمان تماشای تلویزیون را به این نتایج اضافه کنیم از بین کودکان کم خواب 17 درصد که بیشتر به تماشای تلویزیون می پرداختند در سن 3 سالگی مبتلا به چاقی شدند.
در این تحقیق چاقی در صورت دارا بودن توده بدنی در 95 بر حسب درصد ویا بیشتر در  نظر گرفته شده است. توده بدنی با اندازه گیری قد و وزن حاصل می شود . کودک 3 ساله ای که 3 فیت پهنا و 3 اینج بلندی و 40 پوند  وزن دارد به عنوان کودک چاق در نظر گرفته شده است . که محققان نتیجه اندازه گیری خودر را با دخالت فاکتور دیگری چون تماشای تلویزیون ترکیب نموده متوجه شدند که کودکانی که کمتر از 12 ساعت خواب دارند  و زمان تماشای تلویزیون آنها بالااست بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی در سن 3 سال به بالا هستند. تاثیر خواب بر روی افزایش ترشح هورمون می تواند  این وضعیت راتعریف کند در مطالعات قبلی مشخص شده که بزرگسالانی که دچار کم خوابی هستند بیشتر هورمون گرلین ترشح می کنند تا هورمون لپتین. هورمون گرلین باعث افزایش احساس گرسنگی می شود و هورمون لپتین احساس سیری ایجاد می کند. تماشای تلویزیون نیز که خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد نه تنها به دلیل ایجاد تاخیر در مصرف انرژی بلکه به دلیل تبلیغ خوراکیهای گوناگون و متنوع می باشد. این مطالعه در بین خانواده هایی که جز طبقه مرفه و با تحصیلات بالا بوده صورت گرفته و لذا تعمیم دادن نتیجه به کلیه خانواده ها را دچا رمشکل نموده است. اما بی تردید رابطه بین خواب و میزان چاقی وجود دارد و همچنین عادت به  تماشای تلویزیون در افزایش وزن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha