چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 104194

نقش تاثیرگذار چینش دندان‌ها در روحیه کودکان

سلامت نیوز : یک متخصص دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: دندان‌های خراب به دلیل خلق چهره نازیبا و تاثیر بر نحوه تکلم موجب آزار روحی کودکان می‌شود.

دکتر ژیلا نریمانی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در خصوص وجود دندان‌های خراب در کودکان و تاثیر مهم و منفی آن در روحیه و نحوه تکلم آنان اظهار کرد: از دو سالگی که دندان‌های کودکان بیرون می‌آید، باید هر شش ماه یکبار ویزیت و معاینه انجام شود و در صورت خرابی حتما ترمیم شود زیرا دندان‌های عقب برای جویدن صحیح غذا و دندان‌های جلویی برای زیبایی، تکلم و نحوه حرف زدن و ادای صحیح حروف، بریدن و تکه کردن غذا و میوه ضروری است.

وی افزود: تعدادی از مادران اعتقادی به ترمیم دندان‌های شیری به دلیل جایگزینی آنها ندارند این در حالی است که کودکان تا قبل و بعد از ورود به دبستان نیازمند دندان سالم هستند.

نریمانی با بیان اینکه دندان‌های شیری در استحکام و نحوه چینش دندان‌ها در آینده تاثیر بسیار مهمی دارند، خاطرنشان کرد: در صورت خرابی دندان و عدم ترمیم آن حالت فک به هم خورده، دندان‌های اصلی کج در می‌آیند که همین امر کودک را در آینده به ارتودنسی و جراحی‌های پرهزینه نیازمند می‌کند.

یک کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر نقش مهم و کلیدی خانواده در وجود دندان‌های سالم در ادامه زندگی کودکان، اضافه کرد: رعایت مسائل بهداشتی مربوط به دهان و دندان از جمله مسواک زدن و عدم استفاده از دندان برای شکستن مواد خوراکی سخت در این راه نقش بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha