دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10422

یک کارشناس تغذیه گفت: 3 درصد کودکان زیر6 سال در کشور با مشکل کوتاه قدی مواجهند.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودکان یکی از گروههای در معرض خطرند که تغییرات تغذیه‌ای در آنان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند لذا باید در الگوهای تغذیه‌ای آنها حساس بود.

وی سوء تغذیه کودکان را دریافت کم و زیاد مواد غذایی تعریف كرد و افزود: مهمترین معیار برای وضعیت تغذیه کودکان، میزان وزن و قد کودک نسبت به سن است.

نقیایی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت فعلی سوء تغذیه‌ای کودکان زیر6 سال طبق آمار کشوری به صورت کوتاه قدی3 درصد، 5 درصد کم وزنی، 5 درصد لاغری می‌باشد که وضعیت استان یزد در مقایسه با آمار کشوری فاصله چندانی ندارد و نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.

وی کم وزنی، کوتاه قدی، لاغری، و چاقی را مهمترین معیار و مرجع استاندارد سوء تغذیه عنوان كرد.

این کارشناس تغذیه با بیان این که دریافت بیش از حد مواد غذایی می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود، خاطرنشان كرد: امروزه شاهد رشد این شاخص در کودکان هستیم که به صورت چاقی نمود پیدا می‌کند که به اندازه کوتاه قدی و کم وزنی حائز اهمیت است.

نقیایی درباره راه‌های مقابله و پیشگیری از سوء تغذیه کودکان به والدین توصیه کرد: به منظور پیشگیری از این اختلال باید ضمن رعایت اصول کلی تغذیه، کودکان را پس از تولد تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار داد و مرتبا قد و وزن کودک را اندازه‌گیری کرد تا به محض شروع اختلال بتوان راه کار مناسب برای آن اجرا کرد.

این کارشناس تغذیه در پایان، مشاوره‌های تخصصی تغذیه‌ای تحت نظر کارشناسان تغذیه، پایش رشد با فاصله زمانی کمتر و ارجاع کودک به متخصصان اطفال و غدد را از دیگر راهکارها جهت رفع سوء تغذیه در کودکان برشمرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha