همکاری یونیسف و هلال احمر برای پیشگیری از HIV و اعتیاد

سلامت نیوز : رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و نماینده یونیسف در ایران آمادگی خود را برای همکاری مشترک در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و ابتلا به HIV اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ نماینده یونیسف در ایران در دیداری با رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: از همکاری مشترکی که با سازمان جوانان هلال احمر داریم بسیار خرسند هستیم و امیدواریم فضاهای بیشتری را برای همکاری‌های بیشتر ایجاد کنیم و تا کنون نیز همکاری‌های خوبی صورت گرفته که امیدواریم ادامه یابد.

صفی‌الدین ابراز امیدواری کرد همکاری مشترک نمایندگی یونیسف در ایران در زمینه کاهش سوانح و حوادث رانندگی با سازمان جوانان هلال احمر ادامه یابد و به حوزه های جدید مورد اشاره رییس سازمان جوانان هلال احمر نیز پرداخته شود.

وی اظهار داشت: هلال احمر می‌تواند نقش ارزشمندی در مورد آموزش قوانین به نوجوانان ایفا کند و این مسئله ارتباط زیادی با فعالیتهای سازمان جوانان هلال احمر در زمینه پیشگیری از خشونت دارد.

صفی الدین ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک بین یونیسف و هلال احمر، مسئله آموزش والدین است زیرا برخی والدین ارتباط مناسبی با کودکان خود ندارند و این تصور هم وجود دارد که هر کسی که تحصیلکرده و به بلوغ رسیده می تواند ازدواج کند و والدین خوبی برای فرزندان خود باشد در حالی که واقعیت این نیست و نیازمند آموزش والدین هستیم.

نماینده یونیسف در ایران اضافه کرد: یونیسف در سالیان گذشته همکاری‌های مشترکی خوبی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در رابطه با این مسئله داشته و منابع آموزشی مناسبی را نیز در زمینه آموزش والدین تدوین کرده که این منابع با برخی اصلاحات و تغییرات می‌تواند مورد استفاده سازمان جوانان هلال احمر قرار گیرد زیرا وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دسترسی هلال احمر به جوانان را ندارند.

صفی‌الدین گفت: موضوع دیگر که می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین هلال احمر و یونیسف باشد، مسئله کودکان کار یا کودکان خیابانی است و این مسئله نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان وجود دارد.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در سراسر جهان وجود دارد، برخی کودکان به منظور اقتصاد خانواده نیازمند این هستند که کار کنند و یکی از مسائلی که هلال احمر به خوبی می‌تواند به آن ورود کند، آموزش این کودکان است.

نماینده یونیسف توضیح داد: در خیلی از موارد این کودکان بدون دستکش، دستهایشان را وارد زباله می‌‌کنند و امکان دارد بر اثر سرنگ‌هایی که در سطل‌های زباله وجود دارد در معرض ابتلا به HIV قرار گیرند. بنابراین می‌توان با این کودکان یا گروه هایی که از آنها بهره کشی می‌کنند وارد صحبت شد و اگر هم این اتفاق می‌افتد حداقل زمینه‌های مراقبتی ابتدایی برای آنان فراهم شود.

صفی‌الدین اضافه کرد: موضوع دیگر، مسئله پیشگیری از HIV و مواد مخدر است که در این زمینه ایران قوانین مختلفی دارد و از جامعه حفاظت می‌کند ولی بر اساس اظهارات یکی از مسئولان وزارت بهداشت، ایران از نظر مواد مخدر و HIV  به دلیل همسایگانی که دارد در منطقه آلوده‌ای قرار گرفته است.

وی یادآور شد: از طرفی هم درصد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان ایرانی راه‌های انتقال HIV را نمی‌شناسند و بر این اساس آنها نمی‌توانند به طور کامل از خود در برابر HIV  محافظت کنند و نقش هلال احمر در مساله مواد مخدر و پیشگیری از HIV  می‌تواند خیلی موثر باشد.

قبادی دانا رئیس سازمان جوانان هلال احمر نیز در این دیدار گفت: در قانون پنجم توسعه کشور یکی از وظایفی که دولت بر عهده سازمان جوانان هلال احمر گذاشته، پیشگیری از جرم است که در این زمینه آموزش کودکان و نوجوانان در ارتباط با شناخت قانون و راه های پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار داریم.

وی بر ادامه و توسعه همکاری های متقابل بین جمعیت هلال احمر و یونیسف تاکید کرد و گفت: این سازمان آمادگی همکاری مشترک در سایر حوزه ها را نیز دارد.

وی گفت: به عنوان مثال در بحث پیشگیری از HIV  و آموزش کودکان کار سازمان جوانان هلال احمر آمادگی همکاری مشترک با یونیسف را دارد.

قبادی دانا همچنین به سفر مطالعاتی اخیر به کشور آلمان اشاره کرد و گفت: در این سفر گروهی از مجموعه سازمان جوانان هلال احمر، وزارت بهداشت و پلیس راهور حضور داشتند و تجربیات خوبی را در اختیار مجموعه کارشناسان و برنامه ریزان سازمان جوانان هلال احمر در ارتباط با کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha