چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹

سلامت نیوز : همه اعضای شورای شهر یادشان می‌آمد كه چند ماه پیش كه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در جلسه شورا حضور داشت و اعلام كرد كه «تجهیزات ما كامل است و ما هیچ احتیاجی به اعتبارات و تجهیزات جدید نداریم و حتی ما آنقدر به روز هستیم كه آلمان‌ها از ما عقب‌تر هستند!» این اظهارات مدیرعامل آتش‌نشانی را همه اعضای شورا به یاد دارند. اما فقط مرگ دلخراش دو زن به آنها یادآوری كرد كه این حرف‌ها تا چه میزان صحت داشته است. شورای چهارم شهر تهران در سی و نهمین جلسه خود این‌بار با صراحت در برابر مدیریت شهری تهران ایستاده است. محسن سرخو در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران این سوال را مطرح كرد كه آیا برای التیام این احساسات شهروندان، شهردار نباید استعفای خود را تقدیم كند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ آیا جای آن را ندارد كه با متخلفین برخورد قانونی شود؟. این عضو شورای شهر تاكید دارد كه حجم مكاتبات برای تغییرات در تجهیزات و تعمیرات آتش‌نشانی و موضوع به‌روزرسانی این تجهیزات طی یك‌ سال گذشته دست به دست شده و به نتیجه نرسیده است. وی با طرح این سوالات گفت: مكاتبات برای تغییرات در تجهیزات و تعمیرات آتش‌نشانی و موضوع به‌روزرسانی این تجهیزات طی یك سال گذشته دست به دست شده و به نتیجه نرسیده است. حادثه كشته شدن دو شهروند در یك آتش‌سوزی آنقدر اهمیت داشت كه این‌بار تعداد قابل توجهی از اعضا، خواهان حضور مدیرعامل آتش‌نشانی در جلسه شورا شوند تا درباره این موضوع توضیح دهد. این در حالی است كه اقبال شاكری در این جلسه شورا مدعی شد: هر 24 ساعت تجهیزات آتش‌نشانی كالیبره می‌شود و آنچه در جریان حادثه آتش‌سوزی و مرگ دلخراش دو زن اتفاق افتاده است چیزی است كه از آن به عنوان ریسك یاد می‌كنیم. احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكید كرد: در همه دنیا مرسوم است وقتی اتفاق سوئی رخ می‌دهد مقام مسوول استعفا دهد و ما حتما در صحن اعلام می‌كنیم كه نقش مدیریت شهرداری و سازمان آتش‌نشانی در این حادثه تا چه میزان موثر بوده است. رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینكه قناعتی به عنوان یك شاهد عینی فیلم‌هایی در اختیار دارد كه نشان می‌دهد چه اتفاقی افتاده است، گفت: نگرانی جدی وجود دارد كه وقتی در یك آتش‌سوزی معمولی اوضاع این گونه است، در یك زلزله باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

البته در چنین اوضاعی در میان اعضای شورای شهر بودند افرادی كه از اقدامات آتش‌نشانی تهران دفاع كردند. معصومه آباد كه در روز حادثه از دیدار رهبری باز می‌گشته اعلام كرد: نیروهای آتش‌نشانی كمتر از ساعت استاندارد یعنی 3 دقیقه و 10 ثانیه در محل حاضر بودند. وی تاكید داشت: این اتفاق ممكن است برای هر سیستم كامپیوتری رخ بدهد و حتی هواپیماهای غول پیكر هم دچار مشكل شوند؛ نباید تلاش این افراد نادیده گرفته شود. همین آتش‌نشان‌ها بودند كه هفته گذشته جان 200 نفر را در آتش‌سوزی سینما ایران نجات دادند. به این ‌ترتیب اعضای شورای شهر تهران خواستار تشكیل كمیته‌یی برای بررسی ابعاد آتش‌سوزی خیابان جمهوری كه در اثر آن دو كارگر زن جان خود را از دست دادند شدند.

ابتكار: در تهر ان بنزین نزدیك به استاندارد وجود ندارد

معصومه ابتكار در شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران از تشكیل جلسات شورای عالی محیط زیست به دستور رییس‌جمهور خبر داد و گفت: مصمم هستیم موضوع آلودگی را حل كنیم. وی درباره كیفیت هوای تهران گفت: متاسفانه هوای خوبی نداریم و طبق آمارها تا 24 آذرماه امسال 100 روز هوای ناسالم ثبت شده كه البته این رقم در سال گذشته 160 روز بوده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مهم‌ترین معضل تهران را آلودگی هوا خواند و گفت: بنزن از سال 88 در شهر تهران بسیار بیشتر از حد استاندارد تولید می‌شد و از مشكلات اصلی تهران بود كه خوشبختانه كاهش پیدا كرده و امیدواریم به زودی استاندارد شود. ابتكار گفت: در شهر تهران بنزین پاك یا بنزین نزدیك به استانداردهای یورو چهار وجود ندارد و به مردم واقعیت‌ها را باید بگویید اما تا پایان سال در 120 پمپ بنزین سطح تهران بنزین باكیفیت نزدیك به استاندارد ارائه می‌شود.

ابتكار با بیان اینكه 11 هزار نفر در هر كیلومتر مربع از تهران زندگی می‌كنند گفت: تراكم جمعیت و سیاست‌های ساخت و ساز تهران را شانزدهمین شهر پرتراكم جهان كرده است و این در حالی است كه پیش از این به شهرداری تهران تذكر داده بودیم. وی با اشاره به تشكیل منطقه 22 در سال 77 اظهار كرد: سازمان محیط زیست مخالفت خود را در حالی اعلام كرد كه گفته بودند این منطقه 250 هزار نفر جمعیت خواهد داشت اما امروز شاهد آن هستیم كه جمعیت منطقه 22 به بالای 800 هزار نفر رسیده است.

حافظی: میزان بنزن موجود در سوخت 35 برابر نرمال است

در این جلسه رحمت‌الله حافظی، دیگر عضو شورای شهر نیز با اشاره به اینكه میزان بنزن سوخت تولید پتروشیمی‌های داخل 35 برابر حد نرمال بوده است، تاكید كرد: بررسی‌ها نشان داده میزان ذرات كمتر از 10 میكرون كه از بافت ریه عبور می‌كند و در سلول‌های مغز رسوب می‌كند رشد قابل ملاحظه‌یی داشته است. وی با اشاره به هشت میلیارد دلار اعلان خسارت بابت آلودگی هوا در هفت سال گذشته توسط بانك جهانی گفت: 88 درصد آلودگی در تهران به دلیل خودروهاست كه آلودگی همراه با دود و بنزن سرطانزاست. وی اضافه كرد: طبق آمارهای بهشت زهرا 160 نفر در روز فوت می‌كنند كه در روزهای آلوده 22 نفر به این رقم اضافه می‌شود. این عضو شورا با اشاره به رشد بسیار فزاینده آلودگی هوا اظهار كرد: این افزایش به دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی بود كه معاینه فنی را از 2 سال به 5 سال ارتقا داد و باید دید این امر به چه دلیل بوده است. حافظی اظهار: انتظار ما از خانم ابتكار این است كه دستور توقف تولید سوخت را از پتروشیمی‌ها بگیرد.

دبیر: كاتالیست‌ها حذف شود

علیرضا دبیر هم در این جلسه با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت اظهار كرد: در حالی بالغ بر 5/1 میلیون موتوسیكلت در تهران داریم كه هر موتور فرسوده سه برابر خودرو استاندارد یورو دو آلودگی تولید می‌كند و این در شرایطی است كه از حدود هزار مرگ تصادفی در تهران بیش از 450 مورد مرتبط با موتوسیكلت‌ها هستند. رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، بیشترین سهم از تولید آلاینده‌های هوای پایتخت را به خودروهای با استاندارد یورو 2 اختصاص داد و بیان داشت: تعداد زیاد خودروهای با استاندارد یورو 2 و عمر كوتاه كاتالیست این خودروها باعث می‌شود سهم زیادی در تولید آلاینده‌های گازی داشته باشند. وی با بیان اینكه مشكل بزرگ‌تر حذف كاتالیست و عدم تعویض به موقع این قطعه در این خودروهاست، افزود: هشت هزار تاكسی فرسوده و 100 هزار خودرو فرسوده در تهران داریم و این در حالی است كه هر خودرو فرسوده معادل 22 ماشیت استاندارد یورو دو آلودگی تولید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha