چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 104193

بیماران به مشتری خدمات درمانی تبدیل شده‌اند

سلامت نیوز : معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر این مطلب که "آموزش به بیمار"، یک رشته پزشکی نیست بلکه همه پزشکان باید آن را انجام دهند، گفت: آموزش به بیمار یک نوع سرمایه گذاری در سلامت است و از بروز مشکلاتی همچون سرگردانی بیماران و مراجعه دوباره به مطب و بیمارستان جلوگیری کرده و هزینه‌های نظام سلامت را کاهش می‌دهد.

دکتر فاطمه رخشانی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: برای کاهش هزینه‌های مراقبت از بیماران، توجه به رفتارهای بیماران، اقدامات پیشگیری کننده، افزایش دانش بیماران و ارتقای مهارت‌های خود مراقبتی و توانمندسازی بیماران ضروری است.

وی ادامه داد: بیماران آموزش دیده، نقش فعالی در مراقبت های پزشکی به عهده می گیرند و برنامه درمانی را بهتر دنبال می‌کنند و رضایت مندی بیشتری دارند.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه متأسفانه بعضی پزشکان ارتباط خوبی با بیماران ندارند، گفت: این مسئله به عدم آموزش کادر پزشکی به خصوص در دوران دانشجویی بر می‌ گردد چرا که باید دانشجویان پزشکی فرآیند چگونگی ارتباط مناسب با بیمار را فرا گیرند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر آموزش به بیمار نیز در کشور مشاهده نمی‌شود، افزود: به عنوان مثال پرستار اگر بخواهد مثلا تزریقی انجام دهد باید توضیح دهد که اثر تزریق چه مدت خواهد بود و ممکن است چه عوارضی داشته باشد که بیشتر پرستاران این توضیح کوتاه را برای بیماران بازگو نمی‌کنند.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر بیماران در درمان خود شریک نیستند بلکه به مشتری خدمات درمانی تبدیل شده، بسیاری از بیماران داروهای خود را به توصیه اطرافیان نیمه کاره رها می‌کنند که این امر موجب افزایش مصرف دارو در کشور شده است.

این متخصص ارتقاء سلامت با بیان این مطلب که بخش عمده‌ای از پول مردم برای درمان صرف هزینه‌های دارویی می‌شود، گفت: با این وضعیت از برزخ هزینه‌های بالای سلامت عبور نخواهیم کرد مگر آنکه قبول کنیم بیماران باید بخشی از مسوولیت درمان خود را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: مردم برای یک بیماری که برای اولین بار با آن مواجه می شوند به طور میانگین تا هفت بار به پزشک مراجعه می‌کنند چرا که به پزشک خود اطمینان ندارند و در این باره آموزش ندیده‌اند. این مراجعات اضافی موجب تحمیل شدن هزینه‌های اضافی به نظام سلامت و جیب مردم می‌شود.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه می خواستیم هزینه از جیب مردم را به کمتر از 30 درصد برسانیم اما این رقم به 70 درصد رسیده است چرا که بیمار در برخورد با سیستم پزشکی یاد نمی گیرد چگونه از سلامت خود مراقبت کند. بیماری که از مطب بیرون می آید به درستی متوجه نمی شود که بیماری او چیست درحالی که اولین وظیفه مراقبت از سلامت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha