قول می‌دهم نتایج رسیدگی به این حادثه ظرف15 روز اعلام شود

سلامت نیوز : دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در حالی دیروز برگزار شد كه محمدباقر‌قالیباف، شهردار تهران در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی یكی از كارگاه‌های تولیدی واقع در خیابان ابوریحان به صراحت اعلام كرد: «هیچ وقت نخواسته‌ایم اظهارنظر غیركارشناسی انجام پذیرد و مطمئن هستم كه حداكثر ظرف 15 روز آینده درخصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری، بررسی دقیق صورت گرفته و نتایج این بررسی را به اطلاع مردم خواهیم رساند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ شهردار پایتخت ادامه داد: «این حادثه بسیار دلخراش بود و از همان لحظات اولی كه مطلع شدم، برای بنده نیز مثل همه عزیزان بسیار تلخ و غمناك بود. از این رو به خانواده محترم جان‌باختگان این حادثه عرض تسلیت دارم. البته همه انسان‌ها شریف هستند اما مخصوصا وقتی دو نفر از بانوان جان خود را از دست دادند، شاید آثار و لطمات روحی آن برای همه ما بیشتر باشد.»

هر چند حادثه آتش‌سوزی یكی از كارگاه‌های تولید در خیابان ابوریحان تهران كه در جریان آن دو نفر از شهروندان از بالای ساختمان به پایین سقوط كردند، دردناك بود اما به همان اندازه جریان‌سازی‌های سیاسی برخی از مسئولان و رسانه‌ها درخصوص به زیرسوال بردن عملكرد سازمان و ماموران آتش‌نشانی نیز دردناك بود. شهردار تهران در حاشیه دومین همایش توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینكه از دقایق اول تیم فنی‌ای را گذاشته‌ایم تا این موضوع را بررسی كنند، بیان كرد: «مردم شاهد بوده‌اند در جریان اتفاقاتی كه در گذشته دور و نزدیك رخ داده است، همیشه مسئولان گفته‌اند رسیدگی می‌كنیم اما در انتهای كار بنده نیز به عنوان یك شهروند نفهمیده‌ام كه نتیجه چه شد.

به عنوان مثال در حادثه برخورد دو قطار در نیشابور و همچنین فرود هواپیما در خارج از باند در اصفهان متوجه نشدیم چه كسی مقصر اعلام شد. در حوادث اخیر در جاده قم نیز تعداد كثیری از مردم در جریان آتش‌سوزی كشته شدند و مقرر شد كه این حوادث به سرعت رسیدگی شود اما در آخر متوجه نشدیم كه چه اتفاقی افتاد.» قالیباف تاكید كرد: «من به مردم قول می‌دهم كه این حادثه ظرف 15‌روز روشن شده و نتایج آن اعلام شود. همچنین اعلام نتایج نیز به‌گونه‌ای نباشد كه در انتها اعلام كنند كه راننده مقصر بوده است.» شهردار پایتخت در ادامه صحبت‌های خود به رشادت‌های ماموران آتش‌نشانی در نجات جان شهروندان اشاره كرد و ادامه داد: «عزیزان ما در آتش‌نشانی نشان داده‌اند كه با رشادت و جدیت انجام وظیفه می‌كنند، همانطور كه تاكنون تعداد زیادی از شهروندان را از حوادث نجات داده‌اند. در سال گذشته نیز امید عباسی، آتش‌نشانی كه در جریان نجات جان شهروندان جان خود را از دست داد را تشییع كردیم. در این زمینه مطمئن هستم كه كارمندان شجاع آتش‌نشانی از جان خود برای نجات جان شهروندان می‌گذرند و انجام وظیفه می‌كنند و این یك شعار نیست.»

نتایج كارشناسی تا 15 روز دیگر اعلام می‌شود

محمدباقر قالیباف با تاكید بر اینكه به این حادثه رسیدگی ویژه می‌كنیم، تاكید كرد: «باز هم تاكید می‌كنم كه در مورد این حادثه نیز رسیدگی می‌كنیم و اگر تخلف و كوتاهی صورت گرفته باشد، حتما خاطی را معرفی می‌كنیم، با آن برخورد می‌كنیم و به مراجع قانونی ارجاع می‌شود، اما باید توجه داشت كه هرگونه قضاوت زودهنگام در این زمینه درست نیست. چرا كه در این موضوع نیز زمانی كه كار كارشناسی صورت بگیرد و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می‌شود برخی حرف‌هایی كه در این دو، سه روزه زده شد، حرف كارشناسی نبوده و بیشتر به‌دنبال جریانات دیگری بوده است. ما نیز در شهرداری ثابت كرده‌ایم به‌دنبال حاشیه‌ها نمی‌رویم بلكه به‌دنبال كارمان می‌رویم.» شهردار تهران یادآور شد: «این موضوع نیز یكی از مهم‌ترین كارهایی است كه مسئولیت آن برعهده بنده است و حتما تا 15 روز آینده نیز نتایج آن را به اطلاع مردم عزیزمان خواهیم رساند.»

دستگاه‌های آتش‌نشانی متناسب با شرایط شهر تهران است

هرچند جریانات سیاسی رسانه‌ها پیرامون حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری سعی در به زیرسوال بردن عملكرد 5 هزار مامور آتش‌نشانی دارند، اما اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران به صراحت اعلام می‌كند: «دستگاه‌هایی كه تاكنون آتش‌نشانی خریداری كرده، متناسب با شرایط حاكم بر شهر تهران است. پرسنل آتش‌نشانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند. ضمن اینكه تعلیمات آنان به روز می‌شود و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات هم روزانه اورهال می‌شوند.» این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه ما اعضای شورای شهر خدمات طاقت فرسا و خالصانه پرسنل آتش‌نشانی را پاس می‌نهیم، بیان می‌كند: «به این عزیزان خسته نباشید می‌گویم و مردم تهران و اعضای شورای شهر از خدمات این عزیزان بسیار تشكر و سپاسگزاری می‌كنند.»

دوستی با بیان اینكه آتش‌نشانی مجموعه‌ای است كه 5 هزار نفر پرسنل زحمتكش آموزش‌دیده و ایثار گر مشغول انجام وظیفه هستند، تاكید می‌كند: «تاكنون به خاطر نجات شهروندان و مهار آتش‌سوزی‌های روزانه در تهران كه در روز بیش از 140 مورد آتش‌سوزی داریم، باعث شده این عزیزان تاكنون 40 نفر شهید داشته باشند و در راه نجات این مردم و مهار آتش‌سوزی از هیچ‌گونه فعالیت و ایثار گری دریغ نكردند.» او با اشاره به آتش‌سوزی خیابان جمهوری نیز توضیح می‌دهد: «در روز آتش‌سوزی در خیابان ابوریحان و خیابان جمهوری ایستگاه‌های مربوط به منطقه بلافاصله به محل می‌رسند و در روز قبل دستگاه‌ها اورهال شده بودند. این در حالی است كه در این مقطع 25 نفر نجات پیدا می‌كنند.» دوستی با بیان اینكه در اینجا باید از تمام پرسنل آتش‌نشانی تشكر كرد، بیان می‌كند: «البته شورای شهر و شهردار تهران مقید هستند تا موضوع را به صورت جدی پیگیری كرده و اگر خطایی در این خصوص رخ داده، با كسانی كه تعلل كرده یا مرتكب اشتباه شدند، بدون شك برخورد قانونی خواهد شد.» این عضو شورای اسلامی شهر تهران با ابراز امیدواری كه دیگر شاهد این حوادث نباشیم، تاكید می‌كند: «امیدواریم در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم و پرسنل خدوم آتش‌نشانی با انگیزه و قدرت و جدیت مثل گذشته جانانه در خدمات مردم شهر تهران باشند.»

نتیجه كارگروه‌های كارشناسی حقیقت را روشن می‌كند

برخی از نمایندگان مجلس نیز نسبت به قضاوت‌های عجولانه‌ای كه در روزهای اخیر در مورد حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری از سوی برخی از رسانه‌ها و مسئولان انجام شده، واكنش نشان دادند. سید مهدی هاشمی، رئیس كمیسیون عمران مجلس در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «باید از قضاوت زودهنگام و عجولانه خودداری كنیم و اجازه دهیم نتایج كارگروه‌های كارشناسی حقیقت ماجرا را روشن كنند.» این نماینده مجلس با اشاره به اینكه نمره‌ای كه مقام معظم رهبری به مدیریت شهری داده نمره‌ای بالاتر از نمره قبولی است، بیان می‌كند: «تهران تبدیل به الگو شده است با این حال باید تلاش كنیم كه این الگو‌سازی در ابعاد مختلف مدیریتی، شهروندی، امنیتی، حمل‌ونقل و... مورد توجه قرار گیرد.» به گفته سیدمهدی هاشمی؛ دیداری كه مجموعه شهرداری تهران با مقام معظم رهبری داشتند ملاك خوبی برای ارزیابی و سنجش عملكرد این مجموعه است.

رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اظهاراتی كه در رابطه با واقعه آتش‌سوزی اخیر مطرح شده است نیز تاكید می‌كند: «نباید اینگونه قضاوت كنیم و احساسی با موضوعات برخورد داشته باشیم. ما حوادث مختلفی در سطح كشور داشتیم و این حادثه اولین نبوده و آخرین هم نخواهد بود؛ البته همه ما معتقدیم كه جان انسان‌ها بسیار محترم است و حتی مصدومیت افراد را هم قبول نداریم با این حال نباید پس از وقوع چنین حوادثی احساسی قضاوت كنیم.» سید مهدی هاشمی یادآور می‌شود: «طبیعتا حوادث زیادی در كشور اتفاق می‌افتد كه باید بررسی شود و كار كارشناسی صورت گیرد تا اگر كسی مقصر باشد با او برخورد شود. به هر حال ما ضمن آنكه دستگاه‌های اجرایی داریم دستگاه‌های نظارتی و رسیدگی به تخلفات و جرایم را هم داریم و صدور حكم كار دستگاه‌های قضایی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha